Barnerett
Fagbeskrivelse
Emnet for barneretten er de spørsmål som særlig gjelder barns rettslige stilling. Det går på tvers av ulike rettsområder, og med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon behandles regler fra familierett, barnevernrett, annen velferdsrett, strafferett og ulike deler av den spesielle forvaltningsrett. Siktemålet er dels å gi en generell forståelse av barns stilling i retten, dels å gi kunnskap som kan være praktisk brukbar i arbeid med juridiske problemstillinger som gjelder barn.
Hovedvekten i faget ligger på FNs barnekonvensjon og dens gjennomføring i norsk rett, forholdet mellom barn og foreldre (barneloven) og reglene om det offentliges inngrep i dette forholdet (barnevernloven). I tilknytning til barnevernet har også Den europeiske menneskerettskonvensjon en sentral plass.
Læringskrav
Læringskrav for JUS5970 - master-emnet på 10 studiepoeng (for jusstudenter, masterstudenter og jurister):
Kunnskap
Studenten skal ha god kunnskap om og forståelse av følgende emner:
• Barnekonvensjonen og dens anvendelse i norsk rett, herunder
- de fire generelle prinsippene (ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og retten til å bli hørt),
- barnets sivile rettigheter og friheter,
- rettigheter for barn i konflikt med loven,
- barns rett til familie og omsorg,
- rettigheter for barn med funksjonshemminger, flyktningbarn og barn av minoriteter og urfolk
- retten til beskyttelse mot vold, overgrep og utnyttelse.
• Barn og foreldre:
- foreldreansvarets innhold (herunder reglene om barnets med- og selvbestemmelsesrett),
- hvem som har foreldreansvaret for barnet
- barnets faste bosted
- samværsrett når barn og foreldre ikke bor sammen.
• Det offentlige barnevern:
- prinsippene i barnevernretten,
- hjelpetiltak
- vilkårene i barnevernloven kap. 4 og EMK for det offentliges adgang til å gripe inn i familien med tvangstiltak, herunder omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon
- tiltakenes innhold, oppfølging mv.
- samværsrett etter omsorgsovertakelse
- særtiltakene for barn med alvorlige adferdsproblemer.
- barnevernsystemets oppbygning (kommunal barneverntjeneste, fylkesnemnd,domstoler, fylkesmann).
- saksbehandlingen i barnevernsaker (herunder reglene om taushetsplikt).
Studenten skal ha kjennskap til følgende emner:
- Foreldrenes underholdplikt
- Rettspolitiske vurderinger omkring barnefordeling, samværsrett og barnevern.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Identifisere barnerettslige problemstillinger i et saksforhold
- Finne frem til, analysere og sammenstille rettskilder på dette området med sikte på å fastlegge gjeldende rett
- Drøfte og løse konkrete rettsspørsmål
- Utarbeide skriftlige analyser av reglene og fremstille dem muntlig
- Vurdere reglene ut fra menneskerettighetene og grunnleggende barnerettslige prinsipper
- Bidra til å utforme lovforslag, avtaler, osv. på dette området
Generell kompetanse
Studenten skal kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter på dette området i juridisk arbeid i forvaltningen, som advokat, dommer, i organisasjoner mv.
Litteratur
Innføringslitteratur
Høstmælingen,Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg:Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 2. utg. Universitetsforlaget 2012,kap 1 (s.17-30).
Bendiksen, Lena R.L.og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.17-22.
Hovedlitteratur
Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 2. utgave, Universitetsforlaget 2012, unntatt kap.1, 9, 11 og 13.
Sandberg, Kirsten: Tilbakeføring av barn etter omsorgsovertakelse, Gyldendal Akademisk, Oslo 2003, kap. 2-3 (s. 35-98).
Kapitlene behandler de sentrale prinsippene i barnevernretten.
Boken finnes ikke lenger å få kjøpt, men den ligger i sin helhet gratis tilgjengelig her:
http://digitalstudent.no/bokutdragogartikler/
Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.23-322, unntatt kap.4.1.
Støttelitteratur
Backer, Inge Lorange: Barneloven. Kommentarutgave.2.utg.Universitetsforlaget 2008. Går utover læringskravene.
Bendiksen, Lena Renate: Fratakelse av foreldreansvar og adopsjon som barnevernstiltak. En rettsvitenskapelig analyse. Universitetet i Tromsø 2007.11.05 Doktoravhandling, som går ut over læringskravene
Ericsson, Kjersti: Barnevern som samfunnsspeil, 1996 (Pax). Boken setter barnevernet inn i en samfunnsmessig sammenheng. Den går ut over læringskravene.
Haugli, Trude: Samværsrett i barnevernsaker, 2. utgave 2000 (Universitetsforlaget) Boken går utover læringskravene.
Haugli,Trude og Toril Havik: Samvær i barnevernsaker. Psykologiske og juridiske vurderinger. Universitetsforlaget 2010. Den supplerer den juridiske barnevernlitteraturen.
Kjølberg,Gunn-Mari og Sigrid Redse Johansen: Barnefordelingstvister. Håndbok i barnerettslige emner. Fagbokforlaget 2006.
