Oppgave 3: Samfunnsdiskurs (Historie, Skole)

Les hele oppgaveteksten!

Tema

Lag et nettsted som dokumenterer en fortelling du lærte på skolen, som en del av historien om hjemstedet ditt, din landsdel, eller din nasjon. En historie om en person eller en hendelse som ditt samfunn indentifiserer seg med, og gjenforteller ved høytider, fester, og i gatenavn, monumenter, og så videre.

Dette er den siste tredjedelen av «mistorien», og legger til Samfunnsdiskursen i ditt kognitive kart.

Fokuset her er ikke på hvordan du husker historien, eller hva du synes om den. Prøv å gjengi fortellingen så autentisk som mulig, slik den kunne vært skrevet i en lærebok eller fortalt i et klasserom på barne- eller ungdomsskolen på hjemstedet ditt. Ditt personlige minne kommer bare inn i valget av historie: det skal være en du husker.

Stil

Du skal bruke både fortelling og argumentasjon. Gjenfortell historien som en fortelling med en hovedperson som opplever en serie hendelser som er forbundet med hverandre og som foregår over et tidsrom.

Argumenter så for hvilke verdier historien er bærer av. Det er en grunn til at ditt lokalsamfunn synes dette er en viktig historie. Den sier nødvendigvis noe om hvem dere på det stedet er (eller hvem samfunnet synes dere burde være). Slik er den bærer av en ideologi.

Det kan godt hende du er kritisk til verdiene eller ideologien som uttrykkes gjennom historien. Siden du er student er det faktisk sannsynlig at du er kritisk. La det være som det er. Nøy deg med å argumentere for at denne ideologien kan spores i fortellingen du har gjenfortalt.

Minstekrav

Du skal ha minst seks HTML-sider. Du skal bruke fortelling og argumentasjon på tydelig adskilte steder. Bilder (minst to) og dynamiske modi (minst en video- eller lydfil) skal integreres som en nødvendig del av hvordan du kommuniserer ditt budskap.

Fremgangsmåte

Anbefalt rekkefølge:

  1. Samle materiale til fortellingen. Skriv den ned. Tenk på hvilke aspekter som egner seg for visualisering eller lydlegging. Begynn å analysere ideologien som kommuniserers. Ta med en oversikt over materialet til gruppetimen 31. mars.
  2. Lag et «storyboard», en samling skisser med blyant og papir som viser hvordan du vil at alle sidene skal være. Ikke begynn å skrive HTML før alle sidene er planlagt med bilder, utforming, tekst, video, lyd. Papir og blyant er billig. Kast dårlige skisser med en gang og begynn på nytt!
  3. Diskuter storyboardet med andre studenter i gruppetimen 31. mars.
  4. Velg deg en passende fargepalett.
  5. Lag sidene.
  6. Få tilbakemelding på sidene. Vi begynner veiledning tirsdag 4. april. I gruppetimen 7. april får du tilbakemelding fra medstudenter.
  7. Gjør sidene enda bedre, basert på tilbakemeldingene fra medstudenter og lærere.

Du finner en mer utfyllende arbeidsplan i nettstedet om web-kommunikasjon.

Frister

4. april: Frist for å få veiledning på e-post. Du blir veiledet på det som ligger ute denne dagen.

7. april: Frist for å få tilbakemeldinger fra gruppa di. Medstudentene vurderer det du har ute denne morgenen.

Fristene er bare for å få veiledningen til å fungere. Det er tillatt å endre alt i mappa helt fram til 19. mai.

Hvorfor?

Oppgaven skal fylle flere formål:

  1. Du skal øve deg på å lage multimodale websider. Denne oppgaven gir deg noe å skrive om.
  2. Du skal øve på å blande dynamiske modi (lyd og/eller levende bilder) med statiske modi (skrift og stillbilder).
  3. Du skal øve på fortelling og argumentasjon som stilmidler.
  4. Ved å fokusere på historier samfunnet forteller om seg selv blir du (forhåpentlig) oppmerksom på ideologien som er en del av din bakgrunn.
  5. Du skal øve på å analysere historiefortellinger, noe som er en allmenn strategi for å forstå et samfunns ideologi, og dermed også en allmenn strategi for å løse utfordringer i samtiden.
  6. Du skal øve på å ta utganspunkt i ideologi og tradisjon som en strategi for å løse kreative utfordringer.
  7. Du skal øve på å se sammenhenger andre ikke ser.
  8. Du skal øke din forståelse for logikken i samfunnet du er en del av.