Rapport - periodisk emneevaluering Institutt for biovitenskap - ref. nr. 680364
Navn
E-postadresse
- jonkl@ifi.uio.no
Generelt
-
Ditt navn
- Jon K. Lærdahl
-
Epostadresse
- jonkl@medisin.uio.no
-
Emnekode
- MBV-INF4410/MBV-INF9410/MBV-INF9410A
-
Semester
- Høst
-
År
- 2012
Emnebeskrivelsen
Stemmer emnebeskrivelsen overens med innholdet i emnet?
Er de emnene som emnet oppgis å bygge på korrekte?
Er det noe tema som du har bygd på i din undervisning og som du har oppdaget ikke har vært dekket av tidligere emner?
Er det noen emner som du har bygget på som ikke står oppgitt?
-
Skriv dine vurderinger av emnebeskrivelsen her. Legg spesielt vekt på endringsbehov.
- Emnebeskrivelsen stemmer med innholdet i emnet. Kurset tas i hovedsak av studenter (ca 35 studenter) med bakgrunn fra molekylærbiologi og de har alle nødvendige basiskunnskaper. Et fåtall studenter (3-5) hadde bakgrunn fra informatikk. Det må gjøres enda klarere at studenter som ikke har tilstrekkelige kunnskaper i molekylærbiologi må skaffe seg dette på egenhånd før kurset starter. Dette vil bli oppdatert i emnebeskrivelsen så snart som mulig.
Det reelle faglige innholdet i emnet
Innholdets relevans og nivå sett i sammenheng med lærebok og tidligere og påfølgende emner.
-
Skriv dine vurderinger av emnets reelle faglige innhold her. Legg spesielt vekt på endringsbehov.
- Det er ingen obligatoriske kurs i bioinformatikk på noe nivå på IBV. Det er også uklart i hvilken grad studentene sterkt nok oppfordres til å ta bachelor-nivå bioinformatikkurset MBV3070. Mange studenter på PhD nivå (og delvis MSc nivå) oppdager at de har store mangler i sin kompetanse i bioinformatikk og det har vært stor søkning til kurset i 2012 og årene før (30-40 studenter). Ideelt sett burde studentene fått kompetanse i bioinformatikk mye tidligere i studiet, men foreløpig er ihvertfall MBV-INFX410 et godt tilbud til de som på PhD/MSc-nivå på egen hånd oppdager hullene i kompetansen. Fotostudenter som ikke kan bruke Photoshop vil raskt bli akterutseilt i 2013. På samme måte vil molekylærbiologer som ikke har kompetanse i informatikk/bioinformatikk få problemer i/med dagens og framtidens arbeidsmarked/forsking. Viktigste forslag til endring er at alle studenter i molekylærbiologi tidlig i studiet eksponeres for bioinformatikkverktøy. Da vil de automatisk forstå at de senere må få mer kompetanse ved å velge f.ex. MBV3070 og MBV-INFX410.
Undervisning og vurderingsformer
Egner undervisningens form seg til å formidle innholdet i emnet?
Fungerer eksamensoppgaver/vurderingsform i forhold til læringsmål, undervisningsform og pensum?
-
Skriv dine vurderinger av emnets undervisning og vurderingsformer her. Legg spesielt vekt på endringsbehov.
- Det er bestemt at kurset i 2013 skal gå over lengre tid (5 uker vs 2 uker) og med mer tid til fordypning. Kurset har hjemme-eksamen og dette fungerer bra.
Endringer
-
Er det gjort endringer siden forrige periodiske evaluering?
- Jeg overtok kurset i 2012. Endringer fra 2011 og tidligere er at alle faglærere i større grad koordinerer seg imellom. På denne måten blir det mer sammenheng i kurset. Det har også vært en god del endringer i innhold. Det er allerede planlagt betydelige endringer for 2013, f.ex. ved at kursets varighet er øket fra 2 intensive uker til 5 uker med mer tid til selvstendig arbeid og modning av stoffet.
Til slutt:
-
Har du andre ting å tilføye, skriv dem her