Project Hospital 2006

Prosjektbeskrivelse

Maler

Programvare

Hovedprogramvaren som skal benyttes er Rational Rose Enterprise og Genova. Disse er tilgjengelige fra følgende terminalservere: | vili.ifi.uio.no | foris.ifi.uio.no | ostium.ifi.uio.no | hepti.ifi.uio.no | bunkum.ifi.uio.no |

Fra Linux skriver man følgende i x-term vinduet for å logge på en av terminalserverne (eksempelet her er vili):

  • $> rdesktop -a16 -f vili.ifi.uio.no

Fra Windows:

  • Start -> All Programs -> Accessories -> Communications -> Remote Desktop Connection

I tillegg tilbys denne programvaren installert på egen laptop. Ta kontakt med gruppelæreren din så får dere en CD med programvaren. Vi anbefaler at så mange som mulig installerer dette på egen laptop slik at man har et alternativ som er uavhengig av terminalserverne.

Dersom det er behov for det så vil vi vurdere å installere programvaren lokalt på windows-maskinene på IFI-termstuen.

Bruk av Rational Rose og Genova: Esito vil holde et kurs over to dager. Foiler fra kursets første dag finner dere her

Installasjon og oppsett av utviklingsmiljø

Følgende gir en steg-for-steg forklaring til hvordan man installerer og konfigurerer programvaren riktig (dersom du opplever problemer setter vi pris om du kan poste problemer på bloggen slik at informasjonen blir spredd til alle):

Bruk av Rational Rose og Genova (Hint og tips)

Hint og tips for:

Brukerdokumentasjon Genova:

Basisløsning (Leveranse III og IV)

Når leveranse II er levert vil dere få utdelt en alternativ basisløsning som dere skal jobbe videre med i prosjektet (NB! Les README-filen nøye før dere pakker ut basisløsningen):

Post Mortem Analyse (PMA)

Post Mortem Analyse er valgfritt å benytte i prosjektarbeidet, men det anbefales at dere benytter det i leveranse III. Følgende gir dere informasjon om hvordan Post Mortem Analyser fungerer og gjennomføres:

Presentasjon

Systemet skal presenteres for oppdragsgiver (gruppelærer) og prosjektet skal presenteres for faglærerne. Presentasjonen for oppdragsgiver avtales med den respektive gruppelærer.

Prosjektpresentasjonene foregår fra kl. 12:15 til 17:30 mandag 27/11 i Styrerommet ved siden av IFI-ekspedisjonen. Se Plan for presentasjonene for en detaljert oversikt.

Vedlagt finner dere oppsettet for når deres prosjektgruppe skal presentere. Hver prosjektgruppe har 10 minutter til rådighet (og man vil bli avbrutt etter 10 minutter). Deretter er det 5 minutter til spørsmål. Det er altså meget viktig at dere trener/går igjennom presentasjonen i forkant slik at dere vet at dere holder dere innenfor tidsrammen. 10 minutter er svært kort tid og det er viktig at man ikke har med for mange foiler. Foilene bør være på stikkordsform og det bør ikke være med for mange stikkord på hver foil. Dere velger selv hvem som skal presentere (hele eller deler av prosjektgruppen) og form på presentasjonen.

Presentasjonen SKAL inneholde følgende:

1. En kort demonstrasjon av systemet og de viktigste funksjonene ut i fra kravspesifikasjonen. Dersom dere ikke har fått til et kjørbart system MÅ dere begrunne årsakene til dette. Argumentasjonen skal være godt gjennomtenkt: Hvorfor fikk dere det ikke til? Hva kunne vært gjort annerledes og hvordan ville dere løst det dersom dere skulle gjennomført et liknende prosjekt? Dersom dere har fått til deler av kravspesifikasjonen så skal dere demonstrere det som fungerer og begrunne (på samme måte) hvorfor dere ikke kom i mål. Tid: Maksimalt 5 minutter.

2. Prosjektgruppen velger ut de tre største suksessfaktorene og de tre største utfordringene i prosjektet (TIPS: Gå igjennom pensum for å sikre at dere får med det som er mest relevant for deres prosjektgruppe). Begrunn hvorfor dere har valgt disse. Tid: 5 minutter. NB! Dersom man ikke har klart å få til et kjørbart system skal dere selvsagvil dere ha 10 minutter til suksessfaktorer og utfordinger. Da kreves det en grundigere/dypere gjennomgang av hver enkelt faktor/utfordring.

Presentasjonen SKAL sendes til gruppelærer innen fredag 24/11 kl. 12:00. Vi anbefaler å bruke Powerpoint, men det er også OK å levere i pdf-format. Dere skal også gi beskjed om hvem som skal presentere og hvem som kommer (kan delta) på selve presentasjonen.

Publisert 11. sep. 2006 12:11 - Sist endret 7. feb. 2020 16:01