Eksamen og evaluering

Evaluering

Spørreskjema etter hver PBL-oppgave

Studenter og veiledere fyller ut et kort spørreskjema etter hver PBL-oppgave.

Spørreskjema ved semesterslutt

Studentene fyller ut et nettbasert spørreskjema ved semesterslutt (studentene mottar e-post om dette). Dette består dels av spørsmål som er felles for alle semestrene, dels av spørsmål som er spesielt tilpasset 9. semester.

Veiledningssamtaler

Hver student kan få en personlig samtale med sin PBL-veileder.

Faglig evaluering

1. Kliniske ferdigheter i de enkelte semestre skal være godkjent av faglig ansvarlig innen hvert fagområde før man kan flyttes opp til neste semester

2. Hver student får tilbakemelding fortløpende på sitt praktiske arbeid fra instruktørtannlegene. Dersom det er studenter som ikke har oppfylt forsvarlighetskravene eller på annen måte ikke viser god nok progresjon, meldes dette fra instruktører/daghavende til ansvarlig for faggruppen i den aktuelle disiplin. Fagansvarlig (eller delegert) innhenter opplysninger fra andre involverte lærere og orienterer semesterstyret for videre behandling der. Dersom studenten ikke har utvist tilstrekkelig progresjon i forhold til læringsmålene for semesteret eller ikke oppfyller forsvarlighetskravet etter Helsepersonelloven vil semesterstyret kunne nekte studenten å ta semestereksamen. Studenten må i slike tilfeller gjennomføre det aktuelle semesteret på nytt. Studenten følger da i prinsippet hele det undervisningsopplegget som det nye kullet har.

3. Ansvarshavende/daghavende ved Kariologi er ansvarlig for koordinering og endelig sluttgodkjenning av pasienter som er inne for totalbehandling ved Klinikk for allmennodontologi - Voksen. Forutsetning er at delarbeider er godkjente ved de respektive fagavdelinger.

4. Pasienter som er henvist til Institutt for klinisk odontologi for enkeltarbeider godkjennes av faglig ansvarshavende/daghavende ved de respektive fagavdelinger (f. eks. pasienter som er henvist for kirurgi).

Gjennomføring av eksamen i 9. semester

Evalueringen i 9. semester vil bestå av 2 deler, en teoretisk skriftlig eksamen og en praktisk-klinisk eksamen. Dette bedømmes som to separate eksamener. Dersom en student får "ikke bestått" til èn del-eksamen, må kun denne delen tas om igjen.

Skriftlig eksamen

Den skriftlige eksamen består i hovedsak av kortsvars oppgaver hvor den ene av oppgavene kan være noe mer omfattende. Oppgavesettet vil i så fall gi opplysninger om dette. Ved denne eksamen vil det bli plukket et visst antall oppgaver valgt tilfeldig fra noen av de fagavdelingene som har hatt undervisning i 9. semester: pedodonti med atferdsfag, kjeveortopedi, kariologi, protetikk, periodonti, endodonti, biomaterialer, radiologi, kirurgi, etikk, farmakologi, rettsodontologi eller samfunnsodontologi. Det kan forventes at fagavdelinger som har hatt relativ stor andel av undervisning i semesteret vil bli representerte med noe flere oppgaver. Spørsmålene kan også være relatert til relevante kunnskapsmål i tidligere semestre. Avsatt tid til den skriftlige eksamen vil fremgå av semesterplanene, og er for tiden 5 timer. Det forventes at kortsvarsoppgavene skal kunne besvares på rundt en ½ - 1 A4 side.

Praktisk/klinisk eksamen

Den praktisk-kliniske del består i at studenten til eksamen i 9. semester skal fremstille en ”kjent pasient” med et behandlingsbehov av et visst omfang. Studentene velger selv pasientene, gjerne i samråd med instruktør/lærer. Det skal fremlegges tilfredsstillende dokumentasjon i form av fullstendig journal i tillegg til en skriftlig redegjørelse av kasus som er nærmere beskrevet under. Pasienten kan være en som er under behandling fra 7./8. semester eller en som er valgt ut i løpet av de første ukene i 9. semester. Det er ingen forutsetning at pasienten er ferdig- eller blir ferdigbehandlet i løpet av 9. semester. Mrk! Det er ikke anledning til å fremstille samme pasient ved eksamen 9. semester som ved eksamen i 7. semester. Ved en evt. kontinuasjonseksamen må det likledes fremstilles ny (annen) pasient.

