Oppgave 2: Underholdningsdiskurs.

Les hele oppgaveteksten!

Tema

Lag et nettsted som dokumenterer en film elleren en TV-fortelling som opplevde i barndommen (mens du gikk på barneskolen), og som du fortsatt husker deler av. Et medieminne.

Dette er den andre tredjedelen av «mistorien», og legger til Underholdningsdiskursen i ditt kognitive kart.

(Oppgaven er lettest å løse om du velger et visuelt medium. En tegneserie kan også fungere. Vil du gjerne velge en bok eller et hørespill kan du det, men det kan hende det blir litt vanskeligere.)

Stil

Dette er en øvelse i forklarende stil (eksposisjon). Du skal dokumentere, med det menes å gjengi innholdet slik at leseren (tilskueren) kan danne seg et best mulig bilde av hvordan fortellingen var, og hvordan den ble opplevd den gang. Sitater (skriftlige eller billedlige ) er ofte viktige. Det menes også at du skal peke ut for oss hva du mener er de viktige detaljene.

Minstekrav

Inkluder minst to innslag av lyd eller video (dynamiske modi). Disse trenger ikke være fra ditt medieminne (fortellingen), de kan være illustrasjoner av et poeng du vil ha fram, eller bare virkemidler for å få ditt budskap fram. Dokumenter hva du husker av fortellingen, hva du fester deg ved i dag, og paralleller til ditt minne fra familielivet. Skriv i en forklarende stil (eksposisjon).

Fremgangsmåte

Følg denne rekkefølgen.

  1. Dokumenter først hva du husker i dag av fortellingen. Dokumenter ditt minne av den, og vær klar over at ditt minne godt kan avvike fra hvordan fortellingen faktisk var.
  2. Prøv så å få sett (eller lest) fortellingen på ny, og dokumenter hva du legger merke til nå. Du er på jakt etter den «sløve meningen» (obtuse meaning) i fortellingen -- en personlig assosiasjon til en eller annen detalj. Ikke gjør dette før du har dokumentert minnet ditt (punkt I).
  3. Deretter skal du koble Underholdningsdiskursen opp mot Familediskursen (mappeoppgave 1). Prøv å finne en sammenheng mellom medieminnet og Familiehistorien din. Sammenhengen er neppe bokstavelig, men figurativ. Se etter ordspill (for eksempel kan man tenke seg at fortellingen er om Stompa, og du hadde en «Stompa»-seng.). Kan din plass i din familie kan sammenlignes med hovedpersonens plass i fortellingens verden? Finn likheter og forskjeller. Dokumenter hvordan fortellingen fra Underholdningsdiskursen kan brukes som en parallell for å lese ditt minne fra Familiediskursen.
  4. Fortellinger handler alltid om motsetninger, konflikter. Når du ser (eller leser) fortellingen på ny, legg merke til konflikter i fortellingen og hvordan de blir brakt til en løsning. Minner knyttes gjerne til problemer og konflikter, store eller små. Undersøk om den tydelig definerte konflikten i fortellingen kan brukes til å avdekke konflikter i dine Familieminner, ved at du bruker fortellingen som en parallell til ditt Familieminne.

Frister

13. mars: Frist for å få veiledning på e-post. Du blir veiledet på det som ligger ute denne dagen.

16. mars: Frist for å få tilbakemeldinger fra gruppa di.

Fristene er bare for å få veiledningen til å fungere. Det er tillatt å endre alt i mappa helt fram til 19. mai.

Hvorfor?

Hva er «vitsen» med denne oppgaven? Det er ikke bare tull: oppgaven skal fylle flere formål:
  1. Du skal øve deg på å lage multimodale websider. Denne oppgaven gir deg noe å skrive om.
  2. Du skal øve på å blande dynamiske modi (lyd og/eller levende bilder) med statiske modi (skrift og stillbilder).
  3. Du skal øve på eksposisjon som stilmiddel.
  4. Ved å fokusere på et minne fra populærkulturen blir du (forhåpentlig) oppmerksom på populærkulturens viktige rolle i å forme og formidle vårt samfunns ideologi, og din egen identitet som en del av dette samfunnet.
  5. Du skal øve på å analysere populærkulturens fortellinger, noe som er en allmenn strategi for å forstå samtiden, og dermed også en allmenn strategi for å løse utfordringer i samtiden.
  6. Du skal øve på å ta utganspunkt i populærkulturen som en strategi for å løse kreative utfordringer.
  7. Du skal øve på å bruke dine assosiative evner (konduksjon, paleologisk eller primær logikk, vitser) for å løse kreative utfordringer.
  8. Du skal øve på å se sammenhenger andre ikke ser.
  9. Du skal øke din forståelse for logikken i postmoderne kunst og kultur.