Pensum/læringskrav

Husby, Olaf og Marit Helene Kløve 1998: Andrespråksfonologi. Kap. 6. Oslo: Ad Notam Gyldendal (Pensumbok NOAS 2101)

Kulbrandstad, Lise Iversen 2000: a) Metoder for undersøkelse av unges leseferdigheter b) Geraldine....., Begge artiklene i Unge lesere - fire artikler. Rapport nr. 2 –2000. Høgskolen i Hedmark. Fulltekst, s. 55-93. (Må lastes ned fra Blindern).

Kulbrandstad, Lise Iversen : Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver., 2003. Fagbokforlaget. Kap 1-2, deler av 4 og 5, 6-9. ca 200 s..

Lie, Svein, Marit Kjærsli, Astrid Roe & Are Turmo: Godt rustet for framtida? Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv. Acta Didactica 4/2001 s. 27-47 & 89-126 (når du printer ut er det 40-61 & 101-138) Fulltekst

Ryen, Else 1999: Fagspråk – språk for spesielle formål. I: Hagen & Tenfjord (red):"Andrespråksundervisning: teori og praksis. Oslo: Prisme Ad Notam Gyldendal (Pensumbok NOAS 2102)

Schmitt, Norbert & Michael McCarthey : Vocabulary: description, acquisition and pedagogy, 1997. Cambridge : Cambridge University Press. (et utvalg på ca 100 sider).

Kompendium (i to deler)

Carrell & Eisterhold 1988: Schema theory and ESL reading pedagogy. I: Carrell, Devine& Eskey: Interactive approaches to second language reading. Cambridge Applied Linguistics series. Cambridge: Cambridge University Press

Danbolt, Anne Marit V: Repetisjon versus ekspansjon. En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetselever på ungdomstrinnet, 2004. NOA25. Institutt for lingvistiske fag, Universitetet i Oslo, Unipub forlag AS.

Ellingsen Elisabeth & Tone Gedde 1996: Et åpent eller skjult frieri? Om andrespråksleserens forståelse og tolkning av skjønnlitterær tekst. I: NOA nr 19

Enström, Ingegerd 2004: Ordförråd och otdinlärning – med særligt fokus på avancerade inlärare. I I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 171- 196

Golden, Anne 1990: Fagord og andre ord i o-fagsbøker for grunnskolen. I: "Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990

Golden, Anne: Hvem er det som har hodet fullt av ideer, hjertet på riktig sted, tar hånd om de lovende studentene og har beina godt plantet på jorda? Menneskets kropp som kildedomene i metonymiske og metaforiske uttrykk. I , i: Golden, Anne og Helene Uri (red.): Andrespråk, tospråklighet, norsk. Festskrift til Anne Hvenekilde. Oslo: Unipub forlag

Golden, Anne 2005: Metaforisk bevissthet – et verktøy for å øke forståelsen? I Norsklæreren 3.

Grabe, William 2003: Reading and writing relations: Second language perspectives on research and practice. I: Kroll, Barbara: Exploring the Dynamics of Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press

Hene, Birgitta 2004: Adjektivs metaforiska betydelser – utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 277-296

Hvenekilde, Anne 1988: Elevene fra språklige minoriteter og matematikkfaget, i: NOA nr. 6

Hvenekilde, Anne 1990: Riktige og gale ordbilder i stiler skrevet av tyrkiske og vietnamesiske elever. I: Bjørkavåg, Lise Iversen m.fl. (red.) "Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990

Hvenekilde, Anne 1990: Tekstbinding og tekstoppbygging. I: Bjørkavåg, Lise Iversen m. fl. (red.): "Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990

Hvenekilde, Anne og Anne Golden 1990: Prosjektet "Lærebokspråk" - arbeid med ordforråd. I: Bjørkavåg, Lise Iversen m. fl. (red.):"Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990

Kang, Hee-Won 1992: Cultural interference in second language reading, i: International Journal of Applied Linguistics, vol. 2, no. 1

Kuyumcu, Eija: Genrer I skolans språkutvecklande arbete. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 573- 595,

Palm, Kirsten: Argumenterende skriving på norsk som andrespråk, 2003. NOA nr. 21, Institutt for lingvistiske fag, Universitetet i Oslo, Unipub forlag AS.

Steffensen & Joag-Dev 1984: Cultural knowledge and reading. I Alderson & Urquhart: Reading in a foreign language. London : Longman

Viberg, Åke 2004: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 197-220

Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).

Publisert 25. okt. 2005 12:25 - Sist endret 29. nov. 2005 13:27