Anerkjennelse for UiO-studenter på batterikonferanse

I høst gikk den femte utgaven av batterikonferansen Nordbatt av stabelen. Der mottok to fornøyde studenter fra UiO priser for sitt arbeid.

Ansikt, smil, briller, bilderamme

Fra venstre: Anders Brennhagen og Amalie Skurtveit. Foto: Privat

Nordbatt-konferansen holdes annethvert år og samler akademikere, industri og andre interessenter innen batteri-samfunnet fra Norden og de baltiske områdene. Her blir deltakerne gitt en unik mulighet til å se den nyeste forskningen innen batterier, utveksle ideer og knytte kontakter på tvers av sektorer.

På programmet stod presentasjoner fra ledende skikkelser innen batterifeltet og andre industrier, samt plakat-sesjoner med uformelle diskusjoner om ulik fagrelatert tematikk.

Underveis i konferansen mottok Anders Brennhagen og Amalie Skurtveit, begge stipendiater ved Kjemisk Institutt her ved UiO, priser for henholdsvis beste presentasjon og beste plakat. Prisene ble gitt som en anerkjennelse av deres harde arbeid og fremragende forskning.

– Jeg vant spesifikt pris for beste design/layout for min plakat, og jeg er veldig stolt av at designet, og dermed også min egen forskning, ble trukket frem som noe av det beste av alle de 60 plakatene som var vist på konferansen, sier Skurtveit.

Fornøyde deltakere

– Jeg synes dette er en veldig fin måte å bli kjent med likesinnede forskere fra andre land og det legger godt til rette for framtidig forskningssamarbeid. I tillegg til det, får man også et bedre innblikk i hvor bredt batterifeltet er, siden man møter både kjemikere, fysikere, økonomer, både innenfor forskning og i industrien. Selv om alle jobber innenfor batterifeltet, har man veldig forskjellige fokusområder og ulik kompetanse. Konferansen legger grunnlag for godt samarbeid innenfor nordisk batteriutvikling i framtiden og det er slettes ikke usannsynlig at jeg ble kjent med noen fremtidige kollegaer her, sier Brennhagen.

Skurtveit sier seg også svært fornøyd med konferansen og påpeker at den voksende interessen for batteriindustri både i Norge og i Norden vil bidra til å sette regionen på kartet som batterinasjoner.

Kvinne med blondt hår, gul genser og briller
Amalie Skurtveit. Foto: UiO.

– NordBatt-konferansen var veldig bra, med godt faglig innhold som var midt i skjæringspunktet mellom forskning og industri. Det er mye oppmerksomhet rundt batteriindustri i Norge og andre nordiske land nå. Det gjør det ekstra hyggelig å komme i kontakt på tvers av de nordiske landene med gode kollegaer som jobber for å sette regionen på kartet som batterinasjoner, sier Skurtveit og fortsetter:

– Nordbatt handlet om ny forskning og implementering av nye batteriteknologier, som Na-ionebatterier og nye elektrodematerialer for Li-ionebatterier, samt hvordan man kan undersøke elektrokjemiske mekanismer som forårsaker for eksempel aldring og lignende. Alt i alt, mye spennende temaer som belyser viktige problemstillinger i nordisk akademia og industri.

Batterier – en katalysator for effektiv grønn energi

Da solen ikke skinner hele tiden og det vil være vindstille perioder, er batterier viktige for å lagre energi. Nå blir det stadig mer forskning innen feltet, og Skurtveit mener at dette vil være svært viktig i årene som kommer.

– I nærliggende fremtid vil batterier brukes til å lagre strøm generert fra for eksempel vind-, vann- eller solkraft. Å bruke batterier som lagringskammere til tider hvor det f.eks. ikke blåser så mye slik at man kontinuerlig kan ha en stødig tilførsel av kraft, noe som vi ser for oss vil være kanskje det største potensialet til Na-ionebatterier. Dermed synes jeg at forskningen jeg selv gjør på Na-ionebatterier er veldig viktig for morgendagens teknologier og for å løse noen av de mange utfordringene vi står ovenfor i vårt samfunn.

Direktør for UiO:Energi, Vebjørn Bakken, ser lyst på at det nå satses hardt innen batterifeltet og peker på at vi vil trenge mange dyktige forskere i årene fremover.

– Vi ser allerede at batterier er helt sentrale når det gjelder å få ned utslippene fra transportsektoren. I fremtidens fornybare energisystem vil ulike batteriteknologier spille sammen med andre former for energilagring, for eksempel vannmagasiner og hydrogen. Det skjer nå en storstilt industrisatsing innen batterifeltet i Norge, og her trengs det mange dyktige forskere fremover.

Neste utgave av Nordbatt-konferansen holdes i Oslo i 2024.

Hør episoden om norsk batterisatsning i den UiO-produserte podkasten Universitetsplassen her.

Publisert 14. des. 2022 13:37 - Sist endret 22. mars 2023 23:08