Pensum/læringskrav

Alle tekstene er å finne i kompendium som selges i Kopiutsalget i Akademika.

Grammatikk med vekt på tekstbinding og uttrykksformer

Linnarud, Moira: Lexikal täthet och betydelsesamband. I Hyltenstam, Kenneth (red.): Svenska i invandrarperspektiv. Liber Förlag 1979. 12 s *

Mac Donald, Kirsti: Fy, hva for et vær har vi! En sammenliknende studie av norske og utenlandske studenters beskrivelse av været. I Hagen, Jon Erik et al (red.): I Mannes Minne. Forlaget Fag og Kultur 2003. 12 s*

Mac Donald, Kirsti: Infinitiv i underordninger. I NOA nr. 24 2003, 20 s *

Ryen, Else: Hvordan og hvorfor brukes passiv? I Golden, Anne m.fl: Hva er vanskelig i grammatikken? Universitetsforlaget 1990 15 s *

Selj, Elisabeth: Logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne. I Moen, Inger m.fl. (red.): MONS 9. Utvalgte artikler fra det niende møtet om norsk språk i Oslo 2001. Novus 2002. 13 s *

Vassenden, Lars: "Saklege fremstillingar skal være 'ryddige'" i Noridca Bergensia, Nordisk institutt, UiB 5, 1995, s. 191-200, ISSN 0804-5372*

Skriveprosess og leseforståelse

Brodersen, Randi Benedikte m.fl.: Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Universitetsforlaget 2007. Kap 2,5,9. Fra kap.7 s.88 -103, s. 114 - 117.

Ellingsen, Elisabeth: Ironi og leserens ubehag. Når Tande-P skriver om innvandrere og 17. mai. I NOA nr. 21 1998 15 s *

Ellingsen, Elisabeth og Tone Gedde: Et åpent eller skjult frieri? Om andrespråksleserens forståelse og tolkning av litterær tekst. I NOA nr. 19 1996 40 s *

Hertzberg, Frøydis: "Ulike fags skrivekulturer. Konsekvenser for studentene og for skriveundervisningen" i Dysthe, Olga (red.): Skriving ved Universitetet. UNIKOMs skriftserie, Rapport nr. 1, 1994, UiT, s. 164-194*

Ryen, Else: Fagspråk – språk for spesielle formål. I Hagen og Tenfjord (red.): Andrespråksundervisning. Teori og praksis. Ad Notam Gyldendal 1999 30 s *

Selj, Elisabeth: Lesetilnærminger. Utfordringer i møte med episke tekster. I Aambø, Reidun (red.): Litteraturmøte. Landslaget for norskundervisning, Cappelen Akademisk Forlag 1998. 23 s *

Mellomspråk og kontrastiv analyse

Berggren, Harald og Kari Tenfjord: Andrespråkslæring, 1999. Ad Notam Gyldendal . Kap. 8 Utviklingsmønstre i mellomspråk. 32 s *.

Pensum omfatter en kontrastiv beskrivelse av forholdet mellom norsk og den enkelte students morsmål. Der en slik beskrivelse ikke finnes, velger studenten en språktypologisk beskrivelse av norsk. Beskrivelsene velges i samråd med lærer. 25 s

Mellomspråksprøver 8 s

Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).

Publisert 13. okt. 2009 15:34 - Sist endret 7. jan. 2010 14:05