Utdanningskonferansen 2023

Torsdag 30. november fyller vi Georg Sverdrups hus med foredrag, panelsamtaler og idéverksteder om utdanningskvalitet og teknologi. Velkommen!

Illustrasjonsbilde

Av hensyn til sterk allergi setter vi pris på at du avstår fra å bruke parfyme eller medbringe nøtter. 

Det er førstemann til mølla-prinsippet på alle programsesjonene, og vi stenger dørene når rommet er fullt. 

Dette er en årlig UiO konferanse for studenter og ansatte der vi belyser utdanningsvirksomheten på tvers av enhetene. Konferansen er arrangert av LINK, UiOs pedagogiske akademi, Universitetsbiblioteket, Studentparlamentet, CELL og ledelsen ved UiO. Velkommen!

UiOs fotografer vil være til stede for å dokumentere arrangementet for mulig senere bruk i UiOs offisielle kanaler. 

Konferansen er gratis. Du kan delta på deler av konferansen eller hele dagen. Påmeldigingsfrist er 25. november 2023.

Meld deg på!

Samlet program FOR DEG SOM ER STUDENT

Velkommen på konferansen! Hent ditt navneskilt, forsyn deg med kaffe, og slå av en prat med andre deltakere.

I løpet av dagen vil du ha mulighet til å besøke stand fra Universitetetsforlaget, hente inspirasjon på LINK-kino og Video- klinikk.

Sted:  Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Målgruppe: Ansatte og studenter

Kl. 9:15- 10 Panelsamtale om Digital teknologi i høyere utdanning: hvordan kan vi få til et felles løft ved UiO?

Sted:Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Vi hører stadig at kunstig intelligens, språkmodeller og andre digitale verktøy representerer muligheter for å jobbe, undervise og lære på smartere, bedre og mer (tids)effektive måter. På den andre siden representerer teknologiene utfordringer for undervisning, læring, og vurdering. I tillegg er det behov for å forstå hvilke kompetanser som er nødvendige for studentene i fremtidig samfunns- og arbeidsliv. 

I denne panelsamtalen vil vi utforske hvordan vi ved Universitetet i Oslo kan jobbe for å utnytte potensialet i teknologiene og møte utfordringene på gode måter.

Vi har samlet gjester fra næringslivet og personer med ulike roller på UiO for å få frem hvordan dette ser ut fra ulike perspektiver og lære av hverandre.

Medvirkende

  • Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning på UiO
  • Julija Pauriene, næringslivsrepresentant

  • Crina Damsa, Visedekan for innovasjon og digitalisering på UV

  • Trine Waaktaar, fakultetsledelse på SV

  • Knut Martin Mørken, fakultetsledelse på MN

  • Gard Thomassen, IT-direktør ved UiO

  • Nasjida Noorestany, studentrepresentant

Fasilitatorer

  • Ester Fremstad, LINK
  • Sigve Næss Røtvold, Studentparlamentet

Målgruppe: Studenter og ansatte

Kl.10.15–11.00 Parallellsesjoner 1

For førsteårsstudentene!

Beskrivelse av prosjektet

Høsten 2024 vil Universitetsbiblioteket (UB) lansere sin nye satsing for førsteårsstudentene. Her skal ferdigheter, mestring og akademisk tilhørighet settes i sentrum. UBs utgangspunkt er våre eksisterende tjenester innen informasjonskompetanse, akademisk skriving og bibliotekets faglig-sosiale møteplasser. 

I workshopen får du vite mer om UBs tilbud til studentene og studieprogrammene, og om vårt arbeid for å forberede en ny satsing for førsteårsstudentene. I workshopen inviteres du også inn i selve forberedelsene for satsningen. I forberedelsesfasen involverer vi både studenter og miljøer ved UiO i en utforsking av hva førsteårsstudenter opplever som utfordrende og motiverende, og hva vi sammen kan skape for studentene. Alle er velkomne til å delta for å komme med sine tanker og ideer om hva det er en førsteårsstudent trenger for å finne seg til rette med å studere på UiO. 

Eksempler på spørsmål vi søker svar på er: 

  • Hva er det vi må tenke på når vi skal lage et bredt tilbud til førsteårsstudenter? 
  • Til studenter: Hva er det du vet nå, som du gjerne skulle visst da du var fersk student? 
  • Til ansatte / fagansvarlige: Hva mener du at en førsteårsstudent har behov for å vite (om biblioteket eller andre ting ved UiO)? 
  • Hvordan bør tilbudet kommuniseres? 

Presenteres av prosjektgruppen: Fredrik Løken, Marte Ødegaard, Oda Amalie Rosenkilde, Eystein Gullbekk 

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Universitetsbiblioteket

Primær målgruppe: Førsteårsstudentene

Kl.11.00-15.00 Spørsmål om video?

