GDPR – Det fryktinngytende monsteret?

Er GDPR et monster? Det er så mange som er bekymret for dette store som kommer. Alle har hørt om det, men har man turt å møte det? Som monsteret under senga er det bare å tørre å ta en kikk med lommelykta for å vite at det egentlig er ting vi allerede kjenner til som ligger der. Og det er ikke et monster.

Illustrasjonsbilde. Bilde: Colourbox.com

UiO er ikke en slags Titanic som styrer mot GDPR-isfjellet og den store drukningsdøden. Det er riktignok mye å ta tak i, men det er ikke fordi GDPR er et monster vi ikke kan hanskes med. Det er mye å ta tak i fordi UiO er en utrolig stor organisasjon, og GDPR-prosjektets budskap har så mange kontorer og krinkelkroker rundt på alle fakulteter og enheter å nå inn til.

Har man allerede systemer på plass som oppfyller det personopplysningsregelverket som eksisterer i dag, så er det bare et lite hopp som skal til for å også oppfylle de krav som kommer i GDPR. UiO er heldige, og dyktige, som har tatt personvern på alvor allerede – så vi må bare hoppe bittelitt, i motsetning til så mange virksomheter som ikke visste at det var noe som het personvern. Det er likevel vanskelig å hoppe hvis ikke alle er med på hoppet – alle krinkelkroker skal med.

Status i prosjektet

Men hvor langt har prosjektgruppa kommet? Det er en måned siden vi endelig fikk satt oss ned. Sju mennesker som kjenner våre systemer og rutiner veldig godt. Vår oppgave er å finne ut hva som må legges til det vi har, hvordan vi kan gjøre det og hvordan vi skal nå ut til dere. UiO er ikke alene om dette. Vi er har en hel universitets- og høyskolesektor (UH-sektor) som vi jobber sammen med for å dele erfaringer og planer med, og for å gjøre overgangen så smidig som mulig for alle.

Prosjektgruppa har nettopp skrevet milepælsplanen – det som styrer fremgangen vår, kartleggingen av hva vi må gjøre, og hvordan vi gjør det. Så nå setter vi virkelig i gang med arbeidet. Det er mange nettverk og enheter på UiO, men vit at vi vet om dere alle og vi kommer til dere med informasjon om hva GDPR betyr for deg og dine.

Intet monster under senga

Viktigst av alt er å ikke bare vente at noen skal fortelle deg at det under senga ikke er et monster. Det hjelper lite på frykten. Tørr å se med lommelykta, og oppdag selv hvorfor det ikke er et monster. Følg med på det vi legger ut, og i mellomtiden se litt selv. Best av alt, sett deg inn i det vi allerede har, så har du god spenst til det lille hoppet.

Av Asbjørn Tingulstad Hem
Publisert 13. feb. 2018 12:29 - Sist endret 14. feb. 2018 09:45