Pensum/læringskrav

Pensum/læringskrav NOAS2105 Vår 2015

Del 1 Med hovedvekt på skriving

Grunnbok

Berggren, Harald, Kjartan Sørland og Vigdis Alver 2012: Å vurdere elevens tekst- og sjangerkompetanse på norsk. Del III i God nok i norsk? Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Cappelen Damm Akademisk. 53 s

Elektroniske tekster

Kvithyld, Trygve og Arne Johannes Aasen 2011: Fem teser om funksjonell respons på elevtekster. I Viden om læsning, nr 9. 7 s        http://www.videnomlaesning.dk/tidsskrifter/viden-om-laesning-nr-9/

Golden, Anne & Rita Hvistendahl 2013: Inndeling av et landskap: Hvordan kategorisere studier av skriving på andrespråket?. I NOA 1. 12 s http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/821 (Må lastes ned fra Blindern)

Selj, Elisabeth (Under arbeid): Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet. I Skriving på norsk som andrespråk i skole, voksenopplæring og høyere utdanning. Cappelen Damm 2015. 16 s (Tilgjengelig via Fronter)

Kompendium 'Skriftkyndighet I'

Barton, David & Mary Hamilton 2000: Literacy practices. I Barton, Hamilton & Ivanic (ed.): Situated Literacies. Reading and Writing in Context. Routledge. 12 s

Hyland, Ken 2003: Kap 1 og 2 i Second language writing. Cambridge University Press. ISBN: 0-521-53430-5. 47 s

Evaluering

Bergman, Pirkko & Tua Abrahamson 2004: Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 31 s

Monsen, Marte 2008: Funksjonalitet og korrekthet. I NOA 2. Novus forlag. 19 s

Norske studier av skriving på andrespråket

Danbolt, Anne Marit 2004: Repetisjon versus ekspansjon: En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetselever på ungdomstrinnet. I NOA nr 25. 16 s

Golden, Anne & Rita Hvistendahl 2010: Forskning om skriving på andrespråket i Norge. I NOA 2. 31 s

Golden, Anne og Lars Anders Kulbrandstad 2013: Peilinger i pronomen. Aspekter ved pronomenvalg i tekster skrevet av voksne innlærere av norsk. I  Profession, Politik och Passion.  Forfatterne.  ISBN 978-91-637-3376-5.  s 153 – 176. 24 s

Hvenekilde, Anne 1995: Riktige og gale ordbilder i stiler skrevet av tyrkiske og vietnamesiske elever. I Bjørkavåg, Lise Iversen mfl. (red.) "Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990. 26 s

Selj, Elisabeth 2002: Uttrykk for logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne. I Moen, Inger mfl (red.): MONS 9. Utvalgte artikler fra Det niende møtet om norsk språk i Oslo 2001. Novus forlag. 16 s

Selj, Elisabeth 2010: Utfordringer ved narrativ tekstskriving når norsk er andrespråk. I NORDAND 2. 24 s

Skriving i ulike fag og sjangere

Kulbrandstad, Lise Iversen 2005: Vi skriver det jo helt om til våre egne ord, liksom. I Dyndahl, Petter & Lars Anders Kulbrandstad (red): High fidelity eller rein jalla? Purisme som problem i kultur, språk og estetikk. Oplandske Bokforlag. 32 s

Magelssen, Kirsti 2011: Drøftingsartikkelen som læringsutfordring for minoritetsspråklige elever. I Flyum, Karl Henrik og Frøydis Hertzberg (red.): Skriv i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. 25 s

Klasseromsstudier

Dysthe, Olga 1993: Kap. 3 Teoriforankring s. 47 – 56, kap. 4 Klasseromsstudier s. 93 – 137, 185 – 201. I Dysthe, Olga: Det flerstemmige klasserommet. Skriving og samtale for å lære. Gyldendal Akademisk. ISBN 82-417-0394-5. 70 s

Holm, Lars 2004: Hvilken vej ind i hvilken skriftlighed? Et studie af undervisning i skriftlighed i dansk som andresprog for voksne. Kap 5. Danmarks Pædagogiske Universitet. ISBN 877613154-8. 100 s

Del 2 Med hovedvekt på lesing

Elektroniske tekster

Kulbrandstad, Lise Iversen 2000: a) Metoder for undersøkelse av unges leseferdigheter b) Geraldine....., Begge artiklene i Unge lesere - fire artikler. Rapport nr. 2 –2000. Høgskolen i Hedmark. s. 55-93. 40 s http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/133976 (Må lastes ned fra Blindern)

Roe & Wagle 2010 ”Resultater i lesing" i Kjærsli, Marit & Astrid Roe: På rett spor. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2009, s 59-93. 34 s http://www.udir.no/Upload/Forskning/Internasjonale_undersokelser/pisa_2009/5/PISArapporten.pdf?epslanguage=no

Kompendium 'Skriftkyndighet II'

Lesing

Carrell & Eisterhold 1988: Schema theory and ESL reading pedagogy. I: Carrell, Devine & Eskey: Interactive approaches to second language reading. Cambridge Applied Linguistics series. Cambridge: Cambridge University Press s 73-92. 20 s

Ellingsen, Elisabeth & Tone Gedde 1996: Et åpent eller skjult frieri? Om andrespråksleserens forståelse og tolkning av skjønnlitterær tekst. I: NOA nr 19. 40 s

Kulbrandstad, Lise Iversen 2003: Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver, 2003. Fagbokforlaget.  Kap 2, s 15-41, og kap 8, s 213-224. 39 s.

Kulbrandstad, Lise Iversen 2010: Leseopplæring på ungdomstrinnet før og etter PISA 2000. I Elstad, Eyvind & Kirsten Sivesind (red): PISA – sannheten om skolen? Universitetsforlaget. Reichenberg, Monica 2007: La det bli et eventyr å lese lærebøker! I: Bråten, Ivar (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Cappelen Akademisk Forlag.

Ordforråd

Enström, Ingegerd 2004: Ordförråd och ordinlärning – med særligt fokus på avancerade inlärare. I I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 171- 196. 26 s

Golden, Anne 1984: Fagord og andre ord i o-fagsbøker for grunnskolen. I: "Kan jeg få ordene dine, lærer?" LNU/Cappelen.  6 s

Golden, Anne & Lise Iversen Kulbrandstad 2007: Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. I NOA nr 2,  s 33-66. 33 s

Nagy, William 2007: Metalinguistic Awareness and the Vocabulary Developement and Reading Comprehension. I Wagner, R.K., A.E. Muse & K.R. Tannenbaum, s 52-77. 26 s

Viberg, Åke 2004: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle, s. 197-220. 24 s

Metaforer

Askeland, Norunn 2006: Metaforar i fagtekstar og lærebøker. I Maagerø, Eva & Elise Seip Tønnessen (red): Å lese i alle fag. Universitetsforlaget,  s 88-108. 21 s

Golden, Anne 2001: Hvem er det som har hodet fullt av ideer, hjertet på riktig sted, tar hånd om de lovende studentene og har beina godt plantet på jorda? Menneskets kropp som kildedomene i metonymiske og metaforiske uttrykk. I: Golden, Anne og Helene Uri (red.): Andrespråk, tospråklighet, norsk. Festskrift til Anne Hvenekilde. Oslo: Unipub forlag,  s 1-15. 16 s

Golden, Anne 2005: Metaforisk bevissthet – et verktøy for å øke forståelsen? I Norsklæreren 3. 4 s

 

Publisert 5. jan. 2015 16:17 - Sist endret 5. jan. 2015 16:17