Video- klinikk og kino 

Sted Video-klinikk: Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Drop-in på LINKs Video- klinikk og få hjelp med

  • å få svar på spørsmål om videoproduksjon
  • veiledning og konkrete råd om produksjon av video
  • å booke videre samtale med våre fagpersoner

Få inspirasjon, se muligheter og handlingsrom. Besøk Klubben, som for anledningen fungerer som kino, og se eksempler på produksjoner til undervisningsformål.

Sted LINK-kino: Klubben, Georg Sverdrups hus

Målgruppe: Ansatte og studenter

Kl.11.15–12.00 Parallellsesjoner 2

Fra fuskefrykt til kunnskapsfrukt

Fusk har vært et stort tema i mediene det siste året. Studenter har blitt tatt for å plagiere sine egne verker, ført kilder feil, og sitert andre for mye uten riktige fotnoter. Hvordan ser vi på fusk, hva inngår i begrepet, og hva bør fusk være.  

I tillegg har vi opplevd en omveltning av proposjoner i den digitale verden. Er kunstig intellegens først og fremst et nyttig verktøy, eller er det en slu måte å jukse på eksamen på?

  • Hvordan sanksjonerer man fusk? 

  • Hva bør sanksjonene for fusk være?

  • Does the punishment fit the crime? 

Deltakere

  • Bjørn Stensaker ( med forbehold), Viserektor for utdanning 
  • Elisabeth Hoksmo Olsen, Leder av studentparlamentet ved UiO 
  • Marianne Høva Rustberggard, Studentombud 
  • Hilde Westbye, Direktør, juridisk bibliotek 

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Studenter ved CELL og Studentparlamentet

Primær målgruppe: Studenter

Kl 12.00-13.00 Lunsj

Kl. 13.15-14.00 Seremoni

Utnevning av årets merritterte utdannere

Våren 2023 ble det etablert en permanent ordning for meritterte utdannere ved Universitetet i Oslo, og med søknadsfrist 1. september har flere søkere fra alle fakulteter søkt om status som merittert utdanner.

På Utdanningskonferansen lanseres de nyutnevnte meritterte utdannerne og blir tatt opp i UiOs pedagogiske akademi. Velkommen!

Medvirkende

  • Bjørn Stensaker, viserektor UiO
  • Sivert Angel, studiedekan og leder for vurderingskomiteen for meritterte utdannere
  • Lisbeth Brevik, leder av UiOs pedagogiske akademi,

Sted: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Arrangør: Rektoratet, Pedagogisk akademi og LINK

Primær målgruppe: Ansatte og studenter

Kl. 14.15-15.00 Parallellsesjoner 3

Akademisk frihet under press

Akademisk frihet i Norge

Kl. 14:15-14:35

Forskernes, undervisernes og studentenes akademiske frihet, blir det sagt, er under press. Hvilke faktorer er det som styrer eller hindrer forskere fra å forske og undervisere og studenter fra å formidle det de faktisk mener? På hvilken måte styrer politikerne forskningen ved utdanningsinstitusjonene i Norge gjennom finansiering og politisk øremerking, og hvordan er samfunnet rundt med på å legge press og lokk på den akademiske friheten? 

Det er duket for spennende debatt om dette og masse mer. 

Deltakere

  • Peter Maasen, professor i høyere utdanning og medforfatter av studien om akademisk frihet i Europa
  • Line Horgen Thorstad, Student og vitenskaplig assistant ved INTED 
  • Nora Bergstrøm-Hansen, studentprosjektleder i CELL og jusstudent
  • Birgitte Hagland, professor ved Institutt for Privatrett

The meaning of Academic Freedom in the world 

Kl. 14:40-15

Academic freedom in the world is at a halt. More countries are setting boundaries for researchers. Especially countries without democracy abuse the rights of academic freedom. In Europe today democracies, one can say, are weathering. And with that removing or prohibiting certain lectures, courses or subject fields. 

Is academic freedom essential for a country to be democratic? Is it as essential as free speech or Habeas Corpus, or is it excusable when an elected government chooses not to prioritize this aspect of liberal democracy? 

We have invited guests here today, to talk about the importance of academic freedom in the world and answer in which direction it currently is headed. 

Participants

  • Selma Bratberg, President SAIH 
  • Rodas Tadese Sibahtu, International Officer at the Student Parliament at UiO 
  • Peter Maasen, Professor in Higher Education and co-writer of the study on academic freedom in Europe 

Sted: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Arrangør: Studenter ved CELL og Studentparlamentet

Primær målgruppe: Studenter

Studenter som medforskere: Et intra-institusjonelt samarbeid mellom IPED og UB

Våren og høsten 2023 har Institutt for pedagogikk (IPED) og Universitetsbiblioteket (UB) samarbeidet om et forsknings- og undervisningsprosjekt med utgangspunkt i et historisk bokmateriale som befinner seg i magasinene i Georg Sverderups hus. Både masterstudenter i pedagogikk tilknyttet emnet «Forskningsforum» (PED4304) og bachelorstudenter i pedagogikk tilknyttet «Skole, danning og didaktikk» (PED2201) ble invitert med. Hensikten var å utvikle relasjonen mellom forskning og undervisning til et mer sammenhengende, symbiotisk forhold (Dilly Fung, 2017).

