Hvis influensere er svaret, hva var spørsmålet? Mediefrokost om jakten på de unge

Unge bruker mye tid på medier. Mediene bruker mye tid på å forstå de unge. Hvilke dilemmaer oppstår, når mediebransjen lager innhold for en ny generasjon?

Hånd som holder mobiltelefon med bilde av ungdommer opp mot uklar bakgrunn

Foto: Prizilla Du Prex/Unsplash

Nylig lanserte NRK en ny podkast med influenser Sophie Elise for å nå unge jenter. De er ikke alene – alle de store mediene tar grep for å vinne oppmerksomheten til de mellom 15 og 30 år.

Dagens unge lever på og med mediene, og finner underholdning og innhold på sosiale og globale plattformer. Mediene er enige om at de er en viktig, og helt spesiell gruppe, og derfor investerer de mye i å nå dem. Ungt innhold blir en katalysator for endring, både når det gjelder hva slags innhold mediebransjen produserer og hvilke plattformer som brukes.

Seertall, likes, kommentarer og klikk kan måles, og påvirker derfor medieutviklingen. Samtidig er det mange mediebrukere som verken legger ut innhold eller ytrer seg. Er de egentlig passive, og i så fall – er det et problem? Å velge noe bort, er også en handling, men kan den måles?

Universitetet i Oslo inviterer til frokost med nytt fra medieforskerne og diskusjon med folk fra bransjen.

  • Hvilke grep tar de store mediene for å nå ut?
  • Hva betyr det når en hel industri løper etter de unge mediebrukerne?
  • Hvordan forstås de mediebrukerne som scroller og leser, men som ikke engasjerer eller ytrer seg?
  • Hvor går medieutviklingen nå?

Du møter:

Vilde Schanke Sundet, forsker i medievitenskap ved UiO
Sundet studerer spennfeltet mellom medier, politikk og publikum/fans, og i pågående forskning ser hun på unges mediebruk. I sitt innlegg spør Sundet hvordan vi kan forstå dagens unge som en ny mediegenerasjon, og hva denne forståelsen betyr for bransjen som ønsker dem som publikum.

Petter Bae Brandtzæg professor i medieinnovasjon ved UiO
Brandtzæg forsker og underviser blant annet om sosiale medier, kunstig intelligens, falske nyheter og personvern. I sitt innlegg snakker Brandtzæg om krigen om oppmerksomheten og overvåkningskapitalisme i jakten på de unge mediebrukerne.

Portrett av Taina Bucher og Vilde Schanke Sundet
Petter Bae Brandtzæg og Vilde Schanke Sundet. Foto: UiO

Bahare Viken, tidligere redaksjonsleder i NRKs Ung-redaksjon
Viken og hennes kollegaer har jobbet med nyheter tilpasset 17-åringer i NRKs kanaler på Instagram, Snapchat og nrk.no.

Karl Oskar Teien, produktdirektør for Schibsteds abonnementsaviser i Norge og Sverige
Teien har ansvar for hvordan aviser som Aftenposten, Svenska Dagbladet og Bergens Tidende bygger og utvikler sine digitale nyhetsprodukter. Teamene han leder jobber blant annet med algoritmens rolle på forsiden, nye journalistiske formater, og hvordan lyd kan gjøre det lettere å få med seg nyhetene.

Ordstyrer: Cornelia Kristiansen, redaktør i Medier24
Kristiansen har tidligere vært utviklingsredaktør i Morgenbladet og sosiale medier-ansvarlig i Dagbladet. Nå leder hun landets største nettavis for medienyheter.

Portrettfoto av Karl Oskar Teien, Bahare Viken og Cornelia Kristiansen
Karl Oskar Teien, Bahare Viken og Cornelia Kristiansen. Foto: Aftenposten/NRK/Kent Olsen/medier24

Praktisk informasjon

Frokost serveres fra klokken 7.45. Arrangementet starter klokken 8.00. Hvis du skal delta fysisk, ber vi om at du melder deg på på forhånd.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter, samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen av universitetets bygninger rundt Universitetsplassen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 2. nov. 2022 14:52 - Sist endret 21. sep. 2023 16:13