Hva lærer du?

Etter fullført studium har den nyutdannede tannpleieren  kompetanse til å utøve tannpleieryrket på en god, ansvarlig, reflektert og omsorgsfull måte. Kandidaten har videre utviklet et grunnlag for livslang læring og forkunnskaper til videreutdanning på masternivå.

Kunnskaper:

Den nyutdannede tannpleieren:

  • har inngående kunnskap om faktorer og tiltak som kan fremme oral helse og forebygge oral sykdom, herunder kommunikasjon og veiledning på gruppe- og individnivå samt samhandling og relasjonsbygging
  • har kunnskap om normalanatomi og friske orale forhold
  • har kunnskap om generell og oral sykdom og kunnskap til å diagnostisere og behandle enklere orale sykdomstilstander
  • har kunnskap om vitenskapelige metoder og forstår sammenhengen mellom vitenskap og erfaringsbasert praksis og betydningen av dette for egen yrkesutøvelse
  • kan anvende relevante etiske prinsipper og lovverk

Ferdigheter:

Den nyutdannede tannpleieren:

  • kan utføre en adekvat klinisk oral undersøkelse og kommunisere med pasienter og pårørende på en profesjonell og empatisk måte
  • kan gjennomføre diagnostikk, iverksette helsefremmende og/eller forebyggende tiltak eller behandling og søke bistand fra andre helseprofesjoner ved behov
  • kan benytte ulike informasjonskilder som forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring og være lydhør overfor pasientens preferanser i klinisk behandling
  • kan kritisk evaluere og justere eget arbeid og bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i klinisk arbeid
  • kan vedlikeholde og tilegne seg ny kunnskap for å opprettholde og øke sin kompetanse

Generell kompetanse:

Den nyutdannede tannpleieren skal:

  • være bevisst og kjenne til grensene for eget kompetansefelt, søke veiledning og henvise ved behov
  • opptre med respekt og tillit i møte med pasienter og samarbeidspartnere
  • kommunisere muntlig og skriftlig om helsefaglige problemstillinger med annet helsepersonell
  • vurdere faglige og etiske overveielser i egen yrkesutøvelse
  • bidra i diskusjonen av nasjonale helseutfordringer
  • bidra til nytenkning og innovasjon
Publisert 19. juni 2012 11:17 - Sist endret 26. jan. 2024 15:37