Videre ønsket man i prosjektet å etablere et intra-institusjonelt samarbeid mellom fagmiljøene ved UB og IPED. Det betød konkret å utveksle kompetanse om bevaring, analyse og formidling av historisk materiale. En viktig del av prosjektet var studentaktiv undervisning og forskning, som konkret innebar at studentene studerte kildemateriale både ut fra egne interesser og for å bidra i innsamlingen av et forskningsmateriale for videre bruk. De fikk også anledning til å definere temaer og spørsmål som forskere vil jobbe med i neste steg av prosjektet.

Prosjektleder var Kirsten Sivesind (Institutt for Pedagogikk). Presentasjonen gis av Maria Mathiesen som organiserte prosjekte fra UBs side. I tillegg vil masterstudenter, som deltok 2023, delta og fortelle om sine erfaringer.

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Universitetsbiblioteket og IPED

Primær målgruppe: Studenter og ansatte

Kan video erstatte skriftlige oppgaver? 

Undervisere og studenter deler sine erfaringer med å jobbe med videooppgaver som del av undervisningen. To eksempler henholdsvis fra kunsthistorie og psykologi. Vi møter både underviserne og to av studentene deres i panelet. Kanskje blir det også en live demonstrasjon!

«Eg liker spesielt godt at en videooppgave åpner opp for utrolig mange mulige innfallsvinkler, og mange valgmuligheter. Og gir for rom for kreativitet på eit heilt anna nivå enn kva ein skriftlig oppgave kan gjere.»

Ingunn, masterstudent kunsthistorie

«Det overraskende er kanskje at video raskt absorberes inn i det pedagogiske opplegget forøvrig. I dette emnet blir det en nærmest naturlig konsekvens av formidling av praksisdelen. En fin kobling mellom subjekt/student og det som skal ha en saklig informasjonsverdi.»

Anny Bo Fremmerlid, førstelektor kunsthistorie

Deltakere
  • Anny Bo Fremmelid, førstelektor kunsthistorie
  • Thomas Espeseth, professor psykologi
  • Ingunn Lien Gundersen, masterstudent
  • Bernard Værnes, student på psykologi

NB Dette er en dobbeltsesjon som varer 1 ½ time med kort pause.

StedGeorg Sverdrups hus, LINKEN

Arrangør:LINK

Primær målgruppe: Ansatte og studenter

Kl. 15.15-16.00 Parallellsesjoner 4

Over 2000 år med forelesninger

How lecturers lecturer?

Kl. 15:15-15:35

How do we make the most learning effective lecture? This is one of the questions we are going to ask our panel when we discuss how to expand the idea  

Since the dawn of lecture, when Plato and Archimedes in the Antique taught the masses, the learning situation was one person standing in front of a group of people transmitting knowledge. We are now two thousand years later, and there is still one person transmitting knowledge to the listeners. 

Although the visual effects that we have today, the blackboard and the PowerPoints are new, they still have the transmitting function.

In the panel we ask ourselves: What is the future of lecture?

We look at various aspects of learning strategies, the role of the teacher and the role of the student with pedagogic theory as the base of discussion. And of course, how lecturers observe the lectures today and what they want to change. 

Participants

  • Dag Kristian Dysthe, Professor in physics and winner of this year's Educator Award 
  • Bjørn Stensaker, Vice-Rector for Education 
  • Trym Vindenes Berger, UV, Senior Executive Officer at the department of Research and communication.  
  • Nasjida Noorestany, Student and former student director at CELL 

Opptak av forelesninger 

Kl. 15:40-16

Digitalisering er i skuddet, som vi har sett både med det nasjonale satsningsområdet på KI og med den nye ministerposten i regjeringen. I akademia er det også digitaliseringsprosjekter på gang, og DLM2030 slår fast hvilke behov UiO har fremover med tanke på digital infrastruktur. 

Spørsmålet om opptak av forelesninger har lenge vært debattert, men man har ikke funnet noen felles konklusjon. Noen forelesere gjør det, de fleste lar være. Noen lager egen podcast studentene kan høre på. Mange mener opptak og tilgjengeliggjøring av forelesninger gjør at studentene uteblir fra forelesningssalen. På den andre siden mener mange at opptak av forelesninger kan være et ledd i universell utforming og studentvelferd. 

Og hvor tilgjengelig skal disse opptakene eventuelt være? Skal de kunne deles fritt? 

Dette gir grobunn for en spennende samtale om opptak av forelesning og digitalisering, med en spennende gjeng hvor både studentstemmen og de ansattes stemme er inkludert. 

Deltakere

  • Bjørn Stensaker, Viserektor for utdanning 
  • Lex Nederbragt, Prosjektleder for DLM2030 
  • Elisabeth Hoksmo Olsen, Leder av Studentparlamentet 
  • Johannes Saastad, Seniorrådgiver i IT-avdelingen 

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Studenter ved CELL og Studentparlamentet

Primær målgruppe: Studenter

Kan video erstatte skriftlige oppgaver? 

