Fra data til innsikt

Har du hørt om dyplæring, kunstig intelligens og digitale tvillinger? Universitetet i Oslo lanserer et nytt videreutdanningsprogram innen «data science» for deg som er i jobb og ønsker å vite mer om hvilke muligheter og utfordringer data gir deg og din bedrift.

Tre personer foran en data. Foto: Unsplash/@thisisengineering

Foto: Unsplash/@thisisengineering

Fra data til innsikt består av et antall mikrokurs som til sammen skal gi en mikroutdanning. De fire første mikrokursene er:

• Verdien av data i beslutningsprosesser er introduksjonskurset for hele programmet og gir deg en reise til kunnskapsfronten innen maskinlæring, kunstig intelligens og "data science".
  • Digitale tvillinger: vi avmystifiserer markedsføringsspråket og utforsker hvordan digitale tvillinger kan brukes til å levere konkrete resultater fra digitaliseringsinitiativer.
  • Introduksjon til dyp læring tar tak i blesten rundt kunstig intelligens og dyp læring, og ser på hvilke muligheter og begrensninger dyp læring gir som et verktøy for «data scientists».
  • Metoder for beregning av usikkerhet gir en grunnleggende introduksjon til numeriske metoder for kvantifisering og estimering av usikkerhet.

Meld deg på gjennom lenkene over!

I utviklingen av programmet har Universitetet i Oslo samarbeidet DigitalNorway og Lørn.tech.

DigitalNorway skriver på sine hjemmesider at kursene gir viktig faglig påfyll i en tid der tjeneste- og produktutvikling i næringslivet blir stadig mer datadrevet, og i løpet av kort tid kommer de første podcaster om programmet og mikrokursene fra Lørn.tech.

Ved Universitetet i Oslo utvikles mikrokursene ved Matematisk institutt og Institutt for informatikk med støtte fra dScience.

Emneord: mikrokurs
Publisert 2. nov. 2021 08:39 - Sist endret 2. nov. 2021 08:39