Hva lærer du?

Undervisning i 10. semester av odontologistudiet

1) Praksis

Semesteret innledes med en forberedelsesuke til praksisstudiet og fem uker påfølgende praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten. Les mer...

2) Diagnostikk, behandling, individrettet vurdering av oral rehabilitering

Den teoretiske undervisningen gis som forelesninger, PBL oppgaver og kurs. Det vil bli gjennomført et opplegg med situasjoner hvor integrasjon mellom fag er en viktig del. Dessuten kommer aspekter som etikk og rollefordeling til å bli belyst.

Den kliniske tjenesten kommer til å foregå innenfor Klinikk for allmenn odontologi-Voksen. Studentene skal selv utarbeide behandlingsplaner. I tilknytning til hver økt avsettes tid til klinisk resonnement for lærer og studentgruppe, der særlig det individrettede aspekt fokuseres. Studenten bør gjennom dette halvåret få ett eller flere pasientkasus som krever en mer helhetlig vurdering og behandling innen konserverende tannpleie, protetikk og periodonti. Det bør inkludere muligheter for avveining og valg mellom alternative behandlingsplaner. Det skal inngå en avveining om de foreslåtte tiltak er spesialistarbeider eller kan/skal utføres av allmenntannlegen. Det bør også gis en prognose for de enkelte behandlinger og for tannsettet.

3) Barn og unge i allmennpraksis

Barnetannpleie omfatter de ulike odontologiske disipliner anvendt på og tilpasset individer i vekst og utvikling, definert som barn og ungdom i aldersgruppen 0 - 18 år. I motsetning til de fleste øvrige spesialområder i odontologien omfatter barnetannpleien en spesiell aldersgruppe fremfor en gruppe spesifikke kliniske problemer. Fagområdet er således et interdisiplinært område med en særegen profil. Undervisningen i barnetannpleie skal gi kandidatene de nødvendige kliniske og teoretiske kvalifikasjoner for å ivareta barns og ungdoms tannhelse på fullgod måte. Undervisningen er basert på kjennskap til de øvrige spesialdisipliner og forutsetter også at studentene har kunnskaper om barns somatiske og psykiske utvikling. Den teoretiske undervisningen gis som seminarer, forelesninger og PBL oppgaver. Blant de emner som vektlegges spesielt er forebyggende tannhelsearbeid og barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling (atferdsfag). Den kliniske tjenesten vil foregå ved Klinikk for allmenn odontologi - barn i 1. etasje G71 og omfatte barn fra skolekretsene Bjølsen, Bolteløkka, Ila og Sagene samt barn fra Den russiske ambassaden og henviste pasienter. Den polikliniske tjenesten vil være viktig for å oppøve ferdigheter i diagnostikk, bl.a. ved sjeldne tannutviklingsforstyrrelser. Behandling og oppfølging ved akuttsituasjoner hos barn er også en viktig del av den polikliniske undervisning.

4) Interdisiplinær behandling og behandling som krever sælig ekspertise

Hensikten med dette temaet er å gi studentene innblikk i "avanserte" behandlingsformer og kjenne de behandlingsmessige muligheter det innebærer å integrere ulike typer spesialbehandling. Intensjonen er å organisere en rådgivende og utøvende funksjon ("Rikshospitalfunksjon") for spesial- og spesialistbehandling med det formål og sikre faglig utvikling og eksponere spesialistkandidater og studenter for komplekse tilstander.

Eksperttjenesten kan defineres som:
1) Tjenester som krever kompetanse ut over spesial-/spesialistnivå, både rådgivende og utøvende virksomhet, eller
2) Tjenester som krever interdisiplinært samarbeid der to eller flere klinikere på -/spesialistnivå inngår i behandlingsteamet.

Eksperttjenestegruppen vurderer henviste pasienter, enten som konsultasjon eller kasuistikker basert på modeller, røntgen og fotos. Møtene holdes 4 ganger, en gang pr gruppe, innen en ramme på 3 timer. Studentgruppen deltar fra kl. 15.00-16.00 etter angitt plan. Spesialistkandidatene presenterer kasus. Studentene oppfordres til å delta aktivt i diskusjon av kasus, stille diagnose og komme med behandlingsforslag. Tjenesten administreres av klinikksjef Kari Birkeland, assistert av avdelingsleder Gerd Platou.

5) Samarbeid

Formelle forhold som henvisningsordninger, informert samtykke til behandling, epikriseutformning etc. gis som forelesninger og PBL oppgaver. Samarbeidsspørsmål diskuteres i seminarform. Pasientens medvirkning vektlegges gjennom hele den kliniske delen. Klinisk kommunikasjon og atferdsfag oppfølges praktisk i den kliniske tjeneste liksom samarbeid med tannlegesekretær, tannpleiere og tannteknikere.

6) Odontologi og samfunn

Formalia som regulerer tannlegens forhold til omverden dekkes i forelesnings- og PBL-form. Samfunnsodontologi spiller en sentral rolle i gjennomføringen av denne undervisningen. Studentene vil eksponeres for ulike elementer i sin daglige kliniske tjeneste som journalføring, trygdeordninger og kvalitetssikring.