Undervisere og studenter deler sine erfaringer med videooppgave som del av undervisning. To eksempler henholdsvis fra kunsthistorie og psykologi

StedGeorg Sverdrups hus, LINKEN

Arrangør:LINK

Primær målgruppe: Ansatte og studenter

Avslutning

Oslo Vokalensemble tar scenen i Foajeen. Enkel servering og forfriskninger.

Sessions in English

From 8AM Coffee + registration + mingling + stands Welcome to the Conference!

Pick up your name tag at the registration table, get a cup of coffee and find your way around to easier navigate between sessions during the day. In the same area you will find stands from Universitetetsforlaget. 

Location:  Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Between 11AM and 3PM 

Visit LINK-kino and drop-in to ask any questions you might have about video in the context of education at our Video klinik. 

Location Video-klinik: Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Location LINK-kino: Klubben, Georg Sverdrups hus

Kl 12.00-13.00 Lunch

Kl. 14:40-15 The meaning of Academic Freedom in the world 

Academic freedom in the world is at a halt. More countries are setting boundaries for researchers. Especially countries without democracy abuse the rights of academic freedom. In Europe today democracies, one can say, are weathering. And with that removing or prohibiting certain lectures, courses or subject fields.  Is academic freedom essential for a country to be democratic? Is it as essential as free speech or Habeas Corpus, or is it excusable when an elected government chooses not to prioritize this aspect of liberal democracy?  We have invited guests here today, to talk about the importance of academic freedom in the world and answer in which direction it currently is headed. 

Participants

  • Selma Bratberg, President SAIH 
  • Rodas Tadese Sibatu, International Officer at the Student Parliament at UiO 
  • Peter Maasen, Professor in Higher Education and co-writer of the study on academic freedom in Europe 

Location: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Organised by Students at CELL and Studentparlamentet for Students

Kl. 15:15-15:35 How lecturers lecture?

How do we make the most learning effective lecture? This is one of the questions we are going to ask our panel when we discuss how to expand the idea   Since the dawn of lecture, when Plato and Archimedes in the Antique taught the masses, the learning situation was one person standing in front of a group of people transmitting knowledge. We are now two thousand years later, and there is still one person transmitting knowledge to the listeners. 

Although the visual effects that we have today, the blackboard and the PowerPoints are new, they still have the transmitting function.  In the panel we ask ourselves: What is the future of lecture?  We look at various aspects of learning strategies, the role of the teacher and the role of the student with pedagogic theory as the base of discussion. And of course, how lecturers observe the lectures today and what they want to change. 

Participants

  • Dag Kristian Dysthe, Professor in physics and winner of this year's Educator Award 
  • Bjørn Stensaker, Vice-Rector for Education 
  • Trym Vindenes Berger, Senior Executive Officer at the department of Research and communication.  
  • Nasjida Noorestany, Student and former student director at CELL 

Location: Georg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Organised by Students at CELL and Studentparlamentet for Students

Conference end. Oslo Vokalensemble in Foajeen. Snacks and refreshments.

Sted:  Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Program for dagen

Fra kl. 08.00 Registrering + kaffe + mingling + stands

Velkommen på konferansen! Hent ditt navneskilt, forsyn deg med kaffe og slå av en prat med andre deltakere.

I løpet av dagen vil du ha mulighet til å besøke stand fra Universitetetsforlaget, hente inspirasjon på Klubben kino og LINKs Video- klinikk.

Sted:  Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Målgruppe: Ansatte og studenter

Kl. 09.15–10.00 Utdanningskonferansestart

Panelsamtale om Digital teknologi i høyere utdanning: hvordan kan vi få til et felles løft ved UiO?  

Sted: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Vi hører stadig at kunstig intelligens, språkmodeller og andre digitale verktøy representerer muligheter for å jobbe, undervise og lære på smartere, bedre og mer (tids)effektive måter. På den andre siden representerer teknologiene utfordringer for undervisning, læring, og vurdering. I tillegg er det behov for å forstå hvilke kompetanser som er nødvendige for studentene i fremtidig samfunns- og arbeidsliv. 

I denne panelsamtalen vil vi utforske hvordan vi ved Universitetet i Oslo kan jobbe for å utnytte potensialet i teknologiene og møte utfordringene på gode måter.

Vi har samlet gjester fra næringslivet og personer med ulike roller på UiO for å få frem hvordan dette ser ut fra ulike perspektiver og lære av hverandre.

Medvirkende

  • Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning på UiO
  • Julija Pauriene, næringslivsrepresentant

  • Crina Damsa, Visedekan for innovasjon og digitalisering på UV

  • Trine Waaktaar, fakultetsledelse på SV

  • Knut Martin Mørken, fakultetsledelse på MN

  • Gard Thomassen, IT-direktør ved UiO

  • Nasjida Noorestany, studentrepresentant

Fasilitatorer

  • Ester Fremstad, LINK
  • Sigve Næss Røtvold, Studentparlamentet

Målgruppe: Studenter og ansatte

Spørsmål om video?

