English version of this page

Norsk-britisk debatt om grønn digital omstilling

Den 20. mars 2024 arrangerte dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO), King’s College London og den norske ambassaden i Storbritannia en debatt om The Guilds rapport «The Twin Transition Century».

Bildet kan inneholde: bukse, frakk, slips, stol, bilderamme.

Deltakerne ble tatt godt i mot i den norske ambassadørens residens i London.

Rapporten, som er utarbeidet av The Guild med Morten Dæhlen som hovedforfatter, ser på hvordan digitaliseringen av samfunnet må forsterke, og ikke undergrave, det grønne skiftet. The Guild er et nettverk av forskningsintensive universiteter i Europa, hvor også UiO er medlem.

Grønn digital omstilling er et satsingsområde for EU og på engelsk kalles denne omstillingen for «The Twin Transition».

Arrangementet ble avholdt i den norske ambassadørens residens i London, og bestod av en presentasjon av rapporten med påfølgende kommentarer fra representanter fra humaniora og næringslivet.

Deretter var det paneldebatt med representanter fra norske og engelske forskningsinstitusjoner og næringsliv.

Hovedpunkter fra debatten

Spesielt vektlagt i debatten var nødvendigheten av tverrfaglig forskning og samarbeid utover tradisjonelle faggrenser for å få til en vellykket grønn digital omstilling.

Det ble poengtert at tett samarbeid mellom akademia og næringsliv er essensielt for å få til en effektiv grønn omstilling. UiOs partnerprogram via dScience er et viktig bidrag til nettopp dette samarbeidet. Les mer om det her.

Internasjonalt samarbeid ble også trukket frem som helt avgjørende for å nå målet om en grønn digital omstilling.

Les en mer detaljert artikkel om arrangementet her på engelsk.

Se flere bilder fra arrangementet her:

Ebassy in UK images 20.03.2024

Foto: Christoffer Hals, dScience