Hvorfor velge denne retningen?

Lurer du på hvordan universet har utviklet seg siden Big Bang, hva mørk materie er eller hvordan materie er bygget opp? Hva med grunnstoffene i universet, hvordan dannes de? Er dette spørsmål du sitter inne med kan denne studieretningen være noe for deg.

Kort om denne studieretningen

Vi på kjerne- og partikkelfysikk forsker på universets minste byggesteiner. Vi ser på kreftene som virker mellom dem og kvantestrukturen av systemene som de bygger opp. En viktig del av forskningen vår er å forstå hvordan materie oppfører seg under ekstreme forhold, som for eksempel elementærpartiklene og atomkjerner ved temperaturer tilsvarende den inni stjerner og supernovaer. Vi forsker også på veldig eksotiske atomkjerner med et ekstremt forhold mellom antall protoner og nøytroner.

Velg mellom to spesialiseringer

På studieretningen i kjerne- og partikkelfysikk spesialiserer du deg enten i kjernefysikk  eller høyenergifysikk. Det teoretiske pensumet og tema for masteroppgaven vil være avhengig av hvilken retning du velger. Felles for fagseksjonene er at begge forskergruppene spiller en ledende rolle i mange internasjonale forskningsprosjekter. Dette gjelder både lokalt på Syklotronlaboratoriet og ved større utenlandske laboratorier, som for eksempel CERN. Ved å ta en master hos oss får du mulighet til å delta i internasjonal forskning allerede fra første semester.

Du velger selv om du vil jobbe praktisk, numerisk eller teoretisk med masteroppgaven. Du kan også kombinere disse. En stor del av våre kandidater får hele, eller deler av resultatene fra masteroppgaven publisert i vitenskapelige publikasjoner. Hvis du har interesser i skjæringspunktet mellom kjernefysikk og medisinsk fysikk, kan du også ta en masteroppgave i samarbeid med biologisk og medisinsk fysikk.

Uansett hvilken spesialisering du velger eller om du jobber teoretisk, eksperimentelt eller numerisk med masteroppgaven, vil du lære å samarbeide i et internasjonalt miljø og ta ansvar for ditt eget forskningsprosjekt. Du vil også lære å presentere vitenskapelige resultater, både skriftlig og muntlig Det er spesielt fokus på muntlige presentasjoner på denne studieretningen, og du får anledning til å presentere dine funn og data i ukentlige gruppemøter.

Internasjonalt samarbeid

Studentene ved kjernefysikk jobber i internasjonale samarbeid tilknyttet Syklotronen ved UiO eller ved iThemba LABS  i Sør Afrika, ISOLDE på CERN, Berkeley i USA eller RIKEN i Japan. De får delta på planlegging og gjennomføring av eksperimenter der data de selv skal analysere blir samlet inn. En student i kjernefysikk får muligheten til å reise ut på korte og lengre forskningsopphold til Berkeley, Japan, Sør Afrika og/eller CERN. Kjernefysikk-gruppa har et nært samarbeid med grupper innen astrofysikk og biofysikk, både ved UiO og internasjonalt. Det er mulighet for masteroppgaver i samarbeid med disse gruppene.

Flere av studentene ved høyenergifysikk jobber i internasjonale samarbeid tilknyttet CERN, med for eksempel partikkeldataanalyse, utvikling av halvlederdetektorer, avansert  databehandling eller partikkelakseleratorutvikling. Som student ved høyenergifysikk, vil du ha gode muligheter for kortere eller lengre studieopphold ved CERN eller andre internasjonale forskningsinstitusjoner. Du kan også ta en masteroppgave i samarbeid med teoretisk fysikk og astrofysikk hvis oppgaven er i skjæringspunktet mellom partikkelfysikk og teoretisk eller astrofysikk.

Studiemiljø

Et godt studiemiljø er viktig for at du skal trives hos oss. Vi har ukentlige gruppemøter hvor master- og doktorgradsstudenter diskuterer pågående forskning og utfordringer sammen med de vitenskapelige ansatte. Dette er med på å skape et godt samhold, og du vil kunne få en tilknytning til seksjonen og dine medstudenter fra første stund. Det er et variert miljø med flere utenlandske studenter, og veien mellom masterstudentene og doktorgradsstudentene er kort. Det er derfor fullt mulig å spørre om hjelp fra andre enn bare veilederne om man skulle ha behov for det. Vi er opptatt av at alle våre studenter bidrar til et godt studiemiljø ved å være tilstede på kontoret og på leseplassen sin.

Det er også tradisjon for å være sosial utenfor kontorets fire vegger, og vi finner ofte på ting sammen som  quiz, middag, fjellturer eller annen sport.

Publisert 22. des. 2016 12:29 - Sist endret 28. aug. 2023 13:33