Pensum/læringskrav

Teori og metode for Religion og samfunn

PENSUM (ca. 900 s)

Følgende bøker må skaffes: Metode i religionsvitenskap; Mening, materialitet, makt (eller Lesningens vitenskap); Hermeneutisk lesebok; Diskursens orden. Det øvrige pensum (artikler/bokkapitler) er tilgjengelig i papirkompendium til emnet eller i elektronisk versjon.

Metodepluralisme i religionsstudiet (235s):

Siv Ellen Kraft og Richard J. Natvig (red.): Metode i religionsvitenskap, 2006. Pax, Oslo. s. 7-127, 144-180, 203-274 (tils. 220 s).

Hjelde, S.: "Teologi og religionshistorie - slektskap til besvær?" i Sigurd Hjelde og Otto Krogseth (red.): Religion - et vestlig fenomen? Om bruk og betydning av religionsbegrepet, 2007. Gyldendal akademisk, Oslo. s. 31-50 (i kompendium).

Interreligiøse studier (35s):

Cheetham, D: "The University and Interfaith Education" i Studies in Interreligious Dialogue, 2005: 1. s. 16-35 (20s) tilgjengelig i elektronisk versjon gjennom . bibsys.

Dunbar, D.: "The place of interreligious dialogue in the academic study of religion" i Journal of Ecumenical Studies 3-4, 1998 . (15s - i kompendium).

Hermeneutikk og diskursanalyse (350s):

Neumann, I. B.: Mening, materialitet, makt: En innføring i diskursanalyse, 2001. Fagbokforlaget. (205s).

eller Helge Jordheim: Lesningens vitenskap. Utkast til en ny filologi, 2001. Universitetsforlaget, Oslo, kap. 1-3 (240 s)

og Sissel Lægreid og Torgeir Skorgen (red.): Hermeneutisk lesebok. Spartacus, Oslo, følgende utvalg (150 s.):

  • Paul Ricouer: Hva er en tekst? Å forstå og forklare, s. 59-84 (25s)
  • Rudolf Bultmann: Er forutsetningsløs eksegese mulig?, s. 107-114 (8s)
  • Hans-Georg Gadamer: Fra Sannhet og metode, samt Tekst og fortolkning; s. 115-136 og 163-194 (50s)
  • Charles Taylor: Fortolkning i humanvitenskapene, s. 239- 287 (49s)
  • Jürgen Habermas: Om Gadamers Sannhet og metode, s. 307-315 (9s)

Feministisk teori/metode (90s):

Harding, S. L. A.: i Alcoff og E. Potter (red.): Feminist Epistemologies : Rethinking Standpoint Epistemology: ‘What is Strong Objectivity?, 1993. London, Routledge. ss. 49-82 (34 s - i kompendium).

Code, L.: i L. A. Alcoff og E. Potter (red.): Feminist Epistemologies : Taking Subjectivity into Account, 1993. London, Routledge. ss. 15-48 (34 s - i kompendium).

Haraway, D. J.: Kap. 9 i Simians, Cyborgs and Women: Situated Knowledges. The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective, 1991. London, Free Association Books. ss. 183-201 (19s - i kompendium).

Samfunnsvitenskapelig teori/metode (190s):

”Religion i dagens sosiologi og kulturanalyse”, s. 65-93 i Inger Furseth og Pål Repstad: Innføring i religionsosiologi, 2003. Universitetsforlaget, Oslo (30s - i kompendium)

Skjervheim, H.: "Deltakar og tilskodar" i Norsk tro og tanke, bd. 3. Universitetsforlaget, Oslo. s. 473-481 (i kompendium).

Foucault, M.: Diskursens orden, 1999. Tiltredelsesforelesning holdt ved Collège de France 2. desember 1970. Oslo, Spartacus Forlag. Oversettelse og etterord ved E. Schaaning. (bok/hefte, 42s).

Focault, M.: "Of other spaces (1967), " i Architecture /Mouvement/ Continuité, 1984. October. (7s). link.

Bourdieu, P.: "Kunnskap gjennom kroppen" i Meditasjoner, 1999 . Oslo: Pax. kap. 4 (s. 134-170). (i kompendium).

Bourdieu, P.: "The Berber House" i Setha M. Low and Denise Lawrence-Zúñiga (red.): The Anthropology of space and place. Locating culture, 2003. Blackwell, Oxford. s. 124-131 (i kompendium).

Rodman, M.: "Empowering Place. Multilocality and Multivocality" i Setha M. Low and Denise Lawrence-Zúñiga (red.): The Anthropology of space and place. Locating culture, 2003. Blackwell, Oxford. s. 204-224 (i kompendium).

Ortner, S. B.: "Updating Practice Theory" i Anthropology and Social Theory. Culture, Power and the Acting Subject, 2006. Duke University Press, Durham and London. s. 1-18 og 155-156 (i kompendium).

Salomonsen: "Empirisk feltarbeid, deltakende fortolkning og anvendt religionsvitenskap. Metodiske utfordringer til teologisk forskning og fagutvikling" i Tone Lund-Olsen og Pål Repstad (red.): Forankring eller frikopling? Kulturperspektiver på religiøst liv i dag., 2003. Høyskoleforlaget, Kristiansand. s. 97-118 (i kompendium)..

HÅNDBØKER

Alle bør skaffe seg en håndbok i hvordan man skriver en masteroppgave. Vi anbefaler

  • Furseth, I. og Everett, E. L.: Masteroppgaven: hvordan begynne - og fullføre, 2004. Universitetsforlaget, Oslo (180 s).

  • Før arbeidet med masteroppgaven, bør en også sette seg inn i UiOs ”Håndbok for god forskningsetikk” ( link ).
 

Published Aug. 8, 2008 11:21 AM - Last modified Aug. 8, 2008 12:04 PM