Periodisk evaluering vår 10

Emneansvarlig: Anders Gustavsson

Administrativt ansvarlig: Ragnhild Kuløy

Bakgrunnsmateriale

Tilsynssensorrapport for studieåret 2008-2009 foreligger men den nevner
ikke KULH4160. Ingen tidligere periodisk emnerapport finnes at
sammenlikne med.

Informasjon

Begge studentene er og godt fornøyde med informasjonen om dette emnet, som
de primært har fått på studentwebben.

Statistikk

Vår 2010 gikk to studenter på dette kurset. Begge har besvart
evalueringsskjema-et. Dette er et kurs som har betegningen Veiledet
lesing. Derfor er kun emnean-svarlig involvert i dette kurset. Et godt
samarbeid har forekommet med studie-konsulenten. En student fikk A og den
andre fikk B. Det var altså et meget godt resultat. En student er fornøyd
med semesteroppgave og den andre studenten foretrekker 4 timer
skoleeksamen. Personlig er jag enig med den student som skriver:
”Semesteroppgave sammen med andre aktiviteter fungerer best på MA-emne i
Kulturhistorie”. Bedømmersensor har vært Knut Aukrust som har lest begge
oppgavene.

Pensum

Det finnes et generelt pensum. Etter at studentene hadde valgt tema for
semes-teroppgaven kunne de bytte ut viss del av pensum og velge annet
pensum som var mer direkte relatert til temaet for semesteroppgaven. Dette
tilvalgte pensum skulle godkjennes av emneansvarlig. Denne prosedyren har
fungert godt. De to studentene gir karakter 4 av 6 som svar på hva de
synes om pensum. En student ”savner mer teoretiske bøker som kan
supplementere tekstene”.

Undervisning

Studentene fikk først legge frem bokomtaler vid to seminarer. Deretter
forekom to skisseseminarer hvor studentene opponerte skriftlig på
hverandres innlegg. Studentene ble presentert for flere forslag til emner
for semesteroppgaven.  En-delig innlevering av semesteroppgave var 2.
Juni. Seminarene har vært i gruppe-rom 8 i Georg Sverdrups hus og det har
fungert godt.  Læringsutbytteformule-ringene i emnebeskrivelsen utgjør en
god beskrivelse av hva studentene skal kunne etter avlagt eksamen.
Studentene er hovedsaklig fornøyde med lærings-miljøet. En student
skriver: ”Vi har kun hatt seminarer, men sammen med bok-omtaler og
opponentkommentarer har dette fungert godt”.

Egeninnsats

Studentene vurderer sin egen innsats på emnet til 4 på en 6gradig skale.