Koch, Katrin: Når mor og far møtes i retten - barnefordeling og samvær, NOVA Rapport 13/2000. En undersøkelse av praksis, som går utoover læringskravene.
Lindboe, Knut: Barnevernloven. Lov om barneverntjenester av 17. juli 1992 nr 100, 7. utg. 2011 (Gyldendal) En mer kortfattet fremstilling av barnevernloven.
Norsk lovkommentar: Barneloven Deler av kommentaren kan leses som supplement til hovedlitteraturen.
Ofstad, Kari og Skar, Randi: Barnevernloven, kommentarutgave, 5. utg. Oslo 2009 (Gyldendal). Framstillingen går utover læringskravene på en del punkter, men den kan gjerne leses som et nyttig supplement til Lindboe.
Oppedal, Mons: Akutthjemlene i barnevernloven, Gyldendal 2008 Den går ut over læringskravene.
Sandberg, Kirsten: Barnevernloven, i Kristian Andenæs og Leif Oscar Olsen (red)
Sosialrett: 6. utg. 2004 (Universitetsforlaget) s. 268-330. En mer oversiktspreget framstilling, som ikke går utover læringskravene.
Skjørten, Kristin: Samlivsbrudd og barnefordeling, Gyldendal 2005, kap. 8-17 (s. 45-112). En undersøkelse av praksis fra HR og lagmannsrettene som utdyper fremstillingen hos Smith og Lødrup.
Skjørten, Kristin, Rolf Barlindhaug og Hilde Lidèn: Delt bosted for barn. Gyldendal 2007.
Stang, Elisabeth Gording: Det er barnets sak. Barnets rettsstilling i sak om hjelpetiltak etter barnevernloven § 4-14, Universitetsforlaget 2007. Doktoravhandling, som går langt ut over læringskravene.
Tjomsland, Steinar (red): Barnevern og omsorgsovertakelse, 2. utg. (Kommuneforlaget) 2003. Boken utgjør et interessant supplement til Lindboes bok. Den går til dels ut over læringskravene.
UNICEF: Implementation Handbook on the Rights of the Child, 2007. En omfattende gjennomgang av barnekonvensjonens artikler, som går ut over læringskravene.
Pensum/læringskrav JUR1970
Fagbeskrivelse
Emnet for barneretten er de spørsmål som særlig gjelder barns rettslige stilling. Det går på tvers av ulike rettsområder, og med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon behandles regler fra familierett, barnevernrett og annen velferdsrett. Siktemålet er dels å gi en generell forståelse av barns stilling i retten, dels å gi kunnskap som kan være praktisk brukbar i arbeid med juridiske problemstillinger som gjelder barn.
Hovedvekten i emnet ligger på FNs barnekonvensjon og dens gjennomføring i norsk rett, forholdet mellom barn og foreldre (barneloven) og reglene om det offentliges inngrep i dette forholdet (barnevernloven). I tilknytning til barnevernet er også Den europeiske menneskerettskonvensjon viktig.
Læringskrav for JUR1970 - bachelor-emnet på 10 studiepoeng:
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om og forståelse av følgende emner:
• Barnekonvensjonen og dens anvendelse i norsk rett, herunder
- de fire generelle prinsippene (ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og retten til å bli hørt),
- barns rett til familie og omsorg,
- rettigheter for barn med funksjonshemming.
• Barn og foreldre:
- Foreldreansvarets innhold (herunder reglene om barnets med- og selvbestemmelsesrett),
- hvem som har foreldreansvaret for barnet
- barnets faste bosted
- samværsrett når barn og foreldre ikke bor sammen
• Det offentlige barnevern:
- Prinsippene i barnevernretten,
- Hjelpetiltak
- vilkårene i barnevernloven kap. 4 og EMK for det offentliges adgang til å gripe inn i familien med tvangstiltak, herunder omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon,
- tiltakenes innhold, oppfølgning mv.
- Samværsrett etter omsorgsovertakelse
- Barnevernsystemets oppbygning (kommunal barneverntjeneste, fylkesnemnd, domstoler, fylkesmann).
- Saksbehandlingen i barnevernssaker.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Identifisere de juridiske sidene av et problemkompleks som omhandler barn
- Drøfte og løse enklere konkrete rettsspørsmål i de deler av barneretten som er omfattet
- Fremstille reglene skriftlig og muntlig
- Vurdere reglene ut fra menneskerettighetene og grunnleggende barnerettslige prinsipper
Generell kompetanse
Studenten skal kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter på dette området i utredningsvirksomhet og saksbehandling med innslag av juss.
Litteratur
Innføringslitteratur
Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.17-22
Hovedlitteratur
Høstmælingen, Njål, Elin Saga Kjørholt og Kirsten Sandberg: Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge, 2. utgave, Universitetsforlaget 2012, kap. 1-5, kap. 8 og 10
Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli: Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2014, s.23-322, unntatt kap.4.1, 12, 22 og 24.
Støttelitteratur
Se JUS5970