English version of this page

Living the Nordic Model (avsluttet)

Dette tverrfaglige prosjektet samlet forskere for å studere institusjonaliserte barndommer i de nordiske landene.

Fem barn spiller ishockey. Foto.
Foto: Magnus Fröderberg, www.norden.org

Om gruppen

Med utgangspunkt i den «nordiske barndommen» og dens institusjoner var målet å forstå den nordiske modellens historie, nåværende utfordringer og fremtidige bærekraft gjennom kontrasterende og komparative studier av den «nordiske institusjonaliserte barndommen».  

Med «nordiske institusjonaliserte barndommer» menes både verdiene (idealene) i den nordiske modellen knyttet til oppdragelse og dannelse av fremtidige borgere, men også hvordan disse verdiene oppfattes og implementeres av familier og formelle institusjoner (dvs. barnehager, skoler, andre statlige institusjoner og medier - i økende grad digitale teknologier). 

For å forstå idealene og beskrive sosialiseringsprosessene som ligger til grunn for den nordiske modellborgeren, er det nødvendig med et kritisk fokus på den individuelle praksisen som finner sted i viktige velferdsinstitusjoner i de nordiske landene, i familien og i relasjonene mellom dem. 

Prosjektet var delt inn i fire søyler

Søyle I: Foreldreparadokset - barns selvstendighet under press 

Søyle II: Normative verdier under globaliseringspress - rettigheter og deltakelse 

Søyle III: Ny teknologi, gamle normer? Autonomi, selvrefleksivitet og disiplinering 

Søyle IV: Blindsoner - baksiden av det normative barnet 

Arrangementer

FoU-møte: Barns rettigheter i digitale miljø

21 mai 2019 inviterer Living the Nordic Model, i samarbeid med Barneombudet, til et møte med tema ‘Barns rettigheter i digitale miljø’.

Tid og sted: Mai 21, 2019 0830-1530, HF-12 i Niels Treschows Hus, UiO

Til møtet inviterer vi både forskere og praktikere fra feltet som jobber med problemstillinger knyttet til barn, unge og medier.  
 
I tillegg til å høre hva barnekonvensjonen har å si om barns rettigheter i digitale miljø, legger vi også frem nye resultater fra EU Kids Online-undersøkelsen 2018. Undersøkelsen inkluderer både barn (9-17 år) og en av deres foreldre. Vi diskuterer hva funnene kan bety for forskere og for praktikere. Programmet inkluderer også presentasjoner av nye og spennende forskningsfunn og om nye prosjekter i feltet. 

Program

Sted: Nils Treschows Hus, 12 Etasje, Blindern, UiO

  • 08:30 – 09:00 Kaffe & slaberas
  • 09:00 – 09:15 Åpning – Barneombud Inga Bejer Engh
  • 09:15 – 09:45 Barns rettigheter i digitale miljø – hva sier barnekonvensjonen v/Seniorrådgiver Kjersti Botnan Larsen, Barneombudet
  • 09:45 – 10:15 EU Kids Online undersøkelsen – metode og hovedfunn. v/Prof. Elisabeth Staksrud, forsker Kjartan Ólafsson og forsker Niamh Ní Bhroin, alle Institutt for Medier og Kommunikasjon, UiO
  • 10:15 – 10:30 Kaffepause med frukt
  • 10:30 – 11:30 EU Kids Online – utvalgte funn & diskusjon. v/Staksrud & Ólafsson
  • 11:30 – 12:00 Selvskading og ungdomstidens utfordringer: Om å unngå og uttrykke det vanskelige. v/ Dr. Line Indrevoll Stänicke, Institutt for Psykologi, UiO
  • 12:00 – 13:00 Lunsj (Medietilsynet spanderer! ☺)
  • 13: 00 – 13:30 Digitale medier i skolen: om samtalens betydning i teknologirike klasserom.
  • Prof. Ingvill Rasmussen, Pedagogisk Institutt, Universitetet i Oslo
  • 13:30 – 14:00 Skreddersøm til barnets beste? v/Forsker Kamilla Knutsen Steinnes III og forsker I Ardis Storm-Mathisen. Forbruksforskningsinstituttet, OsloMet
  • 14:00 – 14:15 Diskusjon/kommentarer
  • 14:15 – 14:30 Kaffepause med kake
  • 14:30 – 14:50 Læringsressurser om skjermbruk på NDLA. v/ Albertine Aaberg, Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA)
  • 14:50 – 15:20 Nytt EU- prosjekt: Safer Internet 2019-2020. Hvordan jobbe sammen for digitale utfordringer for barn og unge? v/ Seniorrådgiver Thomas Haugan-Hepsø, Medietilsynet
  • 15:20 – 15:30 Avslutning og veien videre
  • Ps. Neste møte blir høsten 2019. Da fokuserer vi på effekter (påvirkning) av mediebruk og skadelighet. 

Arrangør

Arrangementet er et samarbeid mellom Living the Nordic Model prosjektet ved Instituttet for medier og kommunikasjon, UiO, Barneomdudet, Trygg Bruk nettverket med Medietilsynet og EU Kids Online

Forskningsdagene: Norske barn og hatefulle ytringer på nett

Hva skjer når barn blir møtt med hatefulle ytringer på Internett og hva kan vi gjøre for å ruste barn og unge til å håndtere hatytringer på nett på en god måte – i hjemmet, på skolen og på nett?

Tid og sted: Sep. 24, 2018 9:00 AM – 2:00 PM, Kulturhuset, Boksen

UiO:Norden-prosjektet «Living the Nordic Model» inviterer til den første presentasjon av helt nye funn om norske barn (9-17år) sine erfaringer med hatytringer på nett, og tverrfaglige debatter knyttet til funnene. 

Arrangement består av pressekonferanse, seminar og paneldebatt.

Program

0830-0900: Kaffe og registrering

0915: Velkommen og introduksjon til dagens program med konferansier Nils Johan Halvorsen.

0920: Åpning og kommentar: Statssekretær for Justis og Beredskapsdepartementet - Knut Morten Johansen (FrP) 

0935: Presentasjon av funn fra EU Kids Online undersøkelsen - Professor Elisabeth Staksrud, Forsker Kjartan Ólafsson, IPSOS 

1000: Spørsmål og svar 

1030: Kaffepause

1100: Tverrfaglig seminar og paneldebatt - med:

Professor Reidar Aasgaard - Institutt for filosofi, idéhistorie, kunst og klassiske språk, UiO

Førsteamanuensis Mona-Iren Hauge - Psykologisk Institutt, UiO

Professor Emerita Harriet Bjerrum Nielsen - Senter for tverrfaglig kjønnsforsking, UiO

Politiførstebetjent Stine Frydnes Bjelland (Kripos - Avdelig for teknologi og operative tjenester

Seksjon for internettrelatert etterforskningsstøtte)

Ismail A. Hussein, Ambassadør fra Stopp Hatprat

11.45 - 12.15: Spørsmål og svar

12.15: Lunsj og samtaler 
Arrangementet er et samarbeid med Forskningsdagene, EUKids Online, Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO og Justis- og Beredskapsdepartementet.

Arrangementet er gratis.

Publisert 28. aug. 2019 10:30 - Sist endret 27. mars 2024 15:46

Kontakt

Prosjektleder

Elisabeth Staksrud

Koordinator for pillar I

Kristinn Hegna

Koordinator for pillar II

Kristinn Hegna

Koordinatorer for pillar III

Elisabeth Staksrud

Ingvill Rasmussen

Koordinator for pillar IV

Tine Jensen

Vertsinstitusjon

Institutt for medier og kommunikasjon

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere