Ekspertkunnskap og politikk i norsk koronahåndtering

I et demokrati er det de folkevalgte som bestemmer, men fagekspertise gir råd og legger mange viktige premisser. Hva vet vi om ekspertkunnskapens rolle i politikken? Hva kjennetegner kretsløpet mellom forskning og politikk i norsk kontekst? Hvordan har forholdet mellom faglige råd og verdimessige vurderinger artet seg under håndteringen av koronapandemien? Sett i lys av erfaringer fra koronakrisen, er det mangler i måten forholdet mellom vitenskap, verdier og politikk fungerer og forstås på? Er det ting som burde ha blitt tenkt og gjort annerledes i norsk koronahåndtering?
Bildeinnhold: Bilder - nå i farger - av panelistene.

Paneldeltakerne, fra venstre: Steinar Holden, Tone Druglitrø, Jostein Askim og Henrik Vogt.

Oppdatering (16/03):
Dessverre har Forum for Vitenskapsteori nettopp mottatt beskjed om at Camilla Stoltenberg har måtte melde avbrudd. Videre oppdateringer kommer fortløpende. Følg også med på arrangementssiden på Facebook.

(17/03):

Henrik Vogt, postdoktor ved Senter for medisinsk etikk, vil delta i panelet.

Innledere:

Steinar Holden. Professor i økonomi ved Universitetet i Oslo og leder av Ekspertgruppe for samfunnsøkonomisk vurdering av smittevernstiltak m.v. - Covid 19

Jostein Askim. Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og medlem av den danske koronakommisjonen

Tone Druglitrø. Førsteamanuensis ved Senter for teknologi, innovasjon og kutur (TIK), Universitetet i Oslo, og leder av forskningsprosjektet ResBod - Resisting Bodies: The Politics and Practices of the Immune System (NFR)

Henrik Vogt. Lege og postdoktor ved Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo, og en aktiv forskningsformidler under pandemien

Meldt avbrudd: Camilla Stoltenberg. Dr. med. og direktør ved Folkehelseinstituttet (FHI)

Ordstyrer:

Roger Strand. Professor ved Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen

Arrangementsansvarlig:

Cathrine Holst. Professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Publisert 5. mars 2021 16:37 - Sist endret 17. mars 2021 08:25