Kunnskaper
Kandidaten har bred kunnskap om
- sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet,
- sammenhengen mellom tysk språk og språkets kulturelle kontekst,
- nyere tyskspråklig litteratur, sentrale forfatterskap, epoker og genre, og om grunnleggende litteraturteori og analyse,
- tysk historie og samfunnsforhold,
- tysk grammatikk og grammatisk teori, om tysk språkbruk skriftlig og muntlig, om hovedtrekkene i tysk språkhistorie og forskjeller mellom tysk og norsk,
- tysk fonetikk og uttaleregler,
- akademisk oppgaveskriving og kildekritikk på tysk.
Kandidaten kjenner til
- forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet,
- sentrale forskningsområder innen tysk språkvitenskap, litteratur og historie,
- utvikling og endring av tysk språkbruk og rettskriving.
Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap
- innenfor fagområdet,
- om tysk grammatikk og språkbruk, om tyskspråklig litteratur og litteraturteori og om tysk historie og aktuelle samfunnsforhold ved å finne og bruke primær- og sekundærkilder.
Kandidaten har kunnskap om
- fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet,
- Vestens filosofi- og vitenskapshistorie og om humanioras fagtradisjoner og plass i samfunnet,
- tysk språk og kultur i Norge og påvirkningen på norske samfunnsforhold.
Kandidaten har grunnleggende kunnskaper
- innen minst ett annet selvvalgt fagområde, som kan gi utfyllende perspektiver til tyskstudiet og sikre faglig bredde i bachelorgraden.
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende
- faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg,
- tysk grammatikk og regler for tysk språkbruk skriftlig og muntlig på en idiomatisk riktig måte. Språkferdigheten tilsvarer B2/C1-nivå i det europeiske rammeverket Common European Framework of Reference for Language (CEFR),
- kunnskap om tysk litteratur og samfunn til analysere relevante litterære verk og sette dem inn i en historisk kontekst,
- relevante resultater fra forskningsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger innen tysk språkvitenskap, litteratur, historie og samfunn i egne skriftlige og muntlige analyser på tysk,
- ferdighetene i tysk språk og kunnskap om tysk historie, samfunn og litteratur til å analysere kompliserte problemstillinger innen disse feltene og til å identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst,
- tysk språk i skriftlig og muntlig argumentasjon og treffe begrunnede valg i akademiske framstillinger.
Kandidaten kan reflektere over
- egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning,
- problemstillinger knyttet til språkinnlæring og akademisk bruk av språket i skriftlige og muntlige analyser av temaer innen fagområdet tysk,
- kritisk over språkområdets kulturelle særegenhet og arbeide med utvalgte historiske eller aktuelle kilder knyttet til en gitt problemstilling,
- tilbakemelding på eget arbeid og gjennom dette forbedre sine faglige prestasjoner.
Kandidaten kan finne, vurdere og henvise til
- informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling,
- relevant primær- og sekundærlitteratur på tysk og framstille dette slik at det belyser problemstillinger på en måte som er formelt og idiomatisk riktig i tyskspråklig skrift- og talekultur.
Kandidaten kan beherske
- relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer,
- fremgangsmåter for litteratursøk i primær- og sekundærlitteratur, bruk av trykte og elektroniske ordbøker, regler for kildekritikk og sitering for alle tyskspråklige skriftlige og muntlige kilder,
- teknikker for innlæring av tysk grammatikk og ordforråd, slik at det kan presenteres fritt fra hukommelsen, for korrekt oversettelse mellom tysk og norsk og for muntlig produksjon av tysk språk,
- teknikker for å gjøre muntlige presentasjoner spontant og fritt på tysk.
Generell kompetanse
Kandidaten har innsikt i relevante
- fag- og yrkesetiske problemstillinger,
- fagetiske problemstillinger knyttet til forskning, kildekritikk, sitering og oversettelse.
Kandidaten kan planlegge og gjennomføre
- varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer,
- varierte skriftlige og muntlige oppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og disponere tiden slik at oppgaver blir fullført innen en fastsatt frist,
- skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner alene eller i en gruppe, og i tråd med krav til formell fremstilling og sitering på tysk.
Kandidaten kan formidle
- sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer,
- sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger innen tysk grammatikk, litteratur, historie og samfunn på norsk og tysk,
- tolkninger og analyser i et akademisk korrekt språk, med relevant ordforråd både skriftlig og muntlig på tysk.
Kandidaten kan utveksle
- synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis,
- faglig begrunnede synspunkter og erfaringer med fagfeller på tysk med utgangspunkt i muntlige eller skriftlige tyskspråklige kilder og gjennom dette bidra til økt kunnskap om tyskspråklige problemstillinger og utvikling av tolkninger og analyser.
Kandidaten kjenner til
- nytenking og innovasjonsprosesser,
- nytenkning innen det tyske fagmiljøets forskningsområder.