DIAK4106 – Diakonal praksis
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Observasjon, deltakelse og veiledet praksis i en diakonal kontekst. Utvalgte tema fra tidligere kurs fordypes og videreføres ved diakonal refleksjon knyttet til tema som dømmekraft, kall og dannelse, identitet, kjønn og konstruksjon. Skriftlig bearbeiding av praksiserfaringer.
Hva lærer du?
Målet med kurset er at studentene skal få arbeide med sammenhenger mellom diakonal teori og praksis og opparbeide en kompetanse til å reflektere over og fortolke praksiserfaringer. - Vekten ligger på utvikling av diakonens yrkesidentitet og selvforståelse, og det blir reflektert over diakontjenestens egenart og særlige oppdrag. Praksisplassen velges på bakgrunn av arbeidet med masteroppgaven slik at erfaringene fra praksis kan benyttes som grunnlag for det empiriske materialet i masteroppgaven.
Opptak og adgangsregulering
Studenter med studierett på program eller enkeltemner må hvert semester søke undervisningsopptak til emner i StudentWeb
Det kan innvilges enkeltemneopptak til emnet for søkere med relevant faglig bakgrunn. Kortfattet søknad sendes info@teologi.uio.no. Vennligst oppgi fødsels- og personnummer og fagbakgrunn. Søknad må foreligge i rimelig tid før fristen for semesterregistrering 1. februar.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Følgende emner: DIAK4101 – Profesjonsetikk og menneskesyn (nedlagt), TFF4101 – Vitenskapsteori (nedlagt), DIAK4104 – Diakoni og kirke I (nedlagt) og DIAK4105 – Diakoni og kirke II (nedlagt)
Undervisning
Emnet undervises ved Lovisenberg diakonale høgskole.
Kurset har tre hoveddeler: Første del består av planlegging av praksisperioden, selvstudier og forelesninger. Andre del består av praksisperiode på fire fulle arbeidsuker. Praksis kan være knyttet til menighet, institusjon eller internasjonalt arbeid og skal være under veiledning av diakon eller annen fagperson godkjent av studiestedet. I løpet av praksisperioden vil studenten stå i kontakt med studiestedet. Den pedagogiske oppfølgingen skjer via besøk av praksislærer og/eller nettbasert kontakt. Tredje del av kurset består av et seminar hvor studentene skal legge fram en problemstilling fra praksisfeltet med perspektiver fra de teoretiske modulene som er gjennomført tidligere.
Obligatoriske aktiviteter:
- studenten må ha deltatt med minimum 75% frammøte
- studentens praksisperiode må være vurdert av praksisveileder til bestått
- framlegg av en problemstilling fra praksis på seminaret
Eksamen
Den avsluttende vurderingen er semesteroppgave som viser sammenhenger mellom empiriske erfaringer fra praksis og masteroppgavens tematikk. Oppgaven skal også avspeile hvilke teorier fra tidligere kurs som kan trekkes inn i møte med praksisfeltet. Oppgaven skal være på 3200-4000 ord. (font: Times New Roman, 12 pkt, linjeavstand 1,5 cm, marg: 2,5 cm.)