Pensum/læringskrav

Barnerett

Fagbeskrivelse

Emnet for barneretten er de spørsmål som særlig gjelder barns rettslige stilling. Det går på tvers av ulike rettsområder, og med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon behandles regler fra familierett, barnevernrett, annen velferdsrett, strafferett og ulike deler av den spesielle forvaltningsrett. Siktemålet er dels å gi en generell forståelse av barns stilling i retten, dels å gi kunnskap som kan være praktisk brukbar i arbeid med juridiske problemstillinger som gjelder barn.

Hovedvekten i faget ligger på FNs barnekonvensjon og dens gjennomføring i norsk rett, forholdet mellom barn og foreldre (barneloven) og reglene om det offentliges inngrep i dette forholdet (barnevernloven). I tilknytning til barnevernet har også Den europeiske menneskerettskonvensjon en sentral plass.

Læringskrav

Læringskrav for JUS5970 - master-emnet på 10 studiepoeng (for jusstudenter, masterstudenter og jurister):

Kunnskap

Studenten skal ha god kunnskap om og forståelse av følgende emner:

• Barnekonvensjonen og dens anvendelse i norsk rett, herunder

  • de fire generelle prinsippene (ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og retten til å bli hørt),
  • barnets sivile rettigheter og friheter,
  • rettigheter for barn i konflikt med loven,
  • barns rett til familie og omsorg,
  • rettigheter for barn med funksjonshemminger, flyktningbarn og barn av minoriteter og urfolk
  • retten til beskyttelse mot vold, overgrep og utnyttelse.

• Barn og foreldre:

  • foreldreansvarets innhold (herunder reglene om barnets med- og selvbestemmelsesrett),
  • hvem som har foreldreansvaret for barnet
  • barnets faste bosted
  • samværsrett når barn og foreldre ikke bor sammen.

• Det offentlige barnevern:

  • prinsippene i barnevernretten,
  • hjelpetiltak
  • vilkårene i barnevernloven kap. 4 og EMK for det offentliges adgang til å gripe inn i familien med tvangstiltak, herunder omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon
  • tiltakenes innhold, oppfølging mv.
  • samværsrett etter omsorgsovertakelse
  • særtiltakene for barn med alvorlige adferdsproblemer.
  • barnevernsystemets oppbygning (kommunal barneverntjeneste, fylkesnemnd,domstoler, fylkesmann).
  • saksbehandlingen i barnevernsaker (herunder reglene om taushetsplikt).

Studenten skal ha kjennskap til følgende emner:

  • Foreldrenes underholdplikt
  • Rettspolitiske vurderinger omkring barnefordeling, samværsrett og barnevern.    

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Identifisere barnerettslige problemstillinger i et saksforhold
  • Finne frem til, analysere og sammenstille rettskilder på dette området med sikte på å fastlegge gjeldende rett
  • Drøfte og løse konkrete rettsspørsmål
  • Utarbeide skriftlige analyser av reglene og fremstille dem muntlig
  • Vurdere reglene ut fra menneskerettighetene og grunnleggende barnerettslige prinsipper
  • Bidra til å utforme lovforslag, avtaler, osv. på dette området

 

Generell kompetanse

Studenten skal kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter på dette området i juridisk arbeid i forvaltningen, som advokat, dommer, i organisasjoner mv.

 

Litteratur

Innføringslitteratur

Høstmælingen,Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg:Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 2. utg. Universitetsforlaget 2012,kap 1 (s.17-30).

Bendiksen, Lena R.L.og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.17-22.

 

Hovedlitteratur

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 2. utgave, Universitetsforlaget 2012, unntatt kap.1, 9, 11 og 13.

Sandberg, Kirsten: Tilbakeføring av barn etter omsorgsovertakelse, Gyldendal Akademisk, Oslo 2003, kap. 2-3 (s. 35-98).

Kapitlene behandler de sentrale prinsippene i barnevernretten.

Boken finnes ikke lenger å få kjøpt, men den ligger i sin helhet gratis tilgjengelig her:

http://digitalstudent.no/bokutdragogartikler/

Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.23-322, unntatt kap.4.1.

 

 

Støttelitteratur

Backer, Inge Lorange: Barneloven. Kommentarutgave.2.utg.Universitetsforlaget 2008. Går utover læringskravene.

Bendiksen, Lena Renate: Fratakelse av foreldreansvar og adopsjon som barnevernstiltak. En rettsvitenskapelig analyse. Universitetet i Tromsø 2007.11.05 Doktoravhandling, som går ut over læringskravene

Ericsson, Kjersti: Barnevern som samfunnsspeil, 1996 (Pax). Boken setter barnevernet inn i en samfunnsmessig sammenheng. Den går ut over læringskravene.

Haugli, Trude: Samværsrett i barnevernsaker, 2. utgave 2000 (Universitetsforlaget) Boken går utover læringskravene.

Haugli,Trude og Toril Havik: Samvær i barnevernsaker. Psykologiske og juridiske vurderinger. Universitetsforlaget 2010. Den supplerer den juridiske barnevernlitteraturen.

