Aase Texmon Rygh

Brudt form, 1981, bronse, plassen foran Niels Treschows hus

© Aase Texmon Rygh / BONO 2010

Brudt form av Aase Texmon Rygh (1925) fungerer som ’brukskunst’. Skulpturen er et møtested, og på kort tid er den blitt en naturlig del av uterommet.

Kvadrat og sirkel er skulpturens formale idé. Spenning oppstår i brudd og forskyvning. Øverst er hver side bendt fra hverandre slik at det dannes en smal spalte mellom delene. Gjennom spalten og den sirkelrunde åpningen trekkes omgivelsene med i opplevelsen av skulpturen. Plasseringen er bestemt av kunstneren.

Skulpturen som er langtidsdeponert av Oslo kommune, kom på plass høsten 2005. Men det hele startet i 1981. Da vant Texmon Rygh med Brudt form en lukket konkurranse om utsmykning av området ved Furuset T-banestasjon i Oslo. Området ble etter hvert endret. Etter en mellomperiode ved Oslo Rådhus kom skulpturen til UiO.

Allerede da HF-bygningen var ny, var det planer om en skulptur på plassen. Professor Per Jonas Nordhagen skrev på slutten av 1960-tallet at linjen fra Air på Frederikkeplassen burde fortsette ved ”å tilføre Blindern monumentalarbeider som kan skape spenning og variasjon i det arkitektoniske miljøet.” Billedhugger Nils Aas ble bedt om å komme med forslag, men noen skulptur ble aldri realisert. Det var også planer om å anskaffe Ola Enstads Neve og rose som i dag står på Lilletorget på Grønland. Så ble det i stedet Brudt form med et formspråk som passer til den stramme Blindernarkitekturen.

Av Ulla Uberg
Publisert 25. mai 2010 11:37 - Sist endret 9. mai 2012 14:39