Drop-in videoklinikk

- Vi hjelper deg på stedet!

LINK tar imot spørsmål og gir konsultasjon om videoabstrakt, casevideo, undervisningsvideo og andre kjente og ukjente måter å bruke video på.

Sted: Video-klinikk, Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus

Målgruppe: Ansatte og studenter

Klubben Kino

- Få inspirasjon og se muligheter!

Her viser vi eksempler på videoer LINK og andre medieprodusenter på UiO har laget for læring ved universitetet. Alt fra forelesninger til terapeutiske samtaler.  Velkommen til Klubben kino.

Sted: Klubben kino, Klubben, Georg Sverdrups hus, 2. etg. rett bak kantina.

Målgruppe: Ansatte og studenter

Kl.10.15–11.00 Parallellsesjoner 1

Rart eller innovativt? Å finne kreativitet i undervisningen. Pedagogisk akademi deler sprø pedagogiske triks

Kreativitet og problemløsing er etterspurte ferdigheter i arbeidslivet. Samtidig får sektoren kritikk for lite studentaktive undervisningsformer eller læringsformer som styrker arbeidslivsrelevans. Åtte meritterte undervisere deler både vellykkede og mislykkede forsøk på kreativitet krumspring fra egen undervisning, og inviterer til en diskusjon om kreativitet og kreativ problemløsning i undervisningen. Hvorfor er det viktig? Hvilke hindringer finnes? Hvordan kan vi utvikle oss?

Deltakere

  • Tone Fredsvik Gregers
  • Douwtje Lieuwkje van der Meulen
  • David Jordhus-Lier
  • Lisbeth M. Brevik
  • Jarle Breivik
  • Malcolm Langford
  • Arnt Maasø

Sted: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Arrangør: Pedagogisk akademi

Primær målgruppe: Ansatte

For førsteårsstudentene!

Beskrivelse av prosjektet

Høsten 2024 vil Universitetsbiblioteket (UB) lansere sin nye satsing for førsteårsstudentene. Her skal ferdigheter, mestring og akademisk tilhørighet settes i sentrum. UBs utgangspunkt er våre eksisterende tjenester innen informasjonskompetanse, akademisk skriving og bibliotekets faglig-sosiale møteplasser. 

I workshopen får du vite mer om UBs tilbud til studentene og studieprogrammene, og om vårt arbeid for å forberede en ny satsing for førsteårsstudentene. I workshopen inviteres du også inn i selve forberedelsene for satsningen. I forberedelsesfasen involverer vi både studenter og miljøer ved UiO i en utforsking av hva førsteårsstudenter opplever som utfordrende og motiverende, og hva vi sammen kan skape for studentene. Alle er velkomne til å delta for å komme med sine tanker og ideer om hva det er en førsteårsstudent trenger for å finne seg til rette med å studere på UiO. 

Eksempler på spørsmål vi søker svar på er: 

  • Hva er det vi må tenke på når vi skal lage et bredt tilbud til førsteårsstudenter? 
  • Til studenter: Hva er det du vet nå, som du gjerne skulle visst da du var fersk student? 
  • Til ansatte / fagansvarlige: Hva mener du at en førsteårsstudent har behov for å vite (om biblioteket eller andre ting ved UiO)? 
  • Hvordan bør tilbudet kommuniseres? 

Presenteres av prosjektgruppen: Fredrik Løken, Marte Ødegaard, Oda Amalie Rosenkilde, Eystein Gullbekk 

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Universitetsbiblioteket

Primær målgruppe: Førsteårsstudentene

Gamification. Er spill bare for underholdning eller er det fremtidens læringsverktøy?

Tenk om vi kunne transformere eksamen til en episk 'bosskamp' som tester studentenes kunnskaper eller gjøre gruppearbeid til et samarbeidsquest hvor 'fusk' er erstattet med strategiske allianser og samlingsoppdrag for bonuspoeng. Forestill deg et utdanningssystem hvor det å mestre et fagfelt er like avhengighetsskapende som å navigere det neste nivået i et spill. Hvorfor jage etter poeng i et spill når du kan score toppkarakterer i studiene? 

Bli med Omid Mirmotahari for å oppdage spillifiseringens kraft til å fornye førsteårets studieopplevelse. Vi diskuterer, demonstrerer og deler suksesshistorier om engasjerende undervisningsteknikker krydret med spilldynamikk. Hvordan et slikt element både bidrar positivt i undervisning og på det sosiale læringsmiljøet. 

Vi deler innsikt og reelle erfaringer med å implementere spillbaserte læringsstrategier i høyere utdanning. Dette er en gylden mulighet for studenter som ønsker å booste sine studieteknikker, for undervisere som søker å revitalisere sine kurs og for ledere som er ute etter banebrytende tilnærminger til studentengasjement og læring.

