1: Velg domene og logg inn
- Gå til https://sympa.uio.no
- I listen over domener velger du det e-postdomenet du ønsker listen skal opprettes i. Send en e-post til postmaster@usit.uio.no om du ikke finner ønsket domene.
- Eller gå direkte til riktig domene ved gå til https://sympa.uio.no/DOMENE, for eksempel https://sympa.uio.no/usit.uio.no.
- Logg inn med din UiO-bruker.
2: Fyll ut nettskjemaet
- Velg fanen Create list.
- Fyll ut skjemaet. Husk at det du skriver inn vil bli publisert på nettet:
- Listenavn – Dette er navnet foran '@'. Navnet skal bestå av minst ni bokstaver/tall eller inneholde en bindestrek, '-'. Se unntak til dette kravet.
- List type – innstillingene du vil ha på listen. Disse kan endres av administrator(ene) i ettertid. Hvis du er usikker bør du velge Oppsett for privat arbeidsgruppe. Se informasjon om de ulike listetypene.
- Emne – en en-linjes beskrivelse av listens formål som blir publisert på nettet - med mindre du velger en skjult liste.
- Audience – Velg det som best beskriver hva listen skal brukes til.
- Beskrivelse – Lengre beskrivelse av listen. Denne vil også bli publisert på nettet.
- Formål – Velg det alternativet som beskriver hensikten med listen best.
Se oversikt over feilmeldinger om utfyllingen av skjemaet.
Om man ikke har endret språk i menyen på venstre side, så er skjemaet som standard på engelsk, men dette har ikke betydning for hvilket språk feltene i skjemaet fylles ut med. Om du har spørsmål eller er usikker på noen av valgene eller feltene du må fylle ut så kontakt postmaster@usit.uio.no.
Om listen din enten skal brukes som et offisielt kontaktpunkt eller den trenger å motta e-post med store vedlegg (over 8 MB), så må du også ta kontakt med postmaster@usit.uio.no.
3: Postmaster behandler søknaden
- Postmaster vil deretter velge å enten opprette listen du ba om eller å slette din forespørsel. Du vil få varsel uansett.
- Du kan normalt regne med å få svar innen 2 arbeidsdager.
4: Tilpass og kontroller innstillingene
- Når listen har blitt aktivert/godkjent vil du få en e-post om dette, og vi anbefaler at du:
- Legger til flere administratorer, slik at listen kan følges opp selv om en administrator har ferie e.l..
- Går igjennom innstillingene, og gjør eventuelle justeringer før det legges til medlemmer.
- Legger til medlemmer