KULH4015 Høst 2013

Naturkatastrofenes kulturhistorie fra Lisboa til Fukushima

Jordskjelv, flom, orkaner – vi omgir oss med naturkatastrofer. Slike hendelser er dramatiske, og utfallet kan være fatalt. Katastrofer truer ikke bare sosiale og økonomiske strukturer. De er også kulturelle grensehendelser. De setter verden på prøve kulturelt, religiøst og kosmologisk. Etter en katastrofe kan verden virke grunnleggende meningsløs. I forsøket på å gripe ødeleggelsene blir naturkatastrofer imidlertid tolket og tillagt mening. I meningsdannelsen knyttes katastrofer fra ulike deler av verden og av ulik art sammen og belyser hverandre. Det skjer delvis gjennom vår tids globale problemområder som miljø- og klimautfordringene, men det skjer også gjennom historisk og estetisk funderte tolkningsskjemaer.

De færreste blir selv direkte berørt av katastrofer. Men likevel omgir vi oss med dem nærmest daglig, gjennom nyheter, litteratur og i populærkultur. Dette gjelder ikke minst i Skandinavia, som i global målestokk er påfallende forskånet fra konkrete katastrofer, men ikke for den moderne katastrofekultur. Gjennom mediale representasjoner skaper vi oss forestillinger om katastrofen, og om de katastroferammede. Mediefortellinger om katastrofer kan også virke tilbake på katastrofen og fungere som modeller for sosial praksis, slik for eksempel mediale rykter om plyndring førte til at 40 000 soldater omgjorde det oversvømte New Orlenas til en noe som lignet en krigssone.

I dette emnet retter vi fokus mot naturkatastrofenes kulturhistorie fra midten av 1700-tallet til i dag. Sentrale problemstillinger er hvordan katastrofer er blitt framstilt og hvilke sosiale, religiøse eller kosmologiske sammenhenger de er blitt satt inn i. Hvilke fortellingsmotiver er tatt i bruk? Og hvordan virker hendelse og mediering sammen i dagens mediale virkelighet.

Emnet er knyttet til konferansen Cultures of Disasters, se: http://www.uio.no/forskning/tverrfak/kultrans/aktuelt/konferanser/cultures-of-disasters/

 

Læringsmål:

  • Studentene skal få kjennskap til oppdatert kulturvitenskapelig forskning om naturkatastrofer.
  • Studentene skal bli trent i medie- og tekstanalyse som gjør dem rustet til å analysere moderne katastrofediskurs, slik den kommer til uttrykk i form av populærkultur eller som mediale hendelser.

 

Undervisning:

Undervisingen er seminarbasert, og er sentrert rundt konferansen Cultures of Disasters den 6.-8. november 2013. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i seminarundervisningen. Det gis individuell veiledning underveis i semesteret.

Publisert 3. apr. 2013 15:09 - Sist endret 3. apr. 2013 15:09