Periodisk emnerapport for KIS 1020 vår 2008

Emneansvarlig: Anita Hammer og Siren Leirvåg

Lærerressurser: Jens Braarvig, Belinda Sørensen, Siren Leirvåg, Anita Hammer og Lars Kirkhusmo Pharo    

 

I. Evalueringen av gjennomføringen av emnet

 

Avvik: Det har ikke vært avvik fra planene for emnet.

Kvantitative gjennomføringsdata:

Av 71 studenter totalt, meldte 50 seg til eksamen: 43 besto, 1 strøk, 1 brøt og 1 møtte ikke. Snittkarakteren var C. Karakterene fordelte seg med 7% på A, 20% på B, 27% på C, 31% på D, 11% på E og 4% på F.

Kvalitativ evaluering:

Svarprosenten på emnet er lav, 12 studenter har svart på spørreskjemaet.

Det kommer frem av svarene at det er delte meninger om hvordan undervisningsopplegget har fungert. Det fordeler seg over skalaen, med ca 40% misfornøyde, ca 34%  passe fornøyde og 25% meget fornøyde. Studentene oppgir faglig sprik i emnet som en årsak til misnøyen.

Underveisevalueringen (skriftlig skjema) av emnet viser en mye mer positiv opplevelse av emnet, noe som kan skyldes at den type evaluering er nærmere i relasjonen mellom lærere og studenter enn evalueringen på nett (?)

Bakgrunnen for at 4 timers skriftlig eksamen er valgt som vurderingsform, er at emnet betraktes som et kunnskapsemne og derfor egnet til denne prøveformen. Det er det delte meninger om, men de fleste som har svart synes faktisk å være fornøyd med vurderingsformen og oppgaven som ble gitt.

Pensum:

Synspunktene på pensum er svært varierende blant de som har svart. De samme bøkene blir både fremhevet som meget interessant og uforståelig i sammenhengen. Presentasjon på nettet:

Alle de som har svart opplevde at de fikk god informasjon ved semesterstart, fordelt med ca 50% på nettet og ellers gjennom Fronter og undervisning.

 

II. Forslag til tiltak for å forbedre emnet

 

Forholdet mellom forelesninger og seminarer:

Oppslutningen om forelesningene har vært relativt god, selv om ikke det kan sees ut fra antallet studenter som har svart (12stk). Det fremheves også at balansen mellom forelesninger og seminarer var god, og at det egner seg med en masterstudent som seminarleder. Det kan legges bedre til rette for og stilles krav til studentenes egenaktivitet i seminarene, for å øke læringsutbytte i forhold til et relativt kompleks pensum. En pensumrevisjon vil nok være lurt.

 

 

 

Siren Leirvåg, vår 2008