Kunst fra 100 rom - Verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling

Henie Onstad Kunstsenter 6. november 2008 - 22. februar 2009

Omslag, utstillingskatalog

Universitetet i Oslo (UiO) er Norges eldste universitet, opprettet i 1811, og har en mangfoldig samling som spenner over 200 år. Her er ulike kunstnere som for eksempel Harriet Backer, Edvard Munch, Gustav Vigeland, Magdalena Abakanowicz, Inger Sitter, Aase Texmon Rygh og Naum Gabo representert. Verkene er direkte relatert til institusjonen, til dens ansatte og til bygningene og har aldri tidligere vært vist samlet.

Første gang for publikum

I utstillingen ”Kunst fra 100 rom” som er kurert av kunstforvalter ved UiO Ulla Uberg, får publikum en unik anledning til å se kunst som til daglig ikke er lett tilgjengelig. Utstillingen består av 78 verk og inngår i Henie Onstad Kunstsenters serie som tar for seg private og halvoffentlige samlinger.

Edvard Munch fra en ny vinkel

Mange av verkene i samlingen er kjøpt inn med tanke på å være utsmykning i spesielle saler og bygninger. Den mest kjente salen er Aulaen med Edvard Munchs 11 store malerier, som nå skal settes i stand til Universitetets 200-års jubileum. Et av maleriene er allerede tatt ned fra veggen, og på utstillingen kan publikum for første gang se motivet Kjemien på nært hold. Munch malte Aulabildene med tanke på salens dimensjoner. Utstillingen på Høvikodden blir dermed eneste gang et av maleriene kan ses i ”øyenhøyde”.

Naum Gabo (1890-1977), Constructed Head No. 2, 1916/1965, corten steel © N. Gabo 2010

Institusjonens visuelle hukommelse

Portrettene i samlingen fremstiller mange av de vitenskaplige ansatte og er på mange måter institusjonens visuelle hukommelse.  De fire ferskeste portrettene er tatt i år og vises nå for første gang. Her har kunstfotograf Mette Tronvoll portrettert fire professorer i kunsthistorie; Ingeborg Glambek, Marit Werenskiold, Kari Hoel og Anne Wichstrøm. Dette bestillingsverket ikke bare aktualiserer portrettsamlingen, men er også med på å sette portrettsamlingen i perspektiv. I tillegg viser utstillingen portretter malt av Adolph Tidemand, Asta Nørregaard, Christian Krohg, Erik Werenskiold, Agnes Hiorth, Reidar Aulie, Odd Nerdrum og Håkon Gullvåg - for å nevne noen.

Utstillingskatalog

Det har blitt laget en katalog til utstillingen med artikler skrevet av kunsthistorikere ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK). Katalogen heter Kunst fra 100 rom – verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling, og vil være til salgs i Henie Onstad Kunstsenters butikk Piruetten art: design.

Av Ulla Uberg
Publisert 23. juni 2010 16:30 - Sist endret 12. nov. 2021 10:41