StedGeorg Sverdrups hus, LINKEN

Arrangør:LINK

Primær målgruppe: Ansatte

Kl.11.15–12.00 Parallellsesjoner 2

Hvordan ødelegge et læringsmiljø? En guide til dårlig ivaretakelse av studenter.

SHoT viser at mange studenter sliter og opplever manglende tilhørighet. Hva kan vi gjøre?

Et trygt og godt læringsmiljø er en viktig suksessfaktor for at studenter lykkes med studiene - både faglig og personlig. Dessverre opplever mange studenter et krevende læringsmiljø, og ofte kan vi undervisere, samt ledere, administratorer og medstudenter, være en del av utfordringen på grunn av læringsdesign og den fysiske og psykososiale konteksten for læring.

Malcolm Langford, Jarle Breivik og Tone Gregers forteller om hva forskningen sier om hvordan vi ødelegger læringsmiljø og hvordan vi kan reparere dem, samt hvordan de arbeider for et bedre læringsmiljø på hhv de juridiske, medisinske og matematiske/ naturvitenskapelige fakultetene.

StedGeorg Sverdrups hus, Auditorium 2

Arrangør: Pedagogisk akademi

Primær målgruppe: Ansatte

Fra fuskefrykt til kunnskapsfrukt

Fusk har vært et stort tema i mediene det siste året. Studenter har blitt tatt for å plagiere sine egne verker, ført kilder feil, og sitert andre for mye uten riktige fotnoter. Hvordan ser vi på fusk, hva inngår i begrepet, og hva bør fusk være.  

I tillegg har vi opplevd en omveltning av proposjoner i den digitale verden. Er kunstig intellegens først og fremst et nyttig verktøy, eller er det en slu måte å jukse på eksamen på?

  • Hvordan sanksjonerer man fusk? 

  • Hva bør sanksjonene for fusk være?

  • Does the punishment fit the crime? 

Deltakere

  • Bjørn Stensaker ( med forbehold), Viserektor for utdanning 
  • Elisabeth Hoksmo Olsen, Leder av studentparlamentet ved UiO 
  • Marianne Høva Rustberggard, Studentombud 
  • Hilde Westbye, Direktør, juridisk bibliotek 

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Studenter ved CELL og Studentparlamentet

Primær målgruppe: Studenter

KI TeachMeet

KI kan gi mange forslag på hvordan bruke den i undervisning, men kom å se våre UiO-undervisere dele sine eksempler på hva som kan fungere godt med studentene. 

Presentasjonsspråket kan være både norsk og engelsk, bidragsyterne bestemmer selv hva de foretrekker.  

TeachMeet: Bruk av KI i min undervisning  

Er du nysgjerrig på hvordan andre undervisere på UiO bruker KI i sin undervisning? Vil du se konkrete eksempler, og prate med andre som også deler interessen for undervisningsutvikling? Her er din mulighet til å høre dyktige undervisere dele sine erfaringer i lynfart.   

Sesjonen er organisert som en Teachmeet, et uformelt faglig/sosialt format brukt for erfaringsdeling. De inviterte bidragsyterne holder mini-presentasjoner på 3 minutter, i etterkant blir det anledning for publikum til å gå rundt for å få utdypning og stille spørsmål.   

TeachMeet: Use of AI in my teaching practice 

Are you curious about how other university teachers at UiO use AI? Would you like to see some examples and connect with others who are passionate about innovative teaching? You will have a chance to hear inspiring university teachers share their experiences at lightning speed. This session is organized as a TeachMeet, a casual academic gathering designed for sharing experiences and practices. Invited speakers will deliver short 3-minute presentations, followed by the possibility for everyone to approach the presenters to dive deeper and ask questions. 

The language of presentation can be either Norwegian or English, the contributors decide for themselves which they prefer. 

StedGeorg Sverdrups hus, LINKEN

Arrangør:LINK

Primær målgruppe: Ansatte

Kl 12.00-13.00 Lunsj

Kl. 13.15-14.00 Seremoni

Utnevning av årets meritterte utdannere

Våren 2023 ble det etablert en permanent ordning for meritterte utdannere ved Universitetet i Oslo. Alle vitenskapelig ansatte som har vært fast ansatt ved UiO i mer enn to år kunne søke innen søknadsfristen, som var 1. september.

På Utdanningskonferansen lanseres de nyutnevnte meritterte utdannerne og blir tatt opp i UiOs pedagogiske akademi. Velkommen!

Medvirkende

  • Bjørn Stensaker, viserektor UiO
  • Sivert Angel, studiedekan og leder for vurderingskomiteen for meritterte utdannere
  • Lisbeth Brevik, leder av UiOs pedagogiske akademi

Sted: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Arrangør: Rektoratet, Pedagogisk akademi og LINK

Primær målgruppe: Ansatte og studenter

Kl. 14.15-15.00 Parallellsesjoner 3

Riksrevisjonen: UiO er elendige på studentaktiv læring! Hvis det kjedeligste statlig organ mener vi er kjedelige så har vi et problem.

