Pamela Grossman er dekan og George and Diane Weiss professor i utdanningsvitenskap ved Graduate School of Education, University of Pennsylvania, samt emerita professor, Academic Council, Graduate School of Education, Stanford University.
Gjennom sitt akademiske virke har hun levert unike og helt sentrale bidrag i ulike disipliner innen utdanningsvitenskap, særlig gjennom sitt banebrytende arbeid innen studier av undervisning, lærerutdanning og læreres profesjonslæring.
Professor Grossman har bidratt med metodologiske og konseptuelt innovative måter å studere lærere og klasseromsundervisning samt læring i og på tvers av profesjoner, og hun har systematisk jobbet med et forskningsprogram for å etablere en bedre kobling mellom praksis og teori i lærerutdanning og læreres kontinuerlige profesjonsutvikling.
Grossman er internasjonalt ledende når det gjelder å tenke nytt rundt hvordan vi studerer og endrer trekk ved lærerutdanning og læreres profesjonslæring, inkludert utvikling av observasjonsmanualer for styrket kvalitet i klasseromsundervisning og lærerutdanning samt oppfølging og ressurser for læreres kontinuerlige profesjonsutvikling. Publikasjonene hennes når bredt, og de setter standard for forskningsdesign og konseptuelle rammeverk verden rundt.