Kjølberg,Gunn-Mari og Sigrid Redse Johansen: Barnefordelingstvister. Håndbok i barnerettslige emner. Fagbokforlaget 2006.

Koch, Katrin: Når mor og far møtes i retten - barnefordeling og samvær, NOVA Rapport 13/2000. En undersøkelse av praksis, som går utoover læringskravene.

Lindboe, Knut: Barnevernloven. Lov om barneverntjenester av 17. juli 1992 nr 100, 7. utg. 2011 (Gyldendal) En mer kortfattet fremstilling av barnevernloven.

Norsk lovkommentar: Barneloven Deler av kommentaren kan leses som supplement til hovedlitteraturen.

Ofstad, Kari og Skar, Randi: Barnevernloven, kommentarutgave, 5. utg. Oslo 2009 (Gyldendal). Framstillingen går utover læringskravene på en del punkter, men den kan gjerne leses som et nyttig supplement til Lindboe.

Oppedal, Mons: Akutthjemlene i barnevernloven, Gyldendal 2008 Den går ut over læringskravene.

Sandberg, Kirsten: Barnevernloven, i Kristian Andenæs og Leif Oscar Olsen (red)

Sosialrett: 6. utg. 2004 (Universitetsforlaget) s. 268-330. En mer oversiktspreget framstilling, som ikke går utover læringskravene.

Skjørten, Kristin: Samlivsbrudd og barnefordeling, Gyldendal 2005, kap. 8-17 (s. 45-112). En undersøkelse av praksis fra HR og lagmannsrettene som utdyper fremstillingen hos Smith og Lødrup.

Skjørten, Kristin, Rolf Barlindhaug og Hilde Lidèn: Delt bosted for barn. Gyldendal 2007.

Stang, Elisabeth Gording: Det er barnets sak. Barnets rettsstilling i sak om hjelpetiltak etter barnevernloven § 4-14, Universitetsforlaget 2007. Doktoravhandling, som går langt ut over læringskravene.

Tjomsland, Steinar (red): Barnevern og omsorgsovertakelse, 2. utg. (Kommuneforlaget) 2003. Boken utgjør et interessant supplement til Lindboes bok. Den går til dels ut over læringskravene.

UNICEF: Implementation Handbook on the Rights of the Child, 2007. En omfattende gjennomgang av barnekonvensjonens artikler, som går ut over læringskravene.

Pensum/læringskrav JUR1970

Fagbeskrivelse

Emnet for barneretten er de spørsmål som særlig gjelder barns rettslige stilling. Det går på tvers av ulike rettsområder, og med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon behandles regler fra familierett, barnevernrett og annen velferdsrett. Siktemålet er dels å gi en generell forståelse av barns stilling i retten, dels å gi kunnskap som kan være praktisk brukbar i arbeid med juridiske problemstillinger som gjelder barn.

Hovedvekten i emnet ligger på FNs barnekonvensjon og dens gjennomføring i norsk rett, forholdet mellom barn og foreldre (barneloven) og reglene om det offentliges inngrep i dette forholdet (barnevernloven). I tilknytning til barnevernet er også Den europeiske menneskerettskonvensjon viktig.

Læringskrav for JUR1970 - bachelor-emnet på 10 studiepoeng:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om og forståelse av følgende emner:

• Barnekonvensjonen og dens anvendelse i norsk rett, herunder

  • de fire generelle prinsippene (ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og retten til å bli hørt),
  • barns rett til familie og omsorg,
  • rettigheter for barn med funksjonshemming.

• Barn og foreldre:

  • Foreldreansvarets innhold (herunder reglene om barnets med- og selvbestemmelsesrett),
  • hvem som har foreldreansvaret for barnet
  • barnets faste bosted
  • samværsrett når barn og foreldre ikke bor sammen

• Det offentlige barnevern:

  • Prinsippene i barnevernretten,
  • Hjelpetiltak
  • vilkårene i barnevernloven kap. 4 og EMK for det offentliges adgang til å gripe inn i familien med tvangstiltak, herunder omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon,
  • tiltakenes innhold, oppfølgning mv.
  • Samværsrett etter omsorgsovertakelse
  • Barnevernsystemets oppbygning (kommunal barneverntjeneste, fylkesnemnd, domstoler, fylkesmann).
  • Saksbehandlingen i barnevernssaker.

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Identifisere de juridiske sidene av et problemkompleks som omhandler barn
  • Drøfte og løse enklere konkrete rettsspørsmål i de deler av barneretten som er omfattet
  • Fremstille reglene skriftlig og muntlig
  • Vurdere reglene ut fra menneskerettighetene og grunnleggende barnerettslige prinsipper

Generell kompetanse

Studenten skal kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter på dette området i utredningsvirksomhet og saksbehandling med innslag av juss.

 

Litteratur

Innføringslitteratur

Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.17-22

Hovedlitteratur

Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 2. utgave, Universitetsforlaget 2012, kap. 1-5, kap. 8 og 10

Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.23-322, unntatt kap.4.1, 12, 22 og 24.

 

 

 

Støttelitteratur

Se JUS5970

Publisert 1. des. 2014 09:34 - Sist endret 10. feb. 2015 09:53