Ubehagelige samtaler

Putin skal fordømmes, ikke forstås. Eller?

Bilde av Anine Kierulf, Tormod Heier og Julie Wilhelmsen

Foto: Luca Kleve-Ruud / NTB

Gå til strømming av arrangementet.

I tiden før og i dagene under den russiske invasjonen av Ukraina, var forskerne Tormod Heier og Julie Wilhelmsen overalt i norske medier og delte sin kunnskap om konflikten.

Analysene deres gikk på tvers av både kollegaer i forskningsmiljøene og andre "Russland-eksperter". Meningsmangfold er jo i utgangspunktet er et kvalitetstegn i et velfungerende demokrati, men nå haglet beskyldningene fra nære forskerkollegaer og ledende politikere.

Putin-klakør. Russisk propaganda. Apologet. Skam. Det var tid for å fordømme – ikke forstå.

Sammen med Anine Kierulf vil Tormod Heier og Julie Wilhelmsen utforske konsekvensene av å ha ytringer som går på tvers av meningstrender og etablerte fortellinger, og hva det koster for den som ytrer seg, og ikke minst, for samfunnet.

Deltakere:

• Tormod Heier, professor i militær strategi ved Forsvarets Høgskole og forskningsleder ved Stabsskolen
  • Julie Wilhelmsen, seniorforsker, russisk utenriks- og sikkerhetspolitikk, Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI)
  • Anine Kierulf, førsteamanuensis, Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo

Om ubehagelige samtaler

Hva er det forskerne finner ut av som er vondt, krevende eller til og med risikabelt å snakke om? Ubehagelige samtaler i Domus Bibliotheca skal bidra til å styrke meningsmangfoldet og gi nye kunnskapsbaserte perspektiver på ubehagelige spørsmål. Samtalene gjennomføres med innestemme.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er nå fullt, og vi tar dessverre ikke imot flere påmeldinger. Arrangementet strømmes fra denne siden (se under).

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Ubehagelige samtaler: Putin skal fordømmes, ikke forstås. Eller? på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 20. sep. 2022 15:15 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32