Universitetet i Oslo lanserer nytt partnerprogram

Universitetet i Oslo og dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap inngår partnerskap med aktører i norsk nærings- og samfunnsliv for å utvikle og gjennomføre prosjekter og drive langsiktig kapasitetsbygging innen data og beregninger. Ved oppstart er øvrige partnere Kongsberg Gruppen, DNV, DNB, Equinor, Norges Bank Investment Management (NBIM) og Helse Sør-Øst RHF.

bygning, skisse

Fra Oslo Science City mulighetsstudie hvor det foreslås utbygging av dScience-senteret med et flerfunksjonelt bygg.

Foto: Skisse fra Playtime

– Vi lever i tid med rivende rask utvikling på områder av stor strategisk betydning for Norge. Det er urolige tider i verden, nærings- og samfunnsliv skal gjennom en omfattende grønn omstilling. Parallelt må nye lønnsomme arbeidsplasser utvikles. For å håndtere dette må vi stadig utvikle ny kunnskap, vi må samarbeide og bygge sterke lag, sier rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo som nå lanserer dScience partnerprogram.

Dette programmet skal utvikle og gjennomføre prosjekter i samarbeid med bedrifter og enheter i offentlig sektor, samt drive langsiktig kapasitetsbygging på områder som er særlig viktig for Norge. Viktige tema som maskinlæring, kunstig intelligens, digital tvilling-teknologi, språkteknologi og kunnskapsrepresentasjon dekkes av satsingen.

– Vi har svært ambisiøse mål for partnerprogrammet, forteller professor og senterleder Morten Dæhlen ved dScience, og forklarer at formålet med partnerprogrammet er å koble fremragende forskning ved UiO med partnere for å:

• skape større verdier av digitale ressurser
  • bidra til grønn omstilling av samfunns- og næringsliv
  • bidra i utviklingen av lønnsomme arbeidsplasser
  • ta sterke internasjonale posisjoner på utvalgte fagområder

– dScience partnerprogram er en viktig satsing fra UiO i Oslo Science City, sterkt inspirert av hvordan toppuniversiteter i USA og Europa samarbeider med aktører i samfunns- og næringsliv, sier Dæhlen og mener partnerprogrammet vil gi effektiv tilgang til eksisterende og nye samarbeidspartnere i næringsliv og offentlig sektor. Partnerprogrammet har kapasitet og målsetting om å knytte til seg inntil 15 ulike partnere på tvers av sektorer og fag.

– I dag er vi ekstra stolte av hvordan dScience partnerprogram viderefører UiOs stolte historie, som aktiv samfunnsaktør med nye og innovative mekanismer for prosjektutvikling og samhandling, sier rektor Svein Stølen.

Av Eva Michelsen Ekroll
Publisert 5. mars 2023 16:09 - Sist endret 5. mars 2023 16:09