Ubehagelige samtaler

Har Norge blitt en krigsprofitør som tar maten ut av munnen til verdens fattige?

Anine Kierulf og Kalle Moene på en bakgrunn av dollarsedler

Foto: UiO/Yngve Vogt / colourbox.com

Det spørsmålet stiller professor emeritus ved Økonomisk institutt, Kalle Moene.
Sammen med førsteamanuensis ved Institutt for offentlig rett, Anine Kierulf, legger de ut på en mørk og ubehagelig reise inn i det norske selvbildet:

Krigen i Ukraina setter Norges rolle som rentenist-stat på spissen.

I 2022 vil våre ekstraordinære inntekter bli umoralsk høye, uten at vi trenger å gjøre noe som helst. Samtidig opplever fattige land ekstraordinære levekostnader som de ikke kan bære, samme hva de gjør.

Har vi laget oss en selvforståelse som skjuler ansvaret for at alle skal ha tilgang til livsnødvendige ressurser?

Har vi laget oss økonomiske handlingsregler som hindrer oss i å opptre solidarisk for å lindre sult og utarming?

Har vi rett og slett alle blitt rentenister?

Deltakere

• Anine Kierulf (ordstyrer), førsteamanuensis, Institutt for offentlig rett, UiO
  • Kalle Moene, professor emeritus, Økonomisk institutt, UiO

Ubehagelige samtaler

Hva er det forskerne finner ut av som er krevende eller til og med risikabelt å snakke om? Universitetet i Oslo inviterer deg til å bli med og utforske det ubehagelige, det vi vet er litt vondt og helst bare vil slippe, men som er nødvendig å snakke om.

Demokratiet og ytringsfriheten skaper vi sammen hver eneste dag. Ubehagelige samtaler i Domus Bibliotheca skal bidra til å styrke meningsmangfoldet og gi nye kunnskapsbaserte perspektiver på ubehagelige spørsmål.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 20. sep. 2022 15:15 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32