I en nylig rapport av riksrevisjonen (juni 2023) kritiseres universitets og høgskole sektoren for manglende oppfølging av viktige pedagogiske nyvinninger og innsikter. Blant disse finner vi aktiv læring og dens mange varianter. Her ønsker vi spesielt å fokusere på sistnevnte med fokus på situasjonen ved UiO

  • Morten Hjorth-Jensen (Fysisk Institutt, UiO) om aktiv læring ved UiO, hvor står vi og hva kan gjøres
  • Anders Malthe-Sørenssen (Fysisk Institutt, UiO) om erfaringer med aktive læringsformer
  • Arnt Maasø (Institutt for Medier og Kommunikasjon, UiO) om studentaktive eksamensformer

StedGeorg Sverdrups hus, Auditorium 2

Arrangør: Pedagogisk akademi

Primær målgruppe: Ansatte

Akademisk frihet under press

Akademisk frihet i Norge

Kl. 14:15-14:35

Forskernes, undervisernes og studentenes akademiske frihet, blir det sagt, er under press. Hvilke faktorer er det som styrer eller hindrer forskere fra å forske og undervisere og studenter fra å formidle det de faktisk mener? På hvilken måte styrer politikerne forskningen ved utdanningsinstitusjonene i Norge gjennom finansiering og politisk øremerking, og hvordan er samfunnet rundt med på å legge press og lokk på den akademiske friheten? 

Det er duket for spennende debatt om dette og masse mer. 

Deltakere

  • Peter Maasen, professor i høyere utdanning og medforfatter av studien om akademisk frihet i Europa  

  • Line Horgen Thorstad, Student og vitenskaplig assistant ved INTED 

  • Nora Bergstrøm-Hansen, studentprosjektleder i CELL og jusstudent

  • Birgitte Hagland, professor ved Institutt for Privatrett

The meaning of Academic Freedom in the world 

Kl. 14:40-15

Academic freedom in the world is at a halt. More countries are setting boundaries for researchers. Especially countries without democracy abuse the rights of academic freedom. In Europe today democracies, one can say, are weathering. And with that removing or prohibiting certain lectures, courses or subject fields. 

Is academic freedom essential for a country to be democratic? Is it as essential as free speech or Habeas Corpus, or is it excusable when an elected government chooses not to prioritize this aspect of liberal democracy? 

We have invited guests here today, to talk about the importance of academic freedom in the world and answer in which direction it currently is headed. 

Participants

  • Selma Bratberg, President SAIH 
  • Rodas Tadese Sibahtu, International Officer at the Student Parliament at UiO 
  • Peter Maasen, Professor in Higher Education and co-writer of the study on academic freedom in Europe 

Sted: Georg Sverdrups hus, HumSam Scene

Arrangør: Studenter ved CELL og Studentparlamentet

Primær målgruppe: Studenter

Studenter som medforskere: Et intra-institusjonelt samarbeid mellom IPED og UB

Våren og høsten 2023 har Institutt for pedagogikk (IPED) og Universitetsbiblioteket (UB) samarbeidet om et forsknings- og undervisningsprosjekt med utgangspunkt i et historisk bokmateriale som befinner seg i magasinene i Georg Sverderups hus. Både masterstudenter i pedagogikk tilknyttet emnet «Forskningsforum» (PED4304) og bachelorstudenter i pedagogikk tilknyttet «Skole, danning og didaktikk» (PED2201) ble invitert med. Hensikten var å utvikle relasjonen mellom forskning og undervisning til et mer sammenhengende, symbiotisk forhold (Dilly Fung, 2017).

Videre ønsket man i prosjektet å etablere et intra-institusjonelt samarbeid mellom fagmiljøene ved UB og IPED. Det betød konkret å utveksle kompetanse om bevaring, analyse og formidling av historisk materiale. En viktig del av prosjektet var studentaktiv undervisning og forskning, som konkret innebar at studentene studerte kildemateriale både ut fra egne interesser og for å bidra i innsamlingen av et forskningsmateriale for videre bruk. De fikk også anledning til å definere temaer og spørsmål som forskere vil jobbe med i neste steg av prosjektet.

Prosjektleder var Kirsten Sivesind (Institutt for Pedagogikk). Presentasjonen gis av Maria Mathiesen som organiserte prosjekte fra UBs side. I tillegg vil masterstudenter, som deltok 2023, delta og fortelle om sine erfaringer.

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Universitetsbiblioteket og IPED

Primær målgruppe: Studenter og ansatte

Vanskelig å engasjere studenter? Bruk av video som alternativ til skriftlige oppgaver

Undervisere og studenter deler sine erfaringer med å jobbe med videooppgaver som del av undervisningen. To eksempler henholdsvis fra kunsthistorie og psykologi. Vi møter både underviserne og to av studentene deres i panelet. Kanskje blir det også en live demonstrasjon!

