Periodisk evaluering Vår 13

Emnet er en videreutvikling av det tidligere KULH1030-Individ og kollektiv, med en klarere vektlegging på endringsperspektiv og samtidsorientering. Samtidig er de historiske og metodiske elementene til stede, særlig i forhold til familie- og generasjonsproblematikken. Pensum var bygget opp en på en slik måte at det var et særlig fokus på kjønn, nasjonalitet og etnisitet.

Det har også vært et poeng å gjøre studentene kjent med det kildemessige mangfoldet som kulturhistorien arbeider med (folketellinger, statistikk, eventyr, sagn, intervjuer, ballader, populærkultur, youtube, videoer, hip-hop m.m.)

På grunn av stor påmelding var det nødvendig med et større lokale en planlagt. Dermed viste det seg å bli en utfordring å gjennomføre seminarene. Blant vårens høydepunkter var seminaret med utgangspunkt i en episode fra serien Simpson (Coming to Homerica), gjesteforelesning ved El Axel, medlem av hiphopduoen Equicez, og ikke minst dagsseminaret på HL-senteret (med lunsj). Veksling mellom faste planer og fleksibilitet i undervisningsformer er en viktig utfordring.

De fleste forelesninger ble lagt ut i fronterrom som PP-presentasjoner og som lydfiler i etterkant. Det er noe alle studenter setter pris på.

Neste gang emnet skal gå, er det viktig at studentene får mer trening i oppgaveskriving og å arbeide i grupper.

Jevnt over et godt resultat til eksamen. 50 var oppmeldt og 46 møtte til eksamen. Snittkarakter var C:  6 A, 12 B, 11 C, 11 D, 4 E, 2 F

 

Periodisk evaluering Vår 11

1. Emnet ble gjennomført etter planen.


2. 57 studenter ble tatt opp, av disse avla 39 eksamen. Sist emnet gikk, vår 2010, var det 33 som avla eksamen.


3. Tilbakemeldingene fra studentene var overveiende svært positive. Undervisningen vekslet mellom forelesninger og seminar, og aktiv bruk av Fronter. I undervisning inngikk bruk av powerpoint, lyd og levende bilder, hvori opptatt en aktuell episode av The Simpsons. Alle forelesningene ble podcastet. Et av de mest vellykkede tiltakende var ekskursjon og seminar på Senter for studier av Holocaust og livsynsminoriteter i Norge. Her fikk deltakerne lunsj, og det hadde vært behov for sponsing fra instituttet side. Særlig for begynnerstudenter er slike arrangermenter viktig for å opparbeide kull-følelse.


4. Jfr punkt 3 siste del, behovet for støtte til faglig-sosiale tiltak som en del av undervisningen.
 

Periodisk evaluering Vår 09

Emneansvarlig: Knut Aukrust

Administrativt ansvarlig: Ragnhild Kuløy


1) Emnet ble gjennomført i overensstemmelse med planene og emnebeskrivelsen.
2) God gjennomføring og snittkarakter skyldes i stor grad engasjerte og
flinke studenter.
3) Tett oppfølging med detaljerte planer og alle forelesninger lagt ut i
Fronter, delvis i forkant eller umiddelbart etterpå. Variert bruk av lyd,
musikk og film som illustrasjoner til de enkelte tema. Reaksjonene fra
studentene overveiende svært positive, skjønt enkelte synes det ble for
mye hip-hop (!).
4) Viktig med valg av passende størrelse på undervisningslokalet. Vår 2009
var auditoriet definitivt for stort.
5) Fokus har vært lagt på varierende undervisningsmetoder.
6) Forbedringstiltak er tilgjengelighet på pensumlitteratur og bedre
integrering av seminar og forelesninger.