Pensum/læringskrav

Bøker som må kjøpes eller lånes på biblioteket:

Bale, Kjersti: Estetikk. En innføring, Oslo 2009

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002

Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kjønnsteori, Oslo, 2008

Butler,Judith :Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, Routledge: Ne York, London 1990

Løveid, Cecilie: Balansedame. Gyldendal Norsk Forlag, 1984.

Teigen, Lene Therese: "Mater Nexus", Lillehammer 2004

Churchill, Caryl 1991, Top Girls. Methuen Drama. The Open University: London

NB: Følgende kompendier må kjøpes: Del 1: Teoretisk kjernepensum våren 2011. Del 2: Fordypningspensum våren 2011: Kjønn i samtidskunst og samtidsdramatikk. Begge kompendier er felles for LIT3461, 3462, 4461 og 4462.

Kjernepensum

Bale, Kjersti.: Estetikk. En innføring , 2009. Kapittel 1, 4 og 8, s. 9-26, 66-84, 143-173 (62s).

de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kjønn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*

Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55 s)

Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, kön och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*

Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)*

Mortensen, Ellen m.fl: Kjønnsteori: , 2008. : innledningene i ”Del 1: Hva er kjønn? Ulike tilnærmingsmåter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s).

Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*

Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*

Wichstrøm, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)*

Til orientering: Artikler merket med * er i kompendiet.

Tillegg for 20 poengsversjonen av kjernepensumteorien:

Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts. The Open University. 1992 s. 174- 180 (7s)*

Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s).

Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body". Cambridge, Mass. 1993. s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s)*.

Bürger, Peter: "On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: op.cit, s. 51- 63 (12s) *

Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *

Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 143-146 (3s)*

Garb, Tamar: “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University. 1994. s.219-290. (71s)*

Johnson, Barbara: “The Critical Difference: Barthes/BalZac” i The Critical Difference. Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. The John Hopkins University Press. 1987. s 3-12 (10s) *

Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s)*.

Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s)*.

Moi, Toril. "Å tilegne seg Bourdieu". i Iversen, Irene red.: op.cit., s. 252- 280 (28 s)

Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?”. Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64.

Pollock, Griselda: “Differencing, Feminism and the Canon, from Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories (1999)” i Steve Edwards, red.:Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 161-166 (5 s) *

Salomon, Nanette: “The Art Historical Canon: Sins of Omission”. I Preziosi, Donald, red.: The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford. 1998. s.344-355 + noter s. 551-553 (13s) *

Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?”, Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003.

NB Av disse anbefales det å kjøpe eller låne Nochlins bok. De resterende tekstene er enten i kompendiet Del II eller i bøker som anbefales kjøpt på både 10- og 20-poengsvarianten av emnet.

I tillegg skal en legge opp tekster tilsvarende ett verk + 200 sekundærlitteratur (teori i fordypningsdelen).

Fordypningspensum: Kjønn i samtidskunst og samtidsdramatikk

Følgende artikler finnes i kompendiet for Fordypningspensumet:

1. Primærtekster:

Billedkunst som refereres i artiklene

Løveid, Cecilie 1984, Balansedame

Jelinek, Elfride "Ulrike Maria Stuart". Dronningsdrama (Norsk oversettelse ved Elisabeth Beanca Halvorsen). NB: Teksten finnes i Fronter.

Teigen, Lene Therese 2004, Mater Nexus. Gullbakke Forlag: Valdres.

Churchill, Caryl 1991, Top Girls. Methuen Drama. The Open University: London

2. a) Sekundærlitteratur og teori, samtidsdramatikk:

Butler, Judith 1990, Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity. Routledge: New York, London. (172 sider)

Larsen, Wenche 2004, “Det fri-gjerande tablået. Tablåets funksjon i Cecilie Løveids dramatikk”, Tendensar i moderne norsk dramatikk, von der Fehr, Drude og Hareide, Jorunn (red.). Samlaget:Oslo. (34 sider)

Arntzen, Knut Ove 1998, ” Cecilie Løveid og og ny dramaturgi. Et vendepunkt i ny norsk dramatikk og teater, ekseplifisert med Balansedame”. Livsritualer. Andersen, Merete Morken (red.). Gyldendal: Oslo (11 sider)

Sætre, Lars 2005, “Kroppens krise. Kunstens kraft.” Proposopeia. Nr. 3-4/2005 (11 sider.)Les her

Vogt, Ina 2004, ”Elfriede hvem?”, Lindman, Magnus 2004, ”Mellanrum. Några tankar efter ett överaskenade pris”, Bjørnebo, Therese 2004, ”Elfriede Jelineks Prinsesser” Samtlige artikler i Shakespeare – og teater tidsskrift, Nr. 3/2004.

Tillegg til samtidsdramatikk, teori:

Et utvalg fra Hans-Thies Lehmann 2006, Postdramatic Theatre. Routledge: London and New York

2. b) Sekundærlitteratur, samtidskunst

Verk som må kjøpes

1. "Wack! Art and the Feminist Revolution", (Cambridge: MIT Press), 2007. I denne leses:

Butler, Cornelia, ”Art and feminism: An ideology of shifting criteria”(8 s.)

Solomon-Godeau, Abigail, ”The woman who never was. Self-representation, photography, and first-wave feminist art” (8 s.)

Phelan, Peggy, ”The returns of touch: Feminst performances, 1960-80” (12 s.)Tils. 28 s.

2. "Marina Abramovic: The Artist is Present", (MoMA, New York, 2010). Uutdrag på tils. ca 30 s.

I kompendium

Mulvey, Laura: “A phantasmagoria of the female body: The work of Cindy Sherman”. I New Left Review I / 188. July-August 1991. s 136-150 (14s.)

Krauss, Rosalind: “Cindy Sherman. Untitled”. I Bachelors, MIT Press. 1999. s 101-159 (28s.)

Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?”, i Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (Pax) 2003

Anbefalt støttelesning:

Bale, Kjersti og Arnfinn Bø-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008

Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008

Lorentzen, Jørgen og Wencke Mühleisen (red.): Kjønnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006

Publisert 19. nov. 2010 17:27 - Sist endret 26. nov. 2010 14:29