Biomakerspace: Innovasjonsstipend til studenter som lager solceller av bakterier

Studenter fra UiO som skal delta i den internasjonale konkurransen i syntetisk biologi, har fått støtte fra UiO:Livsvitenskap gjennom den nyetablerte biomakerspace-ordningen. Med dette er pilotfasen for ordningen i gang.

I vår kom UiO:Livsvitenskaps første utlysning for et nytt innovasjonsstipend for studenter som vil teste egne ideer i laboratoriet. Dette er spiren til et såkalt biomakerspace i det kommende livsvitenskapsbygget ved UiO.

Lager solceller av genmodifiserte bakterier

iGEM-laget 2019
Oppe fra venstre og rundt mot klokka: Kristin Klausen, Alec 'Moose' Spera, Prabin Sharma Humagain, Linnea Dahle, Bianca Pricope, Marthe Ueland og Simen Hermansen Foto: Åslaug Brynildsen, Institutt for biovitenskap, UiO.

En av søkerne til innovasjonsstipendet var årets iGEM-lag ved UiO. Dette er sju studenter ved Institutt for biovitenskap som skal delta i den internasjonale studentkonkurransen i syntetisk biologi – International Genetically Engineered Machines (iGEM) – i Boston i månedsskifte oktober/november. Der går studenter fra hele verden løs på problemstillinger som syntetisk biologi kan bidra til å løse.

I prosjektet de har kalt Biosol, lager UiO-studentene solceller ved hjelp av genmodifiserte E. coli-bakterier.

Skal delta på akseleratorprogram og FoU-simulering

Studentakseleratoren Insj UiO, som utvikler tilbud for studenter som vil prøve seg som gründere, og legemiddelfirmaet Bayer er UiO:Livsvitenskaps samarbeidspartnere for biomakerspace-ordningen.

Når studentene er tilbake fra Boston, skal de delta på akseleratorprogrammet til Insj UiO og på en forsknings- og utviklingssimulering i regi av Bayer.

Om du vil lære mer om syntetisk biologi, kan du ta en titt på tegneserien «Eventyr om syntetisk biologi» som tidligere iGEM-lag ved UiO har gitt ut med støtte fra UiO:Livsvitenskap. Last ned pdf .
Av Norunn K. Torheim
Publisert 18. okt. 2019 07:58 - Sist endret 5. nov. 2019 13:58