Omfang

Pasienten må ha et rimelig omfattende behandlingsbehov hvor aspekter av registrering, diagnostikk, differensialdiagnostikk, behandlingsplanlegging og prognosevurdering fremkommer. Behandlingsopplegget skal omfatte vesentlige aspekter av profylakse og teknisk terapi hvor minst to av de kliniske fagområdene som undervises ved Klinikk for allmennodontologi - voksen, er representerte.

Dokumentasjon

Krav til dokumentasjon vil være en fullstendig utfylt journal i henhold til gjeldende bestemmelser for journalføring med fremleggelse av nødvendige røntgenbilder og eventuelt fotos og modeller.

Skriftlig utredning

Kandidaten skal utarbeide en egen skriftlig redegjørelse om pasienten. Denne skriftlige utredning baserer seg på foreliggende pasientjournal og skal inneholde en oversikt over pasientens status og hvilke forventninger pasienten har til en eventuell behandling. Det skal i tillegg gis en vurdering av de foreliggende anamnestiske opplysninger for gjennomføring av behandlingen. Utredningen skal videre omfatte et begrunnet behandlingsforslag med alternativer samt en prognostisk vurdering av behandlingen. Den skriftlige utredningen (i tre eksemplarer) og eventuelt modeller og røntgen innleveres 2 uker (eller til nærmere avtalt tid) før eksamen.

Gjennomført behandling

Vesentlige deler av behandlingen må være gjennomført. Den gjennomførte behandlingen skal være dokumentert og kontrollert gjennom behandlingsjournalen. Om behandlingen ikke er ferdig ved avslutning skal det foreligge en plan for gjennomføring av nødvendig restbehandlingen.

Gjennomføring - Fremstilling

Studenten bør senest ha valgt ut pasienten i løpet av de første uker av 9. semester, gjerne i samråd med instruktør eller ansvarshavende. Senest to uker (arbeidsuker med klinikkdrift) før eksamen i 9. semester (eller til nærmere avtalt tid) innleveres dokumentasjonen (pasientjournal, røntgen og eventuelt fotos og modeller) samt den skriftlige utredningen (i tre eksemplarer) til administrasjonssekretæren i 7.etg (Bente Aagaard) som registrerer innleveringene. Dette grunnlagsmaterialet overleveres til eksaminator og sensor for gjennomgang og danner basis for den muntlige eksaminasjon ved fremstilling av pasienten til den praktisk-kliniske eksamen. Dersom studenten arbeider med pasienten i tiden like før eksamen, beholdes journalen og fremlegges først ved eksaminasjonen.

Fastsetting av eksamenstider

Lister over tid og sted for eksamen slås opp ca. tre uker før eksamensuken. Kandidatenes rekkefølge velges tilfeldig. Sensor og eksaminator gjøres ikke kjent for kandidaten før eksamen. Det gjøres oppmerksom på at det ikke er anledning til å foreta interne bytter mellom kandidatene etter at listene er gjort kjente. Dersom det allikevel er nødvendig å bytte fastsatte økter må søknad med dokumentert begrunnelse leveres til fakultetsadministrasjonen senest 10 dager før eksamen. Søknader om bytte av fastsatte økter avgjøres og innvilges av eksamensansvarlig for semesteret.

Forutsetning

Studentene kan kun fremstille seg for eksamen dersom det er vist tilstrekkelig progresjon i henhold til læringsmålene for semesteret og at vedkommende oppfyller forsvarlighetskravet i henhold til Helsepersonelloven. Studentene må videre også oppfylle kravene til praktiske ferdigheter som det fremgår av ferdighetslister for 9. Semester. Semesterstyret avgjør på grunnlag av innstillinger fra fagavdelingene, om den enkelte student oppfyller kravene for fremstilling til eksamen.

Praktisk gjennomføring av den kliniske prøvingen

Det er satt av 1½ time for hver pasient og kandidat.

•  De første 10-15 minutter benyttes av sensor og eksaminator til å sette seg inn i pasienttilfellet uten at studenten er tilstede.

•  Etter dette blir kandidaten innkalt og skal presentere kasus og gå gjennom de respektive trinn: journal, registreringer, røntgen, diagnoser med alternativer, behandlingsplan med alternativer, den gjennomførte behandling (med evaluering av denne), plan for evt. restbehandling. Dette kan ta ca. ½ time.

•  Pasienten dimitteres og ytterligere studenteksaminasjon kan foretaes om nødvendig.

•  Studenten forlater lokalet, og sensor og eksaminator evaluerer studenten.

•  Kandidaten får beskjed om ”bestått” eller ”ikke bestått” umiddelbart etterpå. I tillegg får studenten en tilbakemelding om hvordan man har vurdert prestasjonen.