MAL FOR PERIODISK EMNERAPPORT: SEM1111 (Akkadisk 1), høsten 2009

 

1. Beskrivelse av og kommentarer til eventuelle avvik fra og endringer i emnebeskrivelsen

Emnet ble gjennomført som planlagt.

 

2. Kommentarer til kvantitative gjennomføringsdata på emnet (karakterer, stryk, frafall)

Mens omtrent ti studenter hadde opprinnelig meldt seg på (derav noen som aldri dugde opp og noen som ikke hadde noe klar målsetning), fem stykker fulgte undervisning nokså regelmessig og, untatt en student, tok eksamenen. Alle studenter besto, derav to med "A", en student med "B" og en student med C".

 

3. Er det indikasjoner/eksempler på særlig god kvalitet? Hvordan er de fulgt opp?

Studentene (bare to svarte på Questback) virket fornøyde (gjennomsnittlig ”5” på skalaen), både med undervisningen og emnets pensum og handouts. Læreren presenterte mange støtteark på norsk (tekster med grammatikkforklaringer), siden det dreide seg om et kurs på begynners nivå og siden standardlæreboken (Huehnergard) er forfattet på engelsk.

 

4. Er det indikasjoner på sviktende kvalitet? Hvordan er de fulgt opp?

Studentene selv kom ikke frem med forbedringsforslag. Undervisningen fungerte bra og læreren opplevde stemningen i kurset som inspirerende.

 

5. Hva er det fokusert på i denne perioden mht utvikling av studiekvalitet?

Akkadisk er et krevende språk og læreren forsøkte å beskrive grammatiske fenomener så gjennomsiktig som mulig, særlig siden man ikke kan forutsette grundig grammatikk-kunnskap, når studenter tar et sånt kurs tidlig i studiene sine. Lærerens inntrykk var at studentene ”vokste” pga de betydelige utfordringene i dette kurset.

 

6. Forslag til tiltak for å forbedre emnet

Ideelt sett bør man tilby et vanskelig språk som Akkadisk med minst 4 timer/uke. En student skrev at "til dette emnet brukte jeg tre dager av uken for arbeid - noe som ikke korrelerer med at det er et 10 sp emne"). På de andre siden klarte vi å bli ferdig med det planlagte pensumet slik at vi kan begynne med vanskelige originaltekster (Codex Hammurabi; Gilgamesh-eposet) i våren 2010.