Hva lærer du?

Undervisning i 9. semester av odontologistudiet

Studenten bør gjennom dette året få ett eller flere pasientkasus som krever en mer helhetlig vurdering og behandling innen konserverende tannpleie, protetikk og periodonti. Det bør inkludere muligheter for avveining og valg mellom alternative behandlingsplaner. Mot slutten av 9. semester skal studenten selvstendig, men under kontroll, ta opp journal, anamnese, stille diagnose og utføre behandlingen. Kasus bør omfatte behandlingstiltak med middels vanskelighetsgrad innen de tre nevnte fagområdene.I tillegg til en fullstendig journalopptak skal studenten skriftlig (essay) gi en eller flere begrunnede behandlingsplaner basert på en vurdering av pasientens behov og ønsker om behandling. Det bør også gis en prognose for de enkelte behandlinger og for tannsettet. Tyngdepunktet i 9. semester ligger innenfor tre temaer:

1) Barn og unge i allmennpraksis

Barnetannpleie omfatter de ulike odontologiske disipliner anvendt på og tilpasset individer i vekst og utvikling,definert som barn og ungdom i aldersgruppen 0 - 18 år. I motsetning til de fleste øvrige spesialområder i odontologien omfatter barnetannpleien en spesiell aldersgruppe fremfor en gruppe spesifikke kliniske problemer.Fagområdet er således et interdisiplinært område med en særegen profil.Undervisningen i barnetannpleie skal gi kandidatene de nødvendige kliniske og teoretiske kvalifikasjoner for å ivareta barns og ungdoms tannhelse på fullgod måte. Undervisningen er basert på kjennskap til de øvrige spesialdisipliner og forutsetter også at studentene har kunnskaper om barns somatiske og psykiske utvikling.

Den teoretiske undervisningen gis som seminarer og forelesninger. Blant de emner som vektlegges spesielt er forebyggende tannhelsearbeid og barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling (atferdsfag).

Den kliniske tjenesten vil foregå ved Klinikk for allmenn odontologi - barn i 1. etasje G71 og omfatte barn fra skolekretsene Bjølsen, Bolteløkka, Ila og Sagene samt barn fra Den russiske ambassaden og henviste pasienter. Den polikliniske tjenesten vil være viktig for å oppøve ferdigheter i diagnostikk, bl.a. ved sjeldne tannutviklingsforstyrrelser. Behandling og oppfølging ved akuttsituasjoner hos barn er også en viktig del av den polikliniske undervisning.

2) Diagnostikk, behandling, individrettet vurdering av oral rehabilitering

Den teoretiske undervisningen gis som forelesninger og kurs. Det vil bli gjennomført et opplegg med situasjoner hvor integrasjon mellom fag er en viktig del. Dessuten kommer aspekter som etikk og rollefordelning til å bli belyst.

Den kliniske tjenesten kommer til å foregå innenfor Klinikk for allmennodontologi-Voksen. Studentene skal delta utarbeidelse av behandlingsplaner. I tilknytning til hver økt avsettes tid til klinisk resonnement for lærer og studentgruppe, der særlig det individrettede aspekt fokuseres.

3) Samarbeid

Formelle forhold som henvisningsordninger, informert samtykke til behandling, epikriseutformning etc. gis som forelesninger. Samarbeidsspørsmål diskuteres i seminarform. Pasientens medvirkning vektlegges gjennom hele den kliniske delen. Klinisk kommunikasjon og atferdsfag oppfølges praktisk i den kliniske tjeneste liksom samarbeid med tannlegesekretær, tannpleiere og tannteknikere.
.