Kort om denne studieretningen
Fysikkdidaktikk er et fagområde i skjæringspunktet mellom fysikk, pedagogikk, psykologi, filosofi og sosiologi. Studieretningen handler blant annet om hva slags undervisning som fremmer motivasjon, forståelse og læring, og hva som bør være med i en fysikkutdanning for ulike grupper elever og studenter.
Velger du å ta en master hos oss, kan du samarbeide med fagfolk i fysikk, lærere i den videregående skolen, forskere og didaktikkmiljøene innen andre realfag.
En masteroppgave i fysikkdidaktikk kan for eksempel innebære at du observerer undervisningen i skolen eller i høyere utdanning. Du vil underveis samle og analysere data om elevers/studenters motivasjon eller læring. Datamaterialet kan være oppgavesvar, muntlige diskusjoner, spørreskjema- eller intervjudata. Fysikkdidaktiske oppgaver kan også være mer teoretisk rettet, som analyser av hvordan læremidler eller medier behandler spesifikke temaer innen fysikken.
Merk deg at en master med studieretning i fysikkdidaktikk ikke erstatter kravet om praktisk-pedagogisk utdanning. Hvis du ønsker å arbeide som lektor i skolen må du i tillegg til en master bygge på med en årsenhet i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
Studiemiljø
Fysikkdidaktikk er en liten seksjon, noe som gir rom for et godt miljø. Du blir godt kjent med veiledere, doktorgradsstipendiater og medstudenter, og du kan få veiledning når det passer deg. Kom gjerne og ta en prat med ansatte og studenter for å bli kjent med oss i Seksjon for fysikkdidaktikk!