MØNA1504 periodisk emnerapport høsten 2008

 1. Beskrivelse av og kommentarer til eventuelle avvik fra og endringer i emnebeskrivelsen

Emnet ble gjennomført i henhold til emnebeskrivelse og undervisningsplan. Pensum var revidert i forhold til at det blir på 2000-nivå høst 2009.

 

Emnet inkluderte dette semesteret en flervalgsoppgave for å sikre at studentene også hadde lest pensum de ikke skrev essay om.

 

2. Kommentarer til kvantitative gjennomføringsdata på emnet (karakterer, stryk, frafall)

82 var oppmeldt mens 37 studenter tok eksamen. En grunn til gapet er sannsynligvis at mange arabiskstudenter som oppholder seg i utlandet ønsket å ta emnet uten å følge forelesninger eller seminarer. Men i og med den obligatoriske flervalgsoppgaven fikk de ikke mulighet til dette. Dette er muligens også grunnen til at karakterene var bedre enn en normalfordeling: studentene som gikk opp fulgte i all hovedsak forelesninger og seminargrupper.

 

Karakterene var: 3 A, 15 B, 13 C, 5 D, 1 E og 4 F.

 

3. Er det indikasjoner/eksempler på særlig god kvalitet? Hvordan er de fulgt opp?

Studentene vurderer i gjennomsnitt emnet til 4, fornøyd, på skalaen: Svært misfornøyd: 1. Misfornøyd: 2. Verken misfornøyd eller fornøyd: 3. Fornøyd: 4. Svært fornøyd: 5.

 

4. Er det indikasjoner på sviktende kvalitet? Hvordan er de fulgt opp?

I periodisk evaluering kommenterer noen studenter at det var mye pensum og mange artikler for et emne på 1000-nivå. Pensum kan ha vært preget av å ha blitt revidert, og at det fra og med 2009 vil være et 2000-emne.

 

5. Hva er det fokusert på i denne perioden mht utvikling av studiekvalitet?     

Nytt for semesteret var flervalgsprøve i tillegg til to innleverte essay. Dette er for sikre at studenter får en rettferdig karakter og at de behersker hele pensum.

 

6. Forslag til tiltak for å forbedre emnet

Se 4.

 

  

Dag Tuastad