Triptyche noir

I trappeoppgangen i Sophus Bugges hus henger et av hovedverkene i UiOs kunstsamling.

Triptyque noir av den polske kunstneren Magdalena Abakanowicz (1930) møter alle som skal opp på lesesalen. Blindernarkitekten Leif Olav Moen tok initiativet til innkjøpet. Det var også han som bestemte plasseringen.

Magdalena Abakanowicz regnes blant Europas mest nyskapende og betydelige tekstilkunstnere i forrige århundre med stor innflytelse på kunstnere både i USA og Europa. Hennes personlige historie er dramatisk og fascinerende. Den samler i seg Polens, og Europas, nyere historie med gammelt aristokrati, nazisme og kommunisme som omdreiningspunkt. Hennes kunst er unikt personlig og med en uttrykkskraft som aldri slår seg til ro.

Materialvalget og eksperimenteringen i forhold til tekstil tradisjon, konvensjoner og forventninger er et kjennetegn ved Abakanowicz. Ikke minst kommer det til uttrykk i de store tekstilskulpturene hun kanskje er mest kjent for. Men vi ser det også i UiOs verk. Gråsort, rått og sensuelt henger det der. Materialene sisal, ubehandlet ull, hestehår og kobbertråd er en uløselig del av den fysiske assosiasjonskraften som ligger i renning og islett.

Det var et fremsynt kjøp universitetet gjorde i 1967 på Abakanowicz’ første utstilling i Norge. Abakanowicz har nå en lang internasjonal kunstnerkarriere bak seg og hun omtaler selv Triptyque noir som ”a very important work of mine”.

Av Ulla Uberg
Publisert 4. mai 2010 15:29 - Sist endret 19. mai 2011 12:47