Søk


Viser treff 1–20 av 103 for «klima»

Demokrati, danning og klima: En rekonfigurering av det sanselige - Institutt for pedagogikk

Demokrati, danning og klima: En rekonfigurering av det sanselige English version of this page Demokrati, danning og klima: En rekonfigurering av det...

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

der Lippe Biserød. Foto: Privat Prosjektet skaper dermed erfaring med nye praksiser og nye måter å forholde seg til klima- og naturkrisen på

Siste 100 publikasjoner fra Institutt for pedagogikk - Institutt for pedagogikk

Siste 100 publikasjoner fra Institutt for pedagogikk Lista viser de siste 100 vitenskapelige publikasjonene som forskere ved Institutt for pedagogikk

Teoretiske perspektiver og referanser for filmer om lærelyst - FIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen

Johanne & Kirkegaard, Preben Olund (Red.), Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring. Forlaget Klim. ISSN 9788772044323. s. 217–249. Skaalvik, E.,M...

Generativ KI i norskfaget - FIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen

, utdanningspolitikk, klima osv.). Til hjelp fikk de bruke Perplexity.ai. Der kan man legge inn nettadressen til et politisk parti og stille spørsmål til innholdet...

Om forskinga ved ILS - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

i møte med temaet klima og berekraft. Dette ser vi på både i skulen og i ulike nettverk mellom skule, nærmiljø og organisasjonar. Vi er også

Teaching quality and student learning (ph.d.-prosjekt) - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

på tidligere forskning, som identifiserer fire viktige dimensjoner ved undervisningskvalitet: klasseromsledelse støttende klima kognitiv aktivering...

Educational Roadmap for Transformative Agency: Connecting School, Community and University for Social Change (SCU4Change) - Institutt for pedagogikk

for klima er et eksempel på hvordan elever engasjerer seg i spørsmål av stor betydning for deres fremtid. Bildet viser ungdommer som demonstrerer i...

Hete, tørke, stormer og flom får barn til å gjøre det dårligere på skolen - Institutt for spesialpedagogikk

ødelagt av kraftig nedbør og flom, ifølge en oversiktsartikkel som ser på sammenhengen mellom klima og globale skoleresultater. Foto: Dibakar Roy / Unsplash...

Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS) - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

mestre store samfunnsutfordringer knyttet til klima og bærekraft. Om prosjektet SEAS-prosjektet skal utvikle naturfagsundervisningen gjennom å legge til...

Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere? (SDG Conference Bergen 2024) - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

vesentlig annerledes enn i dag – på grunn av klima- og naturkrisene og deres inngripen i den enkeltes liv og samfunn, og anstrengelser for å skape...

Solidaritet og nestekjærlighet nærmest usynlig i læreplanene - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

dessuten nokså smalt, og da først og fremst som klima- og miljøutfordringer. Mens FN løfter global rettferdighet i denne sammenheng, vektlegges sjelden denne...

Vil etablere et nasjonalt Skole i verden-nettverk for bærekraft - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

til bedriftene, fikk både de, lærerne deres og rektor ved skolen, undervisning i klima- og naturkrisen fra forskere ved CICERO Senter for klimaforskning...

Forskerprofilen: Mellom håp og håpløshet - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

taler knyttet til skolestreikene for klimaet, som overskrider rammene for den ordinære undervisningen. – ­Det er interessant å se hvor tydelig Thunberg...

Elevrollen i styringsdokumentene - FIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen

utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet (kap. 1.5) og gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i...

Unge kreftoverlevende strever, men forteller sjelden om det - Institutt for spesialpedagogikk

om unge kreftoverlevende velger å ikke snakke om erfaringer eller behov, bør det likevel arbeides mot å skape kommunikative klima som kan romme disse...

Podkast: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

til at vi får flere fagfolk inn i arbeidslivet som kan løse de store utfordringene vi står overfor – klima, bærekraft, artsmangfold, sykdom, pandemier...

Lærerrollen i utvikling av inkluderende læringsmiljøer - Institutt for spesialpedagogikk

(red.), Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim. ISBN 978-87-7955-924...

Skal gjøre elevene i stand til å løse klimakrisen - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

utenfor skolen i stand til å samarbeide om og mestre store samfunnsutfordringer knyttet til klima og bærekraft. Erik Knain og Alfredo Jornet Gil håper...

De tverrfaglige temaene åpner opp for elevers livsverden og medvirkning - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

– tydeliggjør skolens medansvar for å arbeide med noen av de største samfunnsutfordringene i vår tid: klima- og miljøkrisen, økt politisk polarisering og...