UiO:Energi blir UiO:Energi og miljø

Den tverrfaglige satsingen UiO:Energi videreføres fra 2023 til 2027, med en bredere tematikk som også inkluderer klima og miljø. Det vedtok Universitetsstyret i dag.

Foto: Getty Images

– Jeg er svært fornøyd med at styret nå har gitt klarsignal til videreføring av UiO:Energi som UiO:Energi og miljø. Energi, klima, og miljø er sterkt sammenvevd gjennom både natur- og samfunnsmessige koblinger, så det gir god mening at satsingen tematisk skal gjenspeile dette. Utvidelsen henger også godt sammen med UiOs nye og helhetlige klima- og miljøstrategi, sier Vebjørn Bakken, direktør for UiO:Energi, og fortsetter:

Vebjørn Bakken, direktør UiO:Energi

– Mer konkret innebærer det at oppmerksomheten i enda større grad skyves fra kun å se på nye teknologiske løsninger til også å favne hvordan disse løsningene kan utvikles og tas i bruk på en rettferdig, inkluderende og bærekraftig måte.

Videreføringen ble diskutert i forrige styremøtet i februar, men ble trukket etter at styret etterspurte en bredere belysning av hvordan satsingen passer inn med blant annet planene om en bærekraftsatsing på Nedre Blindern.

– Vi er veldig glade for videreføringen av UiO:Energi i en ny og enda mer inkluderende form som UiO:Energi og miljø. Dette er en veldig viktig tverrfakultær satsing som betyr mye for UiO i arbeidet de neste årene med klima, miljø og bærekraft, sier rektor Svein Stølen.

UiO:Energi ble opprettet i 2012 som en langsiktig, tverrfaglig og tverrfakultær satsing innen bærekraftig energi. Satsingen har bidratt til å nå UiOs mål som fastsatt i Strategi 2020, deriblant realisere sentrale forskningspolitiske målsetninger og møte samfunnets behov for ny kunnskap innen helse, miljø og bærekraftig energi. Satsingen ble forlenget i 2017 og nåværende virkeperiode varer ut 2022.

– Mange av målene i programplattform og utviklingsplan er nådd, og UiO står i dag klart sterkere i internasjonal energiforskning- og utdanning enn i 2012. Nye forskningsmiljøer har vokst frem og den totale eksternt finansierte porteføljen har økt betydelig, sier Bakken.

Satsingen har også bygget opp kompetanse på tverrfaglig utdanning, noe som ble satt pris på av studentrepresentantene i Universitetsstyret.

UiO:Energi og miljø er en av tre tverrfaglige satsinger ved universitet, sammen med UiO:Livsvitenskap og det kommende UiO:Demokrati. Disse sammenfaller med tre av de langsiktige prioriteringene UiO har fremmet i arbeidet med den nye Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning og faglige prioriteringer i Oslo Science City.

Publisert 12. okt. 2022 14:49 - Sist endret 25. jan. 2023 11:19