English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 17. apr. 2024 14:20

Det er stor enighet om at Norge må satse videre på åpne norske språkmodeller fremover. Dette kom frem på arrangementet «CuttingEdgeAI - NORA.LLM: Åpne norske språkmodeller som allemannseie".

Publisert 22. jan. 2024 07:00

Dagens kunstige intelligens har mange svakheter. Den kan ta feil. Den sier ingenting om usikkerheten. Og den bruker altfor mye energi. Nå er forskere i gang med å løse disse problemene.

Publisert 9. nov. 2023 14:59

Energitransformasjonen er på hele verdens agenda. Det var den også under den tiende utgaven av Novemberkonferansen i Rio de Janeiro denne uken. Konferansen samler brasiliansk og norsk næringsliv og akademia, og ikke uten grunn.

Publisert 5. mars 2023 16:52

Universitetet i Oslo lanserer et nytt partnerprogram med deltagelse fra viktige aktører i norsk samfunns- og næringsliv. Partnerprogrammet er basert på egne erfaringer knyttet til samarbeid med bedrifter og enheter i offentlig sektor. Det er også sterkt inspirert av lignende vellykkede satsinger hos ledende universiteter i utlandet.

Publisert 5. mars 2023 16:09

Universitetet i Oslo og dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap inngår partnerskap med aktører i norsk nærings- og samfunnsliv for å utvikle og gjennomføre prosjekter og drive langsiktig kapasitetsbygging innen data og beregninger. Ved oppstart er øvrige partnere Kongsberg Gruppen, DNV, DNB, Equinor, Norges Bank Investment Management (NBIM) og Helse Sør-Øst RHF.

Publisert 6. jan. 2023 14:20

Veksthuset for verdiskaping, dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap, UiO:Livsvitenskap og UiO:Energi og miljø er nå samlokalisert i Forskningsparken i Oslo. – Med dette kan enhetene samarbeide tettere og trekke på hverandres kompetanse samt ta ut synergier i hverandre. Slik får UiO muligheten til å utvikle sine strategiske initiativer og styrke innovasjonstenkningen, sier UiOs viserektor for forskning og innovasjon Per Morten Sandset.

Publisert 10. juni 2022 13:33

PODKAST: Vi lagrer enorme mengder av verdifulle, og ikke fullt så verdifulle, data hver dag. Enorme regnestykker blir algoritmer som igjen kan redde liv eller hjelpe oss å forstå verden bedre. Men med så mye digitalisering har vi også fått en stor utfordring hvis vi skal få til det grønne skiftet.

Publisert 14. mars 2022 11:54

Analyser av sensordata fra Norges største vannkraftverk førte dScience-stipendiat Per August Moen helt til topps, da Statkraft, Energi Norge og Unifai arrangerte Krafthack 2022.

Publisert 14. mars 2022 10:42

Veksthuset for livsvitenskap og dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap vil styrke innovasjonskulturen ved UiO og bidra til å gjøre Forskningsparken til et enda mer helhetlig økosystem for innovasjon der næringsliv og akademia møtes. Mål: Ta kunnskap fra forskningen i bruk!

Publisert 2. feb. 2022 10:11

Til tross for at pandemien har hindret full aktivitet, har dScience kommet godt i gang i 2022. Her er noen høydepunkter fra oppstarten dette året.

Publisert 12. jan. 2022 16:09

dScience har hatt et spennende og innholdsrikt år etter oppstart 1. januar 2021. I denne rapporten kan du lese hva som er gjort i 2021 med noen pekere inn i 2022.

Publisert 2. nov. 2021 08:39

Har du hørt om dyplæring, kunstig intelligens og digitale tvillinger? Universitetet i Oslo lanserer et nytt videreutdanningsprogram innen «data science» for deg som er i jobb og ønsker å vite mer om hvilke muligheter og utfordringer data gir deg og din bedrift.