Pensum/læringskrav

Fellespensum er på ca 600 sider. I tillegg til listen nedenfor skal hver gruppe utvikle et selvvalgt pensum i tilknytning til egen prosjektrapport på ca 700 sider. Oversikt over det selvvalgte pensumet leveres samtidig med innlevering av rapporten.

Prosjektmetodikk

Andersen, Erling S og Eva Schwencke: Prosjektarbeid. En veiledning for studenter, 2001. NKI forlaget. 180 s.

Westhagen, Harald et al.: Prosjektarbeid. Utviklings- og erindringskompetanse, Kapittel 4 "Målformulering", s 51 - 62. 11 s.

Metode

* Aaltio, Liris & Albert J. Mills: Gender, Identity and the Culture of Organizations, 2002. Routledge. Artikkel: Alvesson, Mats & Yvonne Due Billing: "Beyond body-counting: a discussion of the social construction of gender at work",18 s.

* Andersen, Ib (red): Valg av organisations-sosiologiske metoder - et kombinationsperspektiv, 1999. Samfundslitteratyr. Kapittel 2: "Videnskapsproduktionens arbejdsgang i hovedtræk". 16 s.

* Ehn, Billy & Orvar Löfgren: Kulturanalys, 1982. Gleerups förlag ab. Kapittel 3: "Tolkning och analysmetoder". 25 s.

* Holter, Harriet: Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 1982. Universitetsforlaget. Kapittel: "Fra kvalitative metoder til kvalitativ samfunnsforskning". 16 s .

* Kjeldstadli, Knut: Fortida er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget, 1992. Universitetsforlaget. Kapittel 13: "Å tolke tekster - kvalitative teknikker", 14: " Tegn og tale - nytt maeteriale tatt i bruk", 16: " Tall - om kvantitative teknikker". 40 s.

Thagaard, Tove: Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode , 1998. Fagbokforlaget. 200 s.

Kommunikasjon, samarbeid og læring

* Adler, Nancy: International Dimensions of Organixational Behavior, 1991. KPWS-KENT Publishing Company. Kapittel 4: "Cultural Synergy". 22 s.

* Cameron, Helen : Communication & Conflict. A Handbook for Student in Subject 11706, 2000. University of South Australia. s. 12 - 19, 35 - 36, 41 - 57, 61 - 63, 65 - 66, 71 - 96. 55 s.

* Kolb, D.A., M.R. Irwin & S.O. Joyce (eds): The Organizational Reader, 1991. Prentice-Hall International Inc. To artikler, spesifisert under.

* Argyris, Chris: "Preface& The Executive Mind and Double-Loop Learning", 20 s.

* Janis, I.L.: "Groupthink", 11 s.

* Robbins, Stephen P., Rolf Bergman, Ian Stagg & Mary Coulter: Management, 2000. Prentice Hall. Kapittel 14: "Understanding Groups and Teams". 15 s.

Etikk

Alver, Bente Gullveig og Ørjar Øyen: Forskningsetikk i forskerhverdag. Vurderinger og praksis. , 1997. Tano Aschehoug. Kapittel 5: "Individ og fellesskap", 6: "Personvern og samtykke". 38 s.

Anbefalt litteratur

Akademisk skriving

Furseth Inger og Euris Larry Everett: Hovedoppgaven - hvordan begynne - og fullføre, 1997. Tano Aschehoug.

* Dysthe Olga, Frøydis Hretzberg og Torlaug Løkensgard Hoel: Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning, 2000. Abstrakt forlag. Kapittel 10: "Samarbeidsskriving og samforfatterskap".

* Finnes som kompendium til salgs i Kopiutsalget. For å handle i Kopiutsalget må gyldig studentbevis medbringes. Kompendier kan ikke påregnes ferdig før semesterstart.

Publisert 6. mars 2005 13:08