«Eg liker spesielt godt at en videooppgave åpner opp for utrolig mange mulige innfallsvinkler, og mange valgmuligheter. Og gir for rom for kreativitet på eit heilt anna nivå enn kva ein skriftlig oppgave kan gjere.» Ingunn, masterstudent kunsthistorie

«Det overraskende er kanskje at video raskt absorberes inn i det pedagogiske opplegget forøvrig. I dette emnet blir det en nærmest naturlig konsekvens av formidling av praksisdelen. En fin kobling mellom subjekt/student og det som skal ha en saklig informasjonsverdi.» Anny Bo Fremmerlid, førstelektor kunsthistorie

Deltakere

  • Anny Bo Fremmelid, førstelektor kunsthistorie
  • Thomas Espeseth, professor psykologi
  • Ingunn Lien Gundersen, masterstudent
  • Bernard Værnes, student på psykologi

NB Dette er en dobbeltsesjon som varer 1 ½ time med kort pause.

StedGeorg Sverdrups hus, LINKEN

Arrangør: LINK

Primær målgruppe: Ansatte og studenter

Kl. 15.15-16.00 Parallellsesjoner 4

Må studentene snakke høyt? Kan digitale verktøy snakke for dem?

Teksting i klasserom – nye digitale verktøy og læringsanalyse

Det digitale verktøyet Samtavla vil bli demonstrert slik at tilhørerne selv får oppleve hvordan det kan fungere i undervisningen. Videre vil foredragsholderne vise fram ulike undervisningsdesign, både fra klasseromsundervisning og hybrid undervisning hvor verktøyet støtter opp om studentaktiv læring. Hensikten er å vise fram ulike måter studenter kan bidra til den kollektive faglige samtalen på.

Bidragsytere er Kristin Vasbø og Douwtje van der Meulen.

StedGeorg Sverdrups hus, Auditorium 2

Arrangør: Pedagogisk akademi

Primær målgruppe: Ansatte

Over 2000 år med forelesninger

How lecturers lecture?

Kl. 15:15-15:35 

How do we make the most learning effective lecture? This is one of the questions we are going to ask our panel when we discuss how to expand the idea  

Since the dawn of lecture, when Plato and Archimedes in the Antique taught the masses, the learning situation was one person standing in front of a group of people transmitting knowledge. We are now two thousand years later, and there is still one person transmitting knowledge to the listeners. 

Although the visual effects that we have today, the blackboard and the PowerPoints are new, they still have the transmitting function. 

In the panel we ask ourselves: What is the future of lecture? 

We look at various aspects of learning strategies, the role of the teacher and the role of the student with pedagogic theory as the base of discussion. And of course, how lecturers observe the lectures today and what they want to change. 

Participants

  • Dag Kristian Dysthe, Professor in physics and winner of this year's Educator Award 
  • Bjørn Stensaker, Vice-Rector for Education 
  • Trym Vindenes Berger, Senior Executive Officer at the department of Research and communication.  
  • Nasjida Noorestany, Student and former student director at CELL 

Opptak av forelesninger 

Kl. 15:40-16

Digitalisering er i skuddet, som vi har sett både med det nasjonale satsningsområdet på KI og med den nye ministerposten i regjeringen. I akademia er det også digitaliseringsprosjekter på gang, og DLM2030 slår fast hvilke behov UiO har fremover med tanke på digital infrastruktur. 

Spørsmålet om opptak av forelesninger har lenge vært debattert, men man har ikke funnet noen felles konklusjon. Noen forelesere gjør det, de fleste lar være. Noen lager egen podcast studentene kan høre på. Mange mener opptak og tilgjengeliggjøring av forelesninger gjør at studentene uteblir fra forelesningssalen. På den andre siden mener mange at opptak av forelesninger kan være et ledd i universell utforming og studentvelferd. 

Og hvor tilgjengelig skal disse opptakene eventuelt være? Skal de kunne deles fritt? 

Dette gir grobunn for en spennende samtale om opptak av forelesning og digitalisering, med en spennende gjeng hvor både studentstemmen og de ansattes stemme er inkludert. 

Deltakere

  • Bjørn Stensaker, Viserektor for utdanning 
  • Lex Nederbragt, Prosjektleder for DLM2030 
  • Elisabeth Hoksmo Olsen, Leder av Studentparlamentet 
  • Johannes Saastad, Seniorrådgiver i IT-avdelingen 

StedGeorg Sverdrups hus, Undervisningsrom 2

Arrangør: Studenter ved CELL og Studentparlamentet

Primær målgruppe: Studenter

Vanskelig å engasjere studenter? Bruk av video som alternativ til skriftlige oppgaver

Undervisere og studenter deler sine erfaringer med å jobbe med videooppgaver som del av undervisningen. To eksempler henholdsvis fra kunsthistorie og psykologi.

NB. Dette er fortsettelsen av en dobbeltsesjon, som ble påbegynt kl. 14:15, og varer til kl. 16.

StedGeorg Sverdrups hus, LINKEN

Arrangør: LINK

Primær målgruppe: Ansatte og studenter

Avslutning

Oslo Vokalensemble tar scenen i Foajeen. Enkel servering og forfriskninger.

Sted:  Foajéen i Universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus