Kunstig intelligens avslører hva som er trendy i forskning

Forskerne lar algoritmer finne ut hva tekster handler om.

tre personer står sammen og jobber med ledninger.

Hvordan lærer studenter når de jobber i grupper og hvordan utvikler de en fagperson-identitet? Lite interesserer utdanningsforskere mer enn dette, avslører forskerne selv - med god hjelp av samme algoritme som New York Times bruker. Illustrasjonsfoto: UiO.

Hvordan holde seg oppdatert på, for ikke å snakke om sette seg inn i, et fagfelt når det publiseres hundrevis av artikler hvert år?

Forskere baserer seg på anbefalinger fra kolleger, nyhetsbrev og Google Scholar, en “Facebook for forskning.” Men kanskje finnes det kraftigere metoder for å få hjelp til litteraturgjennomgang?

– Det begynte egentlig med at vi trengte å lære oss mer praktisk bruk av maskinlæring, en gren av kunstig intelligens, forteller Tor Ole Odden, postdoktor ved CCSE. – Men ganske raskt så vi at vi fikk interessante funn.

Les hele saken på Titan.uio.no.

Av Hilde Lynnebakken, Titan.uio.no
Publisert 5. jan. 2021 11:31 - Sist endret 5. jan. 2021 11:31