Eksamen og evaluering

Studentevaluering

Spørreskjema etter hver PBL-oppgave

Studenter og veiledere fyller ut et kort spørreskjema etter hver PBL-oppgave.

Spørreskjema ved semesterslutt

Studentene fyller ut et nettbasert spørreskjema ved semesterslutt (studentene får e-post om dette). Dette består dels av spørsmål som er felles for alle semestrene, dels av spørsmål som er spesielt tilpasset 10. semester.

Veiledningssamtaler

Hver student kan få en ca. 15 minutters samtale med sin PBL-veileder.

Faglig evaluering

1. Kliniske ferdigheter i de enkelte semestre skal være godkjent av ansvarlige lærere for at man skal kunne flyttes opp til neste semester

2. Hver student får tilbakemelding fortløpende på sitt praktiske arbeid fra instruktørtannlegene. Dersom det er studenter som ikke har oppfylt forsvarlighetskravene eller på annen måte ikke viser god nok progresjon, meldes dette fra instruktører/daghavende til ansvarlig for faggruppen i den aktuelle disiplin. Fagansvarlig (eller delegert) innhenter opplysninger fra andre involverte lærere og orienterer semesterstyret for videre behandling der. Dersom studenten ikke har utvist tilstrekkelig progresjon i forhold til læringsmålene for semesteret eller ikke oppfyller forsvarlighetskravet etter Helsepersonelloven vil semesterstyret kunne nekte studenten å ta semestereksamen. Studenten må i slike tilfeller gjennomføre det aktuelle semesteret på nytt. Studenten følger da i prinsippet hele det undervisningsopplegget som det nye kullet har.

3. Klinikk for allmennodontologi-Voksen er ansvarlig for sluttgodkjenning av voksne pasienter som er inne for totalbehandling. Delarbeider kan godkjennes av ansvarshavende/daghavende forfagdisipliner.

4. Når det gjelder pasienter som er henvist til Institutt for klinisk odontologi for enkeltarbeider er det personell ved Klinikk for allmennodontologi-Voksen , Klinikk for allmennodontologi-Barn og Klinikk for spesialbehandling som er ansvarlig for sluttgodkjenning (f.eks. pasienter som er henvist for kirurgi).

Eksamen

Evalueringen i 10. semester vil bestå av 2 deler, en teoretisk skriftlig eksamen og en praktisk-klinisk eksamen. Dette bedømmes som to separate eksamener. Dersom en student får "ikke bestått" til èn del-eksamen , må kun denne delen tas om igjen.

Skriftlig eksamen

I 10. semester er det 1 skriftlig eksamen i semesteruke 16. Denne består av én stor oppgave samt flere kortsvarsoppgaver. Den store oppgaven skal besvares så vidt omfattende at man beregner å bruke ca halvparten av den tilmålte tiden til denne. Det forventes at kortsvarsoppgavene skal kunne besvares på rundt en ½ - 1 A4 side. Oppgavene kan være fra alle fagområder. Avsatt tid til den skriftlige eksamen er fem timer.

Praktisk/klinisk eksamen

I semesteruke 19 er det satt av til sammen 4 dager til praktisk-klinisk eksamen. Hver kandidat får undersøke en pasient som er ukjent for studenten. Studenten skal ta opp anamnese, undersøke pasienten, samt lage en behandlingsplan. Pasienten kan være en barnepasient, en pasient med oralkirurgiske/oralmedisinske problemer, eller en pasient fra voksenklinikken. Kandidaten får ikke vite på forhånd hva slags pasient som skal undersøkes. Rekkefølgen i eksaminasjonen av kullet bekjentgjøres ved oppslag.

Studentens oppgaver er å:

  1. Foreta en grundig undersøkelse.
  2. Angi evt. spesialundersøkelser du ønsker utført.
  3. Stille diagnose(r).
  4. Utarbeide en behandlingsplan.

Det er satt av 1½ time for hver pasient og kandidat. Studentens prestasjoner bedømmes av en eksaminator og en sensor. De første 10-15 minutter benyttes av sensor og eksaminator til å sette seg inn i pasienttilfellet uten at studenten er tilstede. Etterpå får studenten ca. ½ time til pasientundersøkelsen. Deretter skal studenten presentere sine funn og redegjøre for sine vurderinger. Eksaminator og sensor vil være tilstede under hele seansen. Det skal gis en oversikt over pasientens status, samt ønsker og forventninger til behandlingen dersom pasienten har oppsøkt fakultetet for å få behandling. Noen av barnepasientene kan være henvist for utredning og vil møte sammen med en voksen ledsager (foreldre). Kandidaten vil i slike tilfeller ofte ikke få tilgang til henvisningen, men skal gjøre undersøkelsen på fritt grunnlag. Det avgjøres i hvert tilfelle av eksaminator hvor mye forhåndsinformasjon og journalmateriale (inkludert røntgenopptak) som studenten får tilgang til ved undersøkelsen Det skal i tillegg gis en vurdering av de foreliggende anamnestiske opplysninger for gjennomføring av behandlingen. Utredningen skal videre omfatte et begrunnet behandlingsforslag med alternativer samt en prognostisk vurdering av behandlingen. Studenten får ikke anledning til å bruke de ordinære journalene ved journalopptak. Det foreligger noen enkle hjelpeark med noen hovedpunkter og et tanndiagram som kan nyttes, men det er ikke meningen at studenten skal presentere en ferdig utfylt journal etter undersøkelsen. Notatene som gjøres er ment som en støtte for studenten til den muntlige eksaminasjonen etterpå. Notatene skal ikke leveres inn og dersom det er ønskelig kan studenten be om å få hjelp til å gjøre notater, slik at skrivingen ikke hindrer en effektiv undersøkelse av pasienten. Hensikten med denne prosedyren er at kandidaten skal vise evne til å gjennomføre et hensiktmessig journalopptak med en god kartlegging av pasientens problemer uten at en slavisk følger et gitt skjema.

Etter eksaminasjonen beregnes noe tid til diskusjon av kandidatens prestasjoner, slik at kandidaten får beskjed om karakteren bestått/ikke bestått umiddelbart etterpå. I tillegg får studenten en tilbakemelding om hvordan man har vurdert prestasjonens styrker og svakheter etc.

Presentasjon av prosjektoppgaver. Avslutningsseremoni

Resten av semesteruke 20 anvendes til presentasjon av prosjektoppgaver og evaluering av semesteret/studiet (onsdag). Avslutningsseremoni med vitnemålsutdeling finner sted fredag ettermiddag i semesteruke 20.