Ubehagelige samtaler: Kan skeive stole på politiet?

Debatten om kjønn og kjønnsmangfold er betent, hatkriminalitet mot skeive øker og tilliten til politiet er lav. Hvorfor?

Anine Kierulf med PRIDEflagg knyttet rundt en lyktestolpe i bakgrunnen

Foto: Sergei Grits/AP Photo/NTB og Yngve Vogt/UiO.

Pride startet som reaksjoner på politivold, og er i dag både en feiring og en protest. Nå ser vi flere angrep og mer hatkriminalitet mot skeive, at regnbueflagg på skoler blir stjålet og brent, og at Pride-arrangementer for barn blir avlyst på grunn av trusler. Tilliten til politiet blant skeive er lav, og få anmelder hatkriminalitet. Samtidig blir debatten om kjønn, seksualitet og identitet ofte svært betent, spesielt når den handler om kjønnsidentitet, kjønnsmangfold og det å være trans.

Hvorfor provoserer debatten rundt kjønn og kjønnsmangfold så sterkt? Er det ikke lenger greit å snakke om at det finnes bare to kjønn, eller er det transpersoner som har blitt en skyteskive for ytterliggående krefter? Og har skeive egentlig grunn til å ikke stole på politiet?

Dette er en samtale mellom:

• Anine Kierulf, samtaleleder og førsteamanuensis ved Institutt for offentlig rett
  • Dan Bjørke, leder i Oslo Pride
  • Kai Spurkland, politiadvokat i Oslo politidistrikt og forsker ved Politihøgskolen

May-Len Skilbrei, professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, vil dessverre ikke delta, på grunn av sykdom.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter likevel pris på om du melder deg på, så vi får en liten oversikt over hvor mange som kommer.

Gå til påmelding

Velkommen!

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 16. okt. 2023 15:40 - Sist endret 13. nov. 2023 13:40