OD-nytt uke17

OD-nytt banner med bilde av instituttene og Ferdighetssenteret

Dekanatet

I forbindelse med «Nordic Deans»-møtet i Stockholm ble det presentert hvordan Karolinska Instituttet jobber med bærekraft. Både hvordan de jobber for å bli en bærekraftig studentklinikk som har resultert i en sertifisering i henhold til ISO 14001:2015, og det systematiske arbeidet med å inkludere bærekraft i undervisningen.

Bærekraft er både en prosess og et tankesett. Det er ikke et produkt eller et sted, men heller en måte å være i verden på, og bærekraft må være en integrert del av alle aspekter. For oss som jobber med odontologi i Norden er vi langt fremme og har mye god evidensbasert kunnskap om å jobbe forebyggende med helse, men vi må også fokusere på hvordan vi kan hindre utslipp og ta vare på kloden. Å forene disse to perspektivene og systematisk jobbe med å implementere bærekraft i vår organisasjon, er noe jeg er svært opptatt av.

Vi må også gjøre forskning på dette og vi samarbeider med UiT i et ph.d.-prosjekt i Tromsø innen bærekraft. Les utlysning: Vil du bidra til at munn og tannbehandling blir mer bærekraftig? –Stipendiatstilling innen bærekraft (261099) | UiT Norges arktiske universitet (jobbnorge.no)

Ellers er det hyggelig å informere om at Gerald og Salsa dental er tilbake med et lavterskeltilbud som innebærer litt glede og helse i lunsjtiden. Dette tilbudet passer for alle! Varigheten er 20 minutter fra kl. 11:55 til 12:15, og dette er tilpasset de nye timeplanene. Første gang blir 2., 16. og 23. mai på seminarrom 145 (forbi kantina).

Livslang læring er viktig – det er derfor svært gledelig å se mange tannpleiere og tannleger på kurs her i dag. Protetikkavdelingen står for implantatkurs,  og avdeling for periodonti  holder i samarbeid med Dentsply kurs om periimplantitt.

Takk for oppmøte og deltagelse på allmøtet. For de av dere som ikke var til stede, kan dere se et opptak av møtet eller se presentasjonen.

I OD- MED prosessen gjenstår det to møter i arbeidsgruppen, 2.mai og 13.mai og evalueringen skal være ferdig til 15. mai. Neste uke er det flere møter der vi vil få informasjon om hvordan UiO ledelsen tenker prosessen videre etter det.

IOB

Kazi Shawrob holdt en  fin presentasjon av "Mapping antibiotic resistance in Streptococcus pneumoniae" på faglunsjen denne uken. Det er faglunsjer på IOB annen hver uke, og vi skal jobbe for å synliggjøre disse bedre.

Denne uken er det årsmøte i den britiske foreningen for hode- og halspatologi. I år er møtet i Belfast. Tine Søland og flere fra IOB har deltatt på disse møtene i flere år fordi de både er nyttige og lærerike.

ChatGPT og UiOs godkjente KI-verktøy ble presentert for de vitenskapelige gruppelederne på IOB denne uken. Det er viktig å forholde seg aktivt til disse verktøyene, og en måte å se på ChatGPT er å betrakte verktøyet som en "allvitende, litt underdanig og uformell kollega som ikke stiller kritiske spørsmål!"

IKO

Det er lyst ut tre stillinger som overtannlege internt ved Institutt for klinisk odontologi i fagområdene protetikk, periodonti og endodonti. Stillingene er åpne for tannleger med spesialistutdanning eller allmenntannleger med interesse/kompetanse for de respektive fagområdene. Se stillingsbeskrivelse og utlysning.  Søknadsfrist er 21/5 2024.

Trenger jeg å bruke hansker?

Mandag 6. mai markeres håndhygienedagen i vestibylen fra 0730-0900.  Man har de siste årene sett en sterk økning i bruk av rene engangshansker i helsetjenesten, og da spesielt i situasjoner hvor det ikke er behov for hansker.

Overforbruk og feil bruk fører til:

• redusert etterlevelse av håndhygiene og økt risiko for smitteoverføring
  • økt forekomst av hudirritasjon på hender
  • økte kostnader
  • økt belastning på miljøet

• Kandidat Vasileios Kapralos

Gratulerer til Vasileios Kapralos fra avdeling for endodonti med vel gjennomført disputas. Her er han sammen med veilederne sine Pia Titterud Sunde og Håkon Valen. (Foto: Fredrik Pedersen)

Publisert 26. apr. 2024 12:57 - Sist endret 10. mai 2024 10:40