Eira utvikler Oslo by gjennom skoleplanlegging

Eira utvikler og planlegger skoletilbudet i Oslo og bidrar til å skape gode oppvekstvilkår.

Hva går jobben din ut på?  

Jeg jobber i en avdeling i Utdanningsetaten som har ansvar for å sikre skolekapasitet i Oslo. Samtidig driver vi med byutvikling gjennom skoleplanlegging. I Avdeling for skoleanlegg samlokaliserer vi ofte skolene vi bygger med andre viktige funksjoner, som bibliotek, kulturfunksjoner, idrettsanlegg og parker. Slik bidrar skolene til å skape aktive og attraktive nabolag. Vi jobber også for at skolebyggene skal ha en sosialt utjevnende funksjon ved å være tilgjengelig til bruk for lokalsamfunnet også etter at skoledagen er over. Mine arbeidsoppgaver er varierte. Jeg jobber blant annet med tilgjengeliggjøring av skolens lokaler for frivilligheten, endringer av inntaksområder, trafikksikkerhet rundt skoler, diverse utredninger og med rapportering til politikerne våre.  

Hva er det mest spennende med jobben din? 

Jeg synes det er spennende å lære mer om hvordan skoler planlegges, og å se hvordan kollegene mine jobber med dette. De brenner for skole- og byutvikling og for å skape gode oppvekstsvilkår for Oslos barn og unge. Arbeidet med inntaksområder er også spennende. Ved å lage gode inntaksområder kan vi skape gode nærskoler hvor elever fra områdene rundt skolen møtes. Av og til får jeg også besøke skoler og lære om samspillet mellom arkitektur og pedagogikk, som er kjempespennende! 

Hvordan får du bruk for utdannelsen din i jobben? 

I arbeidet med inntaksområder har jeg vært heldig nok til å bruke GIS i jobben og videreutvikle ferdighetene mine i ArcGisPro. I jobben drar jeg også stor nytte av de generelle ferdighetene vi lærer på studiet: en romlig forståelse, å se samspillet mellom ulike skalaer, analytiske og metodiske ferdigheter, og ikke minst får jeg anvendt flere av teoriene vi har lært om i bygeografi-emner.  

Hvordan er en typisk dag på jobben? 

Det varierer! Hittil har jeg tilbragt en del tid på kontoret, hvor jeg er i dialog med skoler og eksterne samarbeidspartnere, deltar i møter og jobber med diverse prosjekter. Etter jul skal jeg farte litt mer rundt. Da skal jeg besøke skoler for å intervjue rektorer i forbindelse med en utredning om skolestørrelser. Jeg skal også ut og jobbe med elevmedvirkning på forskjellige skoler i Oslo i forbindelse med et prosjekt om trafikksikkerhet.  

Hvordan fikk du jobben? 

Jeg hadde en utdanning som var relevant for stillingen, og arbeidsgiveren min ønsket å gi muligheter til en nyutdannet. Jeg har en bachelor i sosiologi og en bachelor i samfunnsgeografi. I søknaden brukte jeg et par setninger på å forklare hva det er med disse fagdisiplinene som var relevant for stillingen, og dette utdypet jeg på intervjuet. Jeg hadde også noe relevant erfaring. Jeg jobbet som prosjektmedarbeider for en utredning på Instituttet for Sosiologi og samfunnsgeografi, og var leder for Terra, samfunnsgeografistudentenes sosiale forening.  

Hva er ditt beste tips til andre studenter som ønsker din type jobb? 

Skriv en søknad som er tilpasset stillingsutlysningen, og les deg godt opp på din mulige arbeidsgiver dersom du blir kalt inn til et intervju. Det kan også være lurt å gjennomføre et prøveintervju med venner eller familie i forkant, slik at du blir trygg på deg selv i det formatet. Det skader heller ikke å engasjere seg og å jobbe ved siden av studiene – det viser arbeidsgiveren din at du kan ha flere baller i lufta samtidig.  

 

Eira Witsø

Studium: Bachelorgrad i samfunnsgeografi, med hovedvekt på urban geografi

Fullført grad: 2022

Stillingstittel: Fagrådgiver skolebehov

Arbeidsgiver: Avdeling for skoleanlegg, Utdanningsetaten i Oslo Kommune

Publisert 16. jan. 2023 14:47 - Sist endret 7